gammal häst

M

mad

vad gör ni som har gamla hästar för att holla dom fina å hur gamla är dom...
hur mycket rider ni å hur har dom blivit sen dom blev gamla...
å vad ger ni dom för mat för att holla hullet
jag har ett halvblod på 27 år :bump:som jag rider men hon har börjat se litte dasig utt när hon fäller viter pälsen...några tips...

Sv: gammal häst

Har en ponny på 30 år. Han tävlades tills han var ca 21 i hoppning, debuterade i dressyr vid 27 års ålder. En fantastisk ponny, som i unga år var elakheten själv, men som efter 25 års ålder började lugna ner sig.:angel:
Han rids varje dag, vilket jag tror håller honom levande. Han ser rätt dassigt, men rider man på ridvolten eller i sådan miljö som han känner igen så går det bra.
Tänderna börjar nog också bli dåliga, han äter inte gärna upp höt, så nu stödfodras han med Lusern också så han håller hullet.
Annars är han en pigg och glad äldre herre som med största allvar har tagit på sig att uppfostra unghingstarna:)
// Qbaby

jag har ett halvblod på 27 år :bump:som jag rider men hon har börjat se litte dasig utt när hon fäller viter pälsen...några tips...

Min gamling har hunnit bli 25 nu.

Han hade tidigare ganska jobbigt vid fällning och pälsbyte i allmänt. Var ganska lång period nästan hårlös på kroppen innan det nya hade växt ut.

Han hade även dålig hov/man/svans växt.

Började ge SteelJoint och sedan dess så har han inte haft problem med pälsbyte alls.

Han får även extra B vitamin höst/vår.

Hans man växer numera så extremt att jag måste klippa var 3 vecka, något som gjordes sällan förr. Han har till och med fått "korkskruvar" på frambenen.

Min sambo säger att det är för att vi flyttat till Dalarna, "knätofsar på masarna" ;)

Men, jag tror det beror på att han får SteelJoint.

min dam blir 23 nu i maj, enligt mej och henne är hon inte gammal, hon är bara inte ung:angel: men jag har haft henne i mitt liv sen hon var 15 och ärligt talat märker jag ingen skillnad alls på henne. hon är väldigt fräsch och pigg. jag vill inte säja pigg för att vara så gammal, hon är nog mer pigg för att vara häst över huvud taget :D jag rider henne minst en timme om dagen nästan varje dag, om hon får stå en dag ibland så blir hon vild och galen, hon behöver massa motion. jag tycker det viktigaste med en äldre häst är att man motionerar den så mycket den orkar med (dvs. är den trött så kanske långsam skritt 45min, alla är ju inte som min krutgumma) kolla tänderna ofta, ge bra foder som hästen tycker om och kan tillgodogöra sej och framförallt pyssla om hästen ordentligt.

min tjej äter hö, hippo och lusernhack. lusern kan jag verkligen rekomendera, det är :love: om din häst har problem med fällning och pälssättning tipsar jag om dodson & horrel sojaolja, den är super:)

jag rider henne i dressyr och uteridning samt väldigt lätt hoppning. hon klarar utan några som helst problem en uteritt på 4 timmar med massa galopp, utan att ens vara trött när vi kommer hem. jag är verkligen välsignad som har en så frisk häst, hon har aldrig varit halt eller sjuk i hela sitt liv. slänger in en bild eller två oxå:

hon <3

Senast ändrad av en moderator:

fin gammling
visst är det härligt när dom är så pigga...
min är en riktig krut gumma dom andra hästarna som vi rider med har svårt att hänga med när vi tar recer baken...
men hon fryser om hon inte har mycket tecken....å äter longsamt...
sen är hon känslig mot protein,,,så lusern går inte vilket är synd inte ens vanligt kraft foder går vilket är svårt å hon blir bara mer å mer känslig....

Min dam är 21 i maj, hon är som en unghäst fortanfarande när man väll rider henner. Det är mycket fart i henne trots ålder.
Fast just nu har hon varit sjuk ett halvår, men kommer troligen bli bra vad dem sa på Strömsholm och kan eventuellt börja sättas igång om några månader igen men endast till mestadels rida i skogen och lugnare dressyrpass. (Hon kommer dock inte kunna få hoppa mer pga av sjukdomen hon nu nydligen har/haft.)

Hon är gammal hopphäst och fram avlad till hoppning då alla inom hennes släkt är kända hopphästar.

/R

Mycket mat....motion regelbundet, mycket kärlek. Har börjat ge min endast uppblött lusernpellets och blöt krafft, har lagt på sig o blivit pigg.

*kl*

Åhh vad avundsjuk jag blir. Min ponny skulle med bli en 30 sådär enligt mina planer men hon har fått Cushing. Det ser inte ut som om hon kommer bli äldre än 22 år tyvärr. :(

Men mitt tips är lucern! Och kolla tänderna regelbundet.

/Maria

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 181
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
973
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 462
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka