Gammal hund med begynnande senilitet

tott

Trådstartare
Hej

Jag har en hund som blir 12 i november. Har nu under sensommaren/hösten märkt att hon förmodligen börjar bli lite senil. Hon hör lite sämre än förut men förstår och lyder mycket sämre än förut. Har nu tagit tag i saken och gett mig f_n på att träna upp hennes reaktionsförmåga igen. Vet inte om det går, men ska nog försöka.

Undrar också om det finns något naturpreparat man kan ge för att hjärnan skall fungera mera aktivt? Eller kanske nåt homeopatmedel?
 
Sv: Gammal hund med begynnande senilitet

Har nu tagit tag i saken och gett mig f_n på att träna upp hennes reaktionsförmåga igen. Vet inte om det går, men ska nog försöka.

Jag måste bara få fråga; Varför?

Är det för hundens eget bästa, eller för din egen skull?
 
Sv: Gammal hund med begynnande senilitet

Varför ifrågasätter du det att jag vill aktivera min hund mentalt?
Visst, senilitet är naturligt både bland djur och människor, men en understimulerad hjärna förslappas snabbare. Min hund har mest legat och vilat i skuggan hela sommaren och har inte fått så mycket stimulans. Nu vill jag gärna försöka gymnastisera upp hennes gamla hjärna lite, eller åtminstone försöka göra den negativa utvecklingen långsammare.

Det är ju bra för gamla människor att lösa korsord mm också.
 
Sv: Gammal hund med begynnande senilitet

Låt hunden vara gammal! Min tant som fyller 13 är helt döv men fungerar utmärkt som den busiga jäveln hon är =) Kan inte ha henne lös men hon förstår vad jag säger genom mitt kroppsspråk. Även fast hunden inte har samma ork som när hon var ung kan hon fortfarande få ryck och leka tills hon somnar på stället...

Jag tycker att av alla hund-stadier som finns är seniorhunden den bästa! Då har man left så länge tillsammans att det inte finns någon gräns mellan hund-människa. Precis som att de har fått en insikt i det mänskliga livet...

Angående hundpreparat: de finns nog, men jag har ingen aning om vart, och jag kan garantera dig att de kostar multum!
 
Sv: Gammal hund med begynnande senilitet

Jag har redan nu kombinerat röstkommandon och handkommandon.
Men att hörseln blir sämre är bara att inse.
Att allt går lite långsammare är bara naturligt, Tänk även på att kroppen är äldre. Det lät i ditt första inlägg inte som att det var mental stimulans du var ute efter, utan mer som att hunden är på väg att bli gammal, vilket du inte vill acceptera.
Gör du sånt du vet hunden tycker är kul, är det bollar, så lek med bollar.
Att hålla igång är aldrig fel.
Spår och sök kan juu vara något, som hunden kan göra i sitt eget tempo. Bra för både kropp och hjärna.
 
Senast ändrad:
Sv: Gammal hund med begynnande senilitet

Tycker att du ska ha överseende med att hon är gammal och börjar bli senil. Min förra hund blev senil och kunde inte rå för vissa handlingar och "olydnader". Låt henne få göra "fel" och älska henne ändå, hon kanske inte har så långt kvar. Jag skulle skämma bort henne lite om jag var du. Tänk om man skulle försöka lära bort senilitet på människor.... det skulle bli ganska vilda protester...
 
Sv: Gammal hund med begynnande senilitet

Det är ju absolut inte frågan om att lära bort senilitet!! Jag vill ju bara försöka gymnastisera hjärnan och sinnena för att kanske bromsa upp utvecklingen lite. Hjärngymnastik är ju, som jag skrev, bra för både människor och djur.

Jag ÄLSKAR min hund över allt här på jorden och jag älskar henne definitivt inte mindre för att hon bli äldre för var dag som går. ...men det är inte lätt då man inser att det viktigaste man har i livet föråldras och en vacker dag inte kommer att finnas mera :crazy: :(

Finns det någon i världen som inte vill lindra negativa förändringar????
 
Sv: Gammal hund med begynnande senilitet

JAg förstår hur du känner det, och det bästa du kan göra för din hund är ju att ge vovven bra mat, lagom med motion och lite rolig sysselsättning. Självklart kan du göra lite hjärngympa, men att vänta sig allför stora resultat kan vara dumt. Däremot kan det göra er tid ihop mycketr roligare! Som jag skrev tidigare, spåra lite, kanske funkar för er?
Det är ju bara du som vet hur bra din hund är fysiskt. Att hörseln sviker är normalt, men hindrar inte spårarbete nämnvärt. Värre att ägna sig åt sånt som kräver bra hörsel, då din hund kan bli olycklig och förvirrad av att inte höra förrän du skriker... Den missen har jag gjort. Stackars vovven hörde ju bara när jag röt till. Och blev nere för atrt matte var arg utan orsak. Det blev mycket bättre när vi sänkte kraven!
Gör du det du tycker passar din hund, och se till att ni har roligt, det är det viktigaste!
 
Sv: Gammal hund med begynnande senilitet

Jag skulle prova hills b/d. Det är ett ganska omdebatterat foder, men värt att prova. Märker du ingen skillnad på 6-8 veckor så har det ingen effekt på din hund och du kan gå tillbaka till vanligt seniorfoder.
 
Sv: Gammal hund med begynnande senilitet

Jag sitter i samma sits som du och tycker att du resonerar helt rätt. Tyvärr tycker jag att många glömmer att aktivera sina gamlingar och låter dom komma "på undantag". Min gamling är snart 13 och för ca 2 år sen började jag med klickerträning med honom. Har fått leta efter en klicker som hörs tillräckligt, och jag måste stå ganska nära för att han ska höra. Men han älskar det! De konster han lärt sig på detta vis är betydligt rappare än de han lärde sig med konventionell träning i yngre dagar. Å så är det skönt för en själv när man inte har några krav på sig om hur det ska se ut...
 
Sv: Gammal hund med begynnande senilitet

Jag skulle prova hills b/d. Det är ett ganska omdebatterat foder, men värt att prova. Märker du ingen skillnad på 6-8 veckor så har det ingen effekt på din hund och du kan gå tillbaka till vanligt seniorfoder.

Vad är Hill´s b/d? Kollade på deras hemsida men hittade ingenting som verkade vara det du menar. Vad "går fodret ut på"?
 
Sv: Gammal hund med begynnande senilitet

¨åna hallgrens "den gamla hunden"

där står mkt om det du undrar,bla att signalerna går långsammare-mycket-långsammare närde börjar bli gamla


min egen tant är 11 nästa månad o fräschare än någonsin.

kommer jag bara upp ur sjukbädden så fortsätter jag att sikta på 3an i lydnad,även om hon är döv.

jag hat två valpar o är värre än bägge;)

visst har hon inte järnkoll längre ,och lallar runt i sin egen lilla väld på promenader,men vi har vibratorhalsband och så har hon lärt sig många visuella signaler.

hon lär även om blixtsnabbt då jag har fått ha olika hundvakter vid min tid på sjukhus o då hon inte var med på sjukhset så var honmed dem o de hade egna signaler till henne
 
Sv: Gammal hund med begynnande senilitet

Precis vad det låter som

man skickar en signal trådlöst och en dosa börjar vibrera på halsbandet så hunden vet att man vill något

kallas för petpager också
 
Sv: Gammal hund med begynnande senilitet

Låter ju suveränt! Finns det i vanliga zooaffärer?
 
Sv: Gammal hund med begynnande senilitet

mitt är importerat från usa,kostar ca 800 kr..ej att förväxls med sk elträningshalsband eller cantiskällhalsband

sök på pet pager så hittar du ett,kan finnas på ebay också
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 677
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Vår tik blir 14 år nu i november. Hon har ett gott allmäntillstånd och är som en unghund till sättet. Vi har senaste åren gjort...
Svar
12
· Visningar
7 944
Senast: Sel
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 585
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp