Gammal katt som plötsligt skiter överallt

parfymflaska

Trådstartare
Min katt har sedan några veckor tillbaka börjat skita på konstiga ställen. Hon har tidigare alltid varit helt 100% rumsren och gått på låda inne, ute har hon alltid grävt ner skiten noga. Nu verkar hon mest skita där hon råkar stå. På byrån i sadelkammaren, ovanpå trädgårdsmuren, framför matskålen, på ridbanan/gårdsplanen utan att gräva ner det, eller bara mitt på golvet. Hon har inte varit dålig i magen, hon är frisk, fin i päls, tänder osv, äter och dricker. Är avmaskad. Har inte bytt mat, miljö eller rutiner. Kissar fortfarande på lådan, det är bara skiter hon gör överallt.

Beteendet verkar alltså ha uppkommit helt oprovocerat. Några förslag vad detta kan bero på och hur man kan få bukt med det? Katten är 13 år gammal och har flyttat ett par gånger under sitt liv, men bott på nuvarande plats (i stallet) i flera år och har fram tills detta började alltid varit rumsren på alla platser. Jag begriper ingenting! :confused:
 
Du skriver att hon är frisk. Menar du att hon är kollad hos veterinär (undersökning, blodvärden o dyl) eller menar du att hon ser frisk ut och beter sig som om hon är frisk?
 
Tanken att ta henne till vet för detta har faktiskt inte slagit mig, jag har bara utgått ifrån att det är ett beteendeproblem.
 
Jag skulle tagit katten till en veterinär för att försäkra mig om att hon är frisk. Kanske beror på åldern annars? Tycker det är rätt vanligt förekommande att äldre djur inte kan hålla sig helt rumsrena, men jag vet inte om man kan göra något åt det.
 
Har du sett några andra förändringar hos katten? Sover den mer? Jamar den mer? Sånt kan ju vara svårt att ha koll på om det är en stallkatt iofs.. Om katten jamar mer, sover mer och verkar förvirrad (bajsandet?) så skulle det kunna vara tecken på att katten börjar bli dement.

Jag skulle ta till veterinär för utredning. Om det inte skett några yttre förändringar i kattens liv så verkar det underligt att den skulle börja med ett sådant beteende och ändå vara fullt frisk.
 
Då ringer jag veterinären på måndag. De senaste tio minutrarna har jag för övrigt fått tvätta bort en massa inkletat bajs från nämnda katts svans. Har aldrig hänt innan att hon haft skit på sig, stackarn stod tålmodigt stilla och lät sig rengöras. Hoppas verkligen att det går att komma tillrätta med det här på nåt sätt.

Jama och sova har hon nog inte gjort mycket mer än vanligt, däremot sprungit väldigt mycket ut och in. Demens har jag också funderat på, vi får väl se vad vetten säger.
 
Demens är ju en förklaring men å andra sidan är hon ju inte jättegammal. Plus att då tycker man väl att hon borde kissa lite här och där också.

Bra att du ringer veterinären för något är ju bevisligen fel :up:
 
Finns det andra katter som bor i eller stryker omkring på hennes revir? Att lämna bajs på öppna platser låter som ett demonstrativt sätt att hävda sitt revir.
 
@Ruben Det är flera grannar som har katter, så det skulle det ju kunna vara. Det var en främmande katt i stallet ett par gånger i somras, men mammas stora hund jagade bort den och sedan dess har jag inte sett någon. Men nu när du säger det så skulle det ju kunna vara en förklaring. Ska absolut undersöka det närmare!

Kl
Tänkte testa att ställa ut ett par kattlådor till också, ifall det skulle vara själva lådan hon förknippar med nåt dåligt.

Sen pratade jag och mamma om en grej. Katten äter mycket möss, oftast med "hull och hår". Kan hon ha skadat ringmuskeln genom att skita ut en musskalle till exempel? och därför ha svårt att hålla sig? Långsökt kanske ^^
 
Min ena katt började oförklarligt skita på golvet när han var 12 år och jag fattade ingenting, då han alltid varit 100% rumsren också. Han fortsatte att kissa i lådan men sket utanför lådan eller i hallen eller ibland i sovrummet.
Jag bytte till en annan sorts kattsand och köpte en ny, större kattlåda och sedan dess går han klockrent på lådan igen :)
 
Äter hon torr eller blötfoder?
har själv haft en katt som var lite äldre 12 år, hon åt torrfoder, men då hennes avföring blev stenhård så vart det smärtsamt att gå på kattlådan vilket gjorde att hon började göra sina behov lite överallt. Vi löste det igenom att ge henne både blötfoder och torrfoder och sedan vart det bra igen.
När katter börjar lämna sin avföring överallt så är det ett tecken på stress alternativt att de känner sig hotade i sitt territorium.

Det finns alltid en anledning till att katter börjar kissa/bajsa överallt, territoriell osäkerhet eller smärta :).
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag vet inte vad jag ska göra längre. Jag tog hem en katt nån månad innan jul för jag tyckte min andra katt behövde lite sällskap...
Svar
16
· Visningar
4 230
Senast: dee79
·
Katthälsa Jag har stora problem med min hon katt. Hon föddes ensam utan syskon, inga döda kattungar föddes utan bara hon. Hon är korsning...
Svar
17
· Visningar
3 055
Katthälsa Hej, nu är det så här att min 2 åriga hon katt har börjat skita och pissa utanför lådan och gör det nu istället i soffor, tvätt...
Svar
12
· Visningar
1 892
Senast: Majvi
·
Övr. Katt Vår hankatt Monke har börjar bajsa på toagolvet och jag måste kolla ifall någon här kan hjälpa mig med vad som är fel och hur jag ska få...
Svar
17
· Visningar
8 053
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Svullen pung efter kastrering. Bild
  • Hundbur bil
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp