Gammal häst som fäller långsamt - klippa?

AVB

Trådstartare
Vår gammelponny som får väääldigt mycket päls gick oklippt i vintras. Nu har det varit uppåt 10 plus i en månad och han, till skillnad från de andra hästarna, har inte fällt så mycket än. Det är väl normalt att hästar fäller långsammare när de är över 20..? Men det verkar väldigt varmt och tungt för honom. :( Skadar det på något sätt om jag klipper honom nu? Alltså bara för att få av tyngden av vinterpälsen. Eller stör det pälssättningen på något sätt?

Skulle helst helklippa isåfall, och också gärna schamponera igenom honom ordentligt (dels för att få bort så mycket päls som möjligt, dels för att han är rätt fet och klibbig i pälsen). Tror ni det kan vara vettigt?

Sv: Gammal häst som fäller långsamt - klippa?

Det kan bli knasigt men mår han dåligt är det ju bättre att vara klippt och ful i pälsen.

Klippte min ponny i maj förra året då hon inte fortfarande hade massa päls kvar och ända problemet jag märke var att hon var extra känslig mot solen och insekterna på sina vita områden (skäck) i några veckor men det löste sig med flugtäcke.

Jo, håller med.

På vilket sätt blir det knasigt isåfall? Avstannar fällningen eller?

Kan säga att min treåriga shetlandsponny inte fällt några större mängder heller... Trots värmen är vi fortfarande tidigt på året... Förre.året.den här tiden var det snö ute. Jag hade lugnat mig lite till om han inte är blöt av svett på dagarna.

Min 23åring fäller otroligt sent och jag kommer från och med ifjol alltid att helklippa honom i maj när värmen börjar sätta igång ordentligt.

Jag tror inte längre på att pälsen blir ful, skadad eller vad som (och vad spelar det för roll om det blir fult om det är funktionellt??) då vi har flera i stallet som klipps efter behov oavsett årstid och ingen har fått dålig päls.
Jag trodde också så förut att man aldrig skulle klippa efter årsskiftet..men för mig är det numera en myt.

Står hästen och flåsar i hagen som våra gamlingar gjorde - klipp!

Mina har inte fällt av än heller, för några dagar sedan drog de igång stora fällningen.
Det styrs ju inte bara av temperaturen, utan ffa av ljuset. Så ge honom lite tid om han inte är hemskt bekymrad tycker jag. Är han väldigt bekymrad så klipp undersidan av halsen och mellan frambenen och se om det hjälper, så slipper du klippa hela.

Min 23åring fäller otroligt sent och jag kommer från och med ifjol alltid att helklippa honom i maj när värmen börjar sätta igång ordentligt.

Jag tror inte längre på att pälsen blir ful, skadad eller vad som (och vad spelar det för roll om det blir fult om det är funktionellt??) då vi har flera i stallet som klipps efter behov oavsett årstid och ingen har fått dålig päls.
Jag trodde också så förut att man aldrig skulle klippa efter årsskiftet..men för mig är det numera en myt.

Står hästen och flåsar i hagen som våra gamlingar gjorde - klipp!
Aha!

Ja, har alltid undrat vad för hemskheter som skulle ske av att klippa "för sent"? Många tävlingshästar klipps ju året om utan problem? Det kanske är en myt alltihop ändå?

Ska syna den myten isåfall

Det kan säkert inträffa, men jag personligen tror att det är underliggande problem till att klippningen förstör pälsen i så fall som exempelvis irriterad hud eller irriterade hårsäckar möjligtvis.

Men för mig är det utav en myt idag iom att jag hade denna inställning tidigare men blivit bevisad motsatsen iom att ingen häst jag sett blivit klippt när som helst på året har fått problem. Det man klippt har vuxit ut i vanlig ordning.

Den enda "biverkningen" som kan bli utav att man klipper sent är att hästens päls kan bli mindre motståndskraftig mot regn och insekter så att man istället får använda flugtäcken och vid behov regntäcken. Det blir ju inte så för alla men det är den enda biverkning jag har hört om. Jag tycker ju att man använder regn och flugtäcken iallafall för att skydda hästarna och idag finns det ju så smidiga täcken med regnskydd över rygg och man och flugtäcke till resten som man kan använda när vädret är ostadigt så det är ju inte något problem längre. Då var det värre innan dessa kom då det nästan var katastrof om hästen gick med regntäcke på när solen kom fram igen för att hästen blev så varm. Då kunde man få byta täcke flera gånger om dagen och det kan ju vara svårt rent praktiskt om man har långt till stallet eller när man jobbar.

Så klipp du och ha koll på hur just din häst reagerar.

Min gamling fäller för fullt, men det är nog vanligare att dom är sena med fällningen, hjälp honom gärna med att klippa honom , men tvätta inte honom , då har han ju inget skydd alls kvar.

Det är ingen fara att tvätta nu. Då är det värre att göra det när/om hästen ska gå på bete och det är en massa insekter.

Som andra sagt, klipp du. Vill bara tillägga att värmen bryr sig hästar inte så mycket om, det är ljuset som påverkar när det är dags att fälla.

Sen kan äldre och yngre hästar behöva tillskott av bla. B-vit vid fällning då det kräver en hel del energi. Ibland kan det löna sig att vet om en spruta när vederbörande ändå är på plats för tex en vaccination.

Jag klippte min 22 åriga fjording för nån vecka sen, nu när det börjar bli så varmt. Hon har svårt tjock päls, men har det verkligen inte lätt nu när vädret slår om. Har klippt henne över halsen och halva bogen och hon blev genast mycket piggare

KL
Jag helklippte shettisen för 2 veckor sedan. Visserligen är han klippt hals-bog från förut men resten av kroppen hade mammutpäls och han fällde inte ett strå, trots att båda kallbloden fäller för fullt och har gjort det i några veckor redan. O_o Ena kallblodet är 22 år.
Det var inget alternativ att lämna ponnyn oklippt för han blev rent överhettad vid körningen... Och jag vill kunna hålla igång honom så han är slank och fin i bra kondis innan det gröna kommer :)

Nej den kan bli fult, nya pälsen kan bli skadad och lite mindre vattentålig. Men lider ponnyn nu är ju klippning att föredra oavsett.

Men då blir sommarpälsen alltså som en vanlig klippt vinterpäls typ - alltså mer stubbig och mindre glansig? Ingen risk för permanent förändring/rubbning?

Min gammelponny helklippte jag sista åren. Han hade lång päls året om annars.
Jag kollade honom för cushings när jag blev lite orolig då han började få lång sommarpäls med. Men han var negativ.
Iom att han svettades av att stå på stall klipptes han och fick ist täckas vid behov.

Det fungerade fint!

Men då blir sommarpälsen alltså som en vanlig klippt vinterpäls typ - alltså mer stubbig och mindre glansig? Ingen risk för permanent förändring/rubbning?

Är du tidigt ute i fällningen så brukar den inte ens bli det, tycker inte det brukar bli några märkbara skillnader på pälsen. Tycker den största skillnaden på pälsen brukar bli vid vinterklippningen när vinterpälsen är som tjockast, då blir den som du säger stubbig och mindre glansig.

/Camilla

Liknande trådar

Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 255
Senast: Ise
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 505
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Min ena häst har så fruktansvärt mycket päls och jag skulle verkligen behöva klippa henne. Hon har börjat fälla en hel del men...
2
Svar
23
· Visningar
3 724
Senast: fjordis
·
Hästvård Nu går vi snart in i juli, och min 17-åring har fortfarande lite vinterpäls kvar. Absolut inga större mängder, och visst har det varit...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 824
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar