Gammal häst

Tildewn

Trådstartare
Hej! Jag rider en 25 år gammal valack. Han är så pass gammal att han inte klarar av att hoppa och tycker det är sjukt jobbigt att gå ner i form eftersom han är så stel. Det gör att jag aldrig kan rida igenom honom riktigt. Ändå så älskar jag honom mer än ord kan beskriva, men jag är så trött på det här nu. Jag vill ju iväg och träna och tävla dressyr, men det kommer jag aldrig kunna göra med honom. Jag tycker inte det är kul att rida honom. Det går lååångsamt och han klarar inte av att trava eller galoppera längre sträckor.
Åh, jag vet inte vad jag ska göra! Kan ni ge mig tips?
 
Sv: Gammal häst

Valet är lätt? Rid inte en häst du inte vill rida..

Sen låter det ju som att din gamling inte vill längre då han verkar sakna lusten till att arbeta/samarbeta så som du beskriver det.

Alternativen är att skaffa medryttarhäst, foderhäst eller en ny häst som uppfyller de krav du har.
 
Sv: Gammal häst

Sluta rida gamlingen och låt han strosa i hagen istället.
Hitta en ny häst som uppfyller dina krav.
 
Sv: Gammal häst

Pensionera gamlingen.. Och försök hitta en yngre häst att rida och ha kul med.
Något annat svar kan jag tyvärr inte erbjuda dej. Självklart kan gamlingen ha någon typ av skada eller förslitningar som gör att han inte orkar, men frågan är om man behandlar och bråkar med en så gammal häst. Kan den må bra av att bara gå i hagen och verkar nöjd med det så tycker jag att den förtjänar ett lugnt pensionärsliv from nu..

Mvh Domino_s
 
Sv: Gammal häst

Rid hästen på hästens villkor, klarar den inte av vissa former och längre galopp sträckor så får den slippa det helt enkelt.
Hästen är gammal och kan nog klara enklare motion och mjuk ridning i några år till, men jag tror du kan skippa tävlings kondition och hårt jobb för tränare.
Träna kan man alltid, men hästen ska klara av det.
 
Sv: Gammal häst

Håller med, har haft gamla hästar och jag fick anpassa min ridning efter vad de klarade och orkade med. Alla har rätt att bli gamla och få ta det lite lugnt och alla gamla hästar är värda RESPEKT! Gamla hästar mår bra av att röra på sig men man får hela tiden ha i åtanke att ta det lite lugnt. Man vill ju att de ska hålla länge.. :)

Till TS: Känns inte hästen "kul" för dig. Låt hästen bli riden av någon som faktiskt uppskattar lugna skogsturer då istället.. och hitta en annan häst som uppfyller dina krav.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 649
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 293
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 333
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 379
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp