Gammal häst

J

jojajsson

Jag har en häst som är 25 år gammal och har börjat få hosta. Vi kallade dit vetrinären och fick någon medicin som öppnade luftvägarna, men det var dyrt, 2300kr. Nu har han börjat hosta igen och bukandas något fruktansvärt. Jag börjar bli orolig, då han betyder allt för mig:cry:. Nu står jag och min mormor helt rådlösa och vet inte vad vi ska ta oss till riktigt. Vi har inte råd att skicka ut vetrinären fler gånger, det funkar liksom inte. Vi undrade om det kanske fanns något naturmedel för hosta man kunde använda? Jag är mycket väl medveten om att han börjar bli gammal och funderar på att pensionera honom, men inte om han kan bli fri från hostan.

Under tiden vi väntar på något så ska vi börja vatnna höet och hoppas på det bästa. Men det bästa vore om jag kunde få ett tips. Ni får gärna maila till mig, elin_lad@hotmail.com

Sv: Gammal häst

Om din häst behöver veterinärvård är du skyldig enligt djurskyddslagen att ta dit veterinär, det anatar jag att du vet.. Detta är dock inget akut, eller? Hostar hästen när du ska sätta igång att rida eller hela tiden? Om hästen alltid står och bukandas "något fruktansvärt" känns det som att den behöver veterinärvård alt att du avlivar den för att den ska slippa lida..
Om det är bronkit det handlar om (som äldre hästar kan få) kan man behandla med kortison (det kostar inte 2300kr), se till att höet är av bra kvalité och inte dammar och att hästen bor dammfritt, helst utebox eller lösdrift.

Veterinärvård får man alltid räkna med, speciellt på lite äldre hästar.
Så får man tänka på om snålhet är viktigare än hästens liv.

Det jag tycker du ska fundera på är; varför hostar hästen?
Är stallet dåligt ventilerat, står den inne mycket på dagarna.
Vilket strö står den på? hur får den fodret?

Min häst är dammallergiker, och har blivit värre med åren.
Jag vattnar hans spån nu, eftersom han hostar av det. Blir inte helt bra, men lindrar lite. Ska byta till torv nästa vinter.
Höet vattnar jag inte eftersom han går på hösilage, som inte dammar.
han går ute så mycket som möjligt på dagarna, får all sitt kraftfoder uppblött. mest för att han vägrade äta havren torr när han kom till mig, men även för att det ska damma mindre.
Jag har stalldörren öppen så mycket jag kan när han står inne, försöker rykta honom ute så dammet inte ska sätta sig i luftvägarna. Mockar aldrig när han är inne, och fyller på spån så tidigt om möjligt på dagen så dammet ska hinna lägga sig innan han kommer in.
se över hästens foder, strö, och stallmiljö. det kan gå så långt att hästen kanske behöver stå på lösdrift om den är dammallergisk.
Nu behöver det ju inte bero på dammet, men det är inte jättekonstigt om det gör det, det är värt att kolla i alla fall.

Hoppas att hästen kryar på sig snart :bump:

om hästen bukandas ngt. fruktansvärt så kan det även övergått till kvickdrag, i villket fall som helst så krävs medicinsk vet. vård. ta hästen till kliniken istället (då kan ju vet. även gå ner med kamera för att lättare bedömma problemen.), det kan bli billigare än att ta ut vet. (om vet. har långt att åka så kan det ju bli kostsamt) medicinen är inte så dyr. här är 2 hästar som blivit behandlade för hosta i vinter, den ena för bronkit och den andra för kvickdrag (hon som hade kvickdrag har fått vandra vidare då hon inte svarade tillräckligt på beh. trots att vi har lösdrift och hösilage)

har du redan haft veterinär som tittat på hästen så kanske denne kan ringa in ett recept på lämplig medicin utan att komma ut igen. ventipulmin kostar 481.50 för 500 gram på apoteket (av vet. oftast lite dyrare) fabrolen kommer jag inte ihåg. kortisonet kostar 306 kr på apoteket för en 25 dagars kur.

har du inte råd att ge pålle den veterinär vård som krävs så kanske det är bättre att h*n får vandra vidare till dom gröna ängarna.

Senast ändrad av en moderator:

*raderat* (kortfattat svar: ta ut veterinär, det kostar pengar att ha häst så enkelt är det!)

Ta ut veterinär. Det är du ju skyldig till.

Sen se till så det är så bra luft som möjligt i stallet. Om ni vattnar höet så se till att det får ligga i blöt läänge så ni inte bara häller lite vatten på det och sen fodrar. Är höet dåligt eftersom ni vattnar för i så fall får ni ju leta efter nytt fräscht hö.

det är en konstig veterinär du har haft. Han borde ha sagt att du skal släppa ut hästen medans du rengör stallet fuldstänig även väggar, tak och alt annat så der inte fins damm kvar han borde ochså ha sagt att du inte fik fora med tört hö längre eller strö med dammigt spån eller halm. Dyr medecin hjälper inte om hästen fortfarande andas ind dam ! Jag hoppas du kan läsa detta (jag är dansk)

Har du inte din häst försäkrad? För om du har det så borde du ju kommit över självrisken nu, och då är det ju inte så dyrt att ta kontakt med veterinären igen.
Håller med tidigare inlägg, ring veterinären och kolla om h*n skriver ut ett nytt recept. Detta gör veterinären säkert om det är samma häst och symptomen är samma som förra gången.

Vet att det finns en örtblandning som ska vara för hosthästar, men den är lika dyr om inte dyrare än venipulminet.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, suttit i dagar och läst här på forumet om avlivning av hundar. Och skriver därför jag vill få era tankar om mitt case. Jag har en...
Svar
14
· Visningar
3 106
Senast: Otherside
·
Foder & Strö Hej! Jag har ett 26 år gammalt varmblodstravarsto. Hästen har fri tillgång på hö med MJ/kg foder på 7,7 och smrp/kg foder på 25. Jag...
Svar
18
· Visningar
2 005
Senast: Masse
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 869
Senast: Trix
·
Foder & Strö Detta rör inte min häst utan en bekants häst. Hästen är ett 24-årigt halvblod, pensionerat avelssto. Förra vintern föll hon ur...
2
Svar
36
· Visningar
4 434
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sötpotatis
  • Pizza (hemgjord)
  • Vinterföräldrar 24/25