Gammal hingst

Sv: Gammal hingst

Ja tex. sämre fertilitet, kastade foster, defekter hos avkommorna?

De kan vara svårare för stoet att ta sig om hingsten är gammal. Kolla statestiken från tidigare år. Ibland så äär språngavgiften lite billigare på äldre hingstar. Mitt sto är 20 år och tog sig på första brunsten, betäcktes tre gånger. Hingsten är oxå gammal....

Jag betäckte två ston med en hingst som var 20 år, båda tog sig på första brunsten. Så det behöver absolut inte vara sämre kvalité bara för att hingsten är gammal.

Ett bra exempel är väl shetlandsponnyhingsten Coco RS 59 som är född -68 och fick sin sista avkomma i år (han dog förra året).

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 421
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
686
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18