Gammal häst som "vinglar"... vad kan det vara?

Ulrika C

Trådstartare
Har en otroligt pigg och fräsch 26-årig varmblods vallack. Men idag när jag tog in honom från hagen så gick han på sidan mot mig och verkade halt. Gick lite med honom och kom fram till att han lyfte och satte ner vänster fram på ett släpande sätt och vinglade med bakändan. Förra vintern så släpade han höger fram vid ett tillfälle. Det gick dock över av sig själv efter några dagar. Tycker alltså inte att han är halt och han har inte kolik. Äter och har avföring som han ska. Han har normal puls och ingen feber.

Kommer att kontakta veterinär imorgon bitti för rådfrågning. Har pratat med djursjukhuset ikväll som tyckte att jag skulla avvakta och ha honom under uppsikt. Har kontrollerat honom med jämna mellanrum hela em och kvällen. Han beter sig helt normalt i boxen och äter som han ska.

Min fundering är om så gamla hästar kan få proppar? Eller kan det vara boutulism? Vaccinerade honom mot detta för tre år sedan men pga byte av stall (hem till mig) och att de ätit hö har jag inte vaccinerat. Åsikterna är skilda huruvida man ska göra detta eller inte... Men nu äter de ensilage sedan två månader tillbaka...

En bekant pratade om att det kan uppstå sprickor vid nackkotorna och att någon nerv kan ha hamnat i kläm.

Någon som har någon erfarenhet?

Sv: Gammal häst som "vinglar"... vad kan det vara?

Jag tycker det låter som något neurologiskt, men knappast botulism, i så fall hade han dött för länga sedan. Brukar vara typiskt att tex tungan hänger ut och är slapp samt att avföringen upphör.
Finns något som kallas "wobbler" där halsryggmärgen kommer i kläm, det uppkommer dock oftast på bakbenen och drabbar yngre hästar..

Min första tanke var typ propp eller nått sånt. Be en veterinär kolla upp hästen om den fortsätter vara konstig

Blacken (hästen) har haft en bra natt och är pigg och rör sig bättre idag. Lyfter dock vänster fram på ett onaturligt släpande sätt.

Har pratat med två olika veterinärer idag, både distriktsvet och djursjukhuset, båda säger samma sak. Förmodligen någon nerv som kommer i kläm. Eftersom har rör sig bättre idag ska vi avvakta ett dygn och se om det självläker. Gjorde det förra gången...

Proppar är väldigt sällsynt hos hästar, frågade om det, det var min första tanke igår när jag upptäckte det.

Så jag håller tummarna, vill gärna ha honom hos mig ett tag till. Är en superpositiv häst som ger allt!!!

Fick tipset att jag kan ta ut en (häst)kiropraktor och titta på honom. Någon som vet någon bra i Halmstad-Laholms området???

Våran 39-åriga shettis ffick proppar. Hon fick småproppar (typ TIA) vid ett par tillfällen spritt på några år men hämtade sig alltid inom ett par minuter och fick inga biverkningar. När hon var 39 fick hon dock ett anfall med rejäla balansproblem och då valde vi att avliva henne. Innan nödslakten kom ut hade hon hämtat sig och stod och betade det sista hon gjorde.

Hoppas att det går bra för din häst!

Senast ändrad:

Uppdatering... Hästen är uppstallad på Djursjukhus. Tyckte han var sämre igår em och körde upp honom. Idag har de röntgat halskotpelaren och ev tar det några dagar innan vi får svar. Så vi får se hur det går... De kan inte säga vad det är idag... Ska bedövas och undersökas ytterligare i em. :cry:

Någon som har erfarenhet av skador på halskotpelaren på äldre hästar???

Uppdatering... Hästen är uppstallad på Djursjukhus. Tyckte han var sämre igår em och körde upp honom. Idag har de röntgat halskotpelaren och ev tar det några dagar innan vi får svar. Så vi får se hur det går... De kan inte säga vad det är idag... Ska bedövas och undersökas ytterligare i em. :cry:

Någon som har erfarenhet av skador på halskotpelaren på äldre hästar???

Gammal tråd, jag vet, Men vad hände sedan, hur gick det med allt? Jag undrar för att jag har en 24-årig ponny ute på foder som visar liknande symptom, veterinär är på väg.

Mvh Monika

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Svamp?
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka