Gammal katt?

Guldaskig

Trådstartare
Vår katt är 14 år... det är väl ganska gammalt eller? Har i och för sig hört katter som blivit upp mot 20 så :p

Hur gamla blev era katter eller om ni har en gammal, hur gammal?

Sv: Gammal katt?

Min gammelgubbe och älskling är 13,5 år. Jag får panik när jag tänker på vad gammal han är!

//millus

Min gammelkatt är 16 år och fortfarande kan han få tokryck och fara runt och leka en stund med minstingen bland katterna som är 15 veckor.

Våra förra katter dog båda när de var 17-18 år båda av skador som inte ville läka. Honan hade troligen levt flera år till om hon inte hade skurit upp sin tass, medans hanen var ganska skruttig redan innan han blev skadad och avlivades. Sen har några släktingar till mig en gård där de har en katt som troligen är ca 18 år eller så och som fortfarande får ungar.

Vår äldsta katt Linus, tog jag hem till morfar och mormor 1976.
När de båda gick bort tätt efter varandra 1987, så bestämdes det att Linus skulle få bo kvar på gården,och att min morbror skulle mata honom morgon o kväll på väg till sitt jobb...det rörde sig ju bara "om några år"...
trodde vi ja:D

Linus dog sommaren 1999, och inte av ålder precis, utan för att min mamma backade över honom med traktorn:cry:
nåja lite vard et väl åldern oxå, han var ju i princip helt döv det sista året...
Så nästan 23 år blev han

Jag tycker att min gammelkatt är gammal, han är ju hela 13 år. Men när jag tänker efter är inte de andra två några ungdomar heller, de är 11 år gamla. De är ganska gamla alla tre för att vara utekatter(fast på natten ligger de i min säng)

//millus

... medan min är 12 år ung ;) Duktig jägare, som är ute i princip när han vill - men matte vill ha honom inne på nätterna. Kan vara en riktig latmask vissa dagar och lugnt kura ihop sig på passande ställe inomhus.

Mina föräldrars katt är 15, eller blir 15 på fredag. Hon har diabetes, kraftig övervikt och artros i höfterna men verkar må relativt bra ändå. Även om hon väl egentligen lever på övertid.

vi har en katt på 20, som är nästan döv och mest tycker om att vara inne och sova i soffan. Stackarn har börjat få problem med att förstå att man ska vara ute när man kissar så det blir nog inte så länge till :cry: en som är 16 också som är pigg som en mört :D

katterna bor hos pappa mitt ute i skogen och har varit utekatter hela livet.

Våran gamling blev 20 år innan han togs bort pga kraftigt försämrad syn. Veterinären sa att han var väldigt välbevarad för sin ålder (hade t.ex. samtliga tänder i behåll)

våran Isse är 19 nu. hon mår sämre och sämre, har bland annat problem med andningen och vikten. kommer förmodligen få somna in innan vintern :cry:

När jag var tre år gammal hämtade vi en söt liten gul kisse som fick heta Pelle. Han var min mammas katt definitivt, berodde nog mest på att det var hon som var hemma på dagarna plus att det var hon som hade mest hand om maten. ;) Han var envis, tuff, gosig, busig, envis, tyst, överviktig, envis, bestämd och nämnde jag envis? :smirk: Vi fick 15 underbara år med honom tills han tyvärr fick problem med några organ som inte gick att behandla. Så april 2005 fick han somna in.

Mina föräldrar har inte skaffat en ny katt för mamma säger att det finns ingen som Pelle, och det har hon ju rätt i. Själv har jag nu två stycken sötnosar som jag hoppas jag ska få dela mitt liv med i många år framöver. :)

Våran gammelherre Figaro blev 17,5 år. Han var en norsk skogkatt.

Fast sista 2 åren var han riktigt skruttig. Jättemager, tog anatagligen inte upp näringen som han skulle me han åt mycket.
Sista månaderna mjauade han efter mat, tog 2 tuggor. Gick iväg 10 minuter och mjauade om mat igen. Så höll det på. Vi var rädda för att han höll på att bli senil och skulle irra bort sig i skogen senare på hösten/vintern.

Egentligen hade vi ju behövt avliva honom tidigare, men jag var egoistisk nog att vilja ha kvar honom. Han var min ängel!

Min stallägares katt är minst 20 år, han kom som hittekatt till hennes gamla föräldrar på samma gård för 19 år sedan.

En kul grej är att han följde med när gammelmatte var på ålderdomshem i 4 år. Då åkte han rullstol och levde väldigt stillsamt pensionärsliv som innekatt.

Sen dog gammelmatte och han fick flytta "hem" igen till sin gård, och han blev som ung igen. Nu är han blank och fin, och har till och med tagit upp jakten.. :D

Ingen tvekan om vem som är herre på täppan!

Vad kul att det är så många som har/har haft äldre katter :) Vår katt är fortfarande pigg även om han sover mesta delen av dygnet.. men det gör väl de flesta katter :p

Ja, det är verkligen en rloig tråd:)

Vår Linus(som jag berättade om innan)- var verkligen inte en bortskämd katt.
Han levde mestadels ute, åt all möjligt konstigt genom årens lopp, bla huggormar:crazy:
Han avmaskades endast de sista åren(då jag insåg att ingen någonsin gjort det:(), och han kom hem sönderslagen av andra hankatter hur många gånger som helst i yngre år:D

Grannens minkar käkade upp hans öron(när han gick under burarna och käkade deras minkmat:angel:), så han hade bara två hål på slutet där öronen suttit:D

Men seg var han som sagt... och älskad och saknad än idag.

Jag har känt åtminstone två stycken katter som blivit runt 20 år gamla.
Min förra katt somnade in vid 17års ålder på Bagarmossen och hennes mamma Isis blev 20 år, men hon somnade in helt själv lugnt och stilla.
Har funderat mycket på det där med varför vissa katter blir äldre än andra.
Min mamma trodde att det berodde på att Silver levde i förorten och att hennes mamma var mer landsortskatt.

Min första katt blev 14år. Hon fick då en cancerknöl i halsen så vi fick avliva henne.

Våran grannes katt.. härskaren på gatan blev hela 21år innan han somnade men då var han på slutet väldigt dålig. Döv, orkade inte gå i trappen etc.

Jag kände en katt som blev 19 och hennes son som blev 21. Den senare var riktigt pigg hela tiden, blev bara lite döv och halvglömsk mot slutet, men hade varje morgon efter frukosten ett busrace med sin yngre kompis :D Utekatter båda två (fast valde att bli mer av innekatter på äldre dar) och bodde ute på vischan.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
4
· Visningar
599
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
848
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
703
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka