Gammal hund- nystart?

Pilot

Trådstartare
Har en sheltie hane som snart har hunnit bli hela 13 år!

Hans liv har inte vart lätt, han är ett riktigt måndagsexemplar. Han har haft cancer, har problem med sködkörteln, tänderna, foderallergiker, och nu är han gammal med artros.
Han går med jämna mellanrum till både tandläkare (en gång om året) och var tionde vecka, på ett ungefär, till osteopat.

Jag känner att det inte riktigt funkar, problemet är att jag bor hemma- i perioder, ska det göras en förändring så måste den vara smidig.

Det jag tycker behöver förändras är en bättre munstatus och en bättre mage.

Vi har en "speciell" tandläkare som flyger ner för att rengöra hans tänder, tyvärr hjälper det inte med att borsta, han får sådan grov plack. Även veterinären har i princip sagt att det är lönlöst att borsta på just honom. Han äter även Q10 på osteopatens råd.

Jag har utrustat mig med gasbinda, bomull och Hexarinse som ska hjälpa till.
Men så funderar jag på om det kan hjälpa att byta foder, som det är nu har han Royal Canin Sensitivity Control. Hans mage funkar oftast, oftast bra.
Men säg att en gång i månaden kolapsar den totalt och då blir han utan mat, är han riktigt dålig får han äta kol- tabletter.
Han äter även levaxin morgon och kväll som han får med en bit leverpastej (vilket jag inte är så himla förtjust i, men jag tror pappa vill skämma bort sin 'yttepyttesötahund').
Ett gott naturgodis som kanske är snällare mot hans mage?

Jag har tittat på BARF, är i nuläget inte ens en smula tillräckligt påläst för att kunna byta, men så är problemet, hur ska mina föräldrar kunna fortsätta med det. Och kommer hans mage klara av att byta foder?
Sedan är jag också alldeles för cyniskt för att tro att det kommer att lösa alla problemen, men jag vill ju att han ska ha ett så behagligt liv som möjligt.
Eller finns det någon som har tips på ett bra foder som kan fungera?

Sedan är det också så att han är ganska gammal och skruttig, även om han alla de flesta dagar tycker livet är skitkul och hänger med som vanligt, om än i lite lugnare tempo. Så jag vill inte utsätta honom för något som kommer att kollapsa hans mage, men jag känner att nu måste jag ta tag i det här.

Vill gärna ha lite förslag.

Sv: Gammal hund- nystart?

Jag är inget proffs men jag hade faktiskt inte börjat mecka med en så gammal hund om han är så "skruttig" som du säger, och om jag har ett foder som fungerar så bra som det verkar kunna göra. Jag antar att ni testat en del genom åren? Jag har själv en 12-åring här hemma men hon är lika glad som hon alltid varit och har inga problem med något, mer än att hon är en gnutta stelare. Inget som påverkar vardagen dock. Nu har hon ju inga magproblem eller så men att börja mecka med foder vid 13-års ålder på en foderallergisk hund känns mest riskabelt i min värld. Kanske är jag pessimistisk. :p

På vilket sätt är en bit leverpastej dåligt för honom? Jag skämmer också bort min tant med sånt. Varför inte liksom, hon kommer ju inte leva för alltid och det skadar henne inte. :p Vet inte vad du menar med naturgodis men lunga, lever och sånt är ju ofta hårt och kanske svårt att gömma en tablett i.

Ang. tänderna så kanske han ska gå till tandläkaren oftare då? I övrigt rekommenderar jag märgben. Det kan ju dock vara svårt att ge om han inte är van vid det och dessutom har känslig mage. Men kanske ett urgröpt märgben med sitt eget uppblötta foder i?

Rekommendera foder är ju lite svårt när du skriver att han är foderallergiker men inte vad han är allergisk mot. :p Jag själv kör med Vom og Hundemat. Det är ett färskfoder som är som BARF, fast färdigt. Finns i några olika smaker, plus att dom har ren vom med. Vomen är snäll mot magen men kan inte helfodras med då det saknar vissa ämnen. VoH innehåller inget spannmål (finns en smak dock som innehåller ris) och mina hundar fungerar klockrent på det. Det är i mina ögon verkligen super. Det enda är väl att jag ger mina hundar extra stora mängder ben i olika varianter eftersom det inte blir något knaprat när dom inte äter torrfoder.

Sv: Gammal hund- nystart?

Tack för svar :)

Saken är den att vi inte har testat ett skit, han hade problem med magen ganska länge innan veterinären tog det på allvar (som jag uppfattade det). Han fick gå på ris och fiskdieten tills vi upptäckte att det gjorde honom sämre, sedan byttade vi till det foder han har nu.
Men jag tycker att hans mage har förändrats, att nu när han är sämre så är han riktigt dålig. Dessutom fiser han äckliga fisar, men det inbillar jag mig att det är vanligt bland äldre hundar. Eftersom han reagerade positivt på fodret direkt så har vi inte riktigt känt att vi har haft en anledning till att prova andra.
Men är det verkligen okej att han blir dålig lite till och från? Vi vet inte vad det han är allergisk mot. Däremot så har han aldrig blivit så dålig som han blev innan vi bytte (då han fick blodig diareé).
Jag känner också att det kan vara riskabelt, man märker att det tar mer på honom nu.

Leverpastejen tänkte jag mest att den faktiskt innehåller både lök och potatismjöl, vilket jag har fått lära mig kanske inte är det bästa. Nu får han inga gigantiska mängder, men torde inte skinka vara bättre men medicinen? Inte lika behändigt bara.

Vi fick en tid nu, precis efter jul. Han kan tugga lite på sin kompis ben om vi är borta, är han hemma är han inte det minsta intresserad utan vill bara gräva ner det (vilket han även gör med kompisens ben om han råkar kunna ta sig ut i trädgården, och hans leksaker :angel:). Men det skadar inte att försöka igen. :)

Skönt att få bolla tankarna lite åtminstone!

Har kikat lite på färskfoder, men kruxet är nog att hitta var de säljs, men det borde gå. Ska läsa på lite mer på det, tack!

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 509
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 373
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Hej! Jag vet inte vad jag ska göra, eller om det ens går att göra något.. Vår tax har alltid haft väldigt dålig andedräkt. Nu det...
Svar
14
· Visningar
3 014
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 816
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka