gammal häst = dåliga tänder

F

Frida 78

Min gamling är 28 år nu, fullt frisk och väldigt pigg..kan knappt tro att hon e så gammal...Problemet är att hennes tänder börjar bli dåliga..yttertänderna framtill börjar lossna och det är lite inflammerat. Hade ute vet. för ett år sen, då var allt bra. Jag undrar om de gör ngt vid de tänder som e lösa?? Ska ta ut vet. i vilket fall som helst för att kolla över alla tänderna...men det kan ju va intressant att höra era erfarenheter av detta.

Sv: gammal häst = dåliga tänder

Ingen som vill dela med sig??

Tyvärr finns det ju inte så mycket man kan göra.. Bara se till hon kan fortsätta att äta så länge som det går.. Framtänderna är ju inte det värsta om hon tappar utan snarare om hon förlorar kindtänderna - de som maler fodret så tarmsystemet fortsätter att fungera normalt..

Väldigt lösa tänder ska tas bort och de som är kvar får man försöka behålla så länge som det går, samt se till att hon inte har några påbitningar inne i munnen. Lossnar tex en kindtand i överkäken så finns ju oftast den motsvarande kvar i underkäken och slits då inte den som är kvar så biter hon sig i motsvarande sida, och biter hon sig får hon ont i munnen och får svårt för att äta och det blir en ond cirkel.

Angående inflammationer i tandköttet finns en väldigt bra tandkötts-gel som verkar lokalt på slemhinnan, dock kan hon inte gå till livsmedelsproduktion ifall du väljer att låta veterinären använda det.

Tips är att alltid ge uppblött kraftfoder, så hon lätt kan tugga sin mat utan att behöva anstränga käkar och tänder mer än nödvändigt, och att ge hösilage är att föredra framför hö då även det är mer lättuggat pga sin högre ts halt.

När det sen börjar gå utför och hon börjar tappa hull kan du försöka duka upp "gotte-bord" åt henne varje dag, där du bjuder henne lite av varje av många olika sorters foder (som du vet att hon gillar), så är det större chans att lyckas få henne att äta lite mer än vad hon kanske orkar/har lust till i vanliga fall.

Lycka till och hoppas du får behålla henne i livet ett tag till!

Jag har också en 28 åring och har haft tandläkare hos honom varje sen han var 22 för att ha koll. Han har alla tänder kvar men en var lite lös nu. Jag har helt gått över till uppblötta pellets så han får som gröt 3 gånger per dag. Detta sparar tänderna. Vad får hon för foder nu?

Jag bara måste säga: Vad kul det är att läsa om så gamla hästar!:bow: Kan ni inte sätta ut bilder???

Har själv en gammal häst som börjar få dåliga tänder. Tyvärr är det så att i slutändan så får man kanske tänka på vad som är bäst för hästen. Frmför allt om det börjar gå ner i vikt för att de inte kan tugga normalt. Men sen är det självklrt från häst till häst. Vissa hästar accepterar mer eller mindre. Kul att höra att det finns dem som vill ta hand om de gamla:laugh: :)

När tänderna börjar bli dålig kan man ersätta grovfodret med betfor och uppblött lusern. Betfor kan helt ersätta hö. HH här på buke hade väl en häst tyckte jag att jag läste en gång som levt i flera år på denna foderstat.

Hej har haft många gamla ponnyer :)
Just nu har jag två som är 31 och 26 år ,det är först det sista året jag märkt att mitt gamla sto (31) börjat få lite svårt att tugga så jag tyckte ju jag skulle gå över till luzern och betfor mest ,men det tyckte inte hon.
Så nu får hon betfor o luzern uppblött ,havrekross .musli ,morötter ,pellets, solrosolja ,linfrö .
Så hon får välja vad hon vill ha och vad hennes kropp klarar att ta till sej .
fri tillgång på ensilage med .
nyakameran-4-08727.jpg

Senast ändrad:

Dåliga tänder är svårt att göra nåt åt men min åsikt är att du bör ta den till en hästtandläkare så den kan ta bort sånt som är dåligt. När min häst blev gammal och fick problem med tänderna fick jag lägga om kosten på den. Lusern är super! Min åt 3-4 kg väl uppblött lusern om dagen + fri tillgång på strå så den kunde pilla i sig när den kunde.

Lösa tänder i munnen på en gammal häst ska dras ut. De gör ingen som helst nytta på plats utan istället leder det konstanta inflammationer och smärta i samband med födointag.

Att anwända någon bakteriedödande gel kan nog wara bra wid lindriga gingiwiter (tandköttsinflammationer), men där orsaken är en parodontit så hjälper det inte mycket. Falsk trygghet för hästägaren, men ingen lindring för hästen.

Framtänderna är fö inte så wiktiga... Hästar helt utan framtänder kan också äta, äwen om de kan ha swårt att beta.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 015
Senast: Bee
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 877
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka