Gammal barnfilm...?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare iNHALE
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 5 219

iNHALE

Trådstartare
Söker namnet på en gaaamal barnfilm om en liten flicka som föds ur en tulpan (tror jag det är iaf). Hon ger sig av på äventyr ihop med några märkliga figurer (insekter?). På sensommaren hittar hon en livlös svala som hon hon tar hand om och försöker få frisk under vintern, som hon spenderar i en håla i marken. När våren kommer är svalan frisk och de flyger iväg ut.

Kan inte för mitt liv hitta vilken film det är. Tummelisa/Tummeliten dyker upp i mitt huvud men när jag söker på dessa är det inte rätt filmer, även om sagan är väldigt lik.

Hade den bandad på VHS som barn och redan då var den gammal.

Någon som har några idéer om vad den kan tänkas heta?

Senast ändrad:
Sv: Gammal barnfilm...?

Linnea: Den är det tyvärr inte.

Har sökt på Tummelisa/Tummeliten osv men hittar inte rätt film. Vet inte hur många olika filmer som gjorts om Tummelisa men de två jag hittat är inte rätt någon av dem...

Den boken hade ju jag som liten!

Spontant tänkte jag också Tummelisa. Men jag minns inte..

Minns att det gick ett barnprogram på Barnkanalen som hette Sagoberättaren som är gjort på H.C Andersens sagor. Då i ett avsnitt vet jag att det handlade om en liten flicka och en svala. Har för mig att det var Tummelisa.

Och blir bortrövad av ett gäng cirkusgrodor. Där hon ska gifta sig med Gründel, en ful padda. Svalan hon räddar heter typ Jakimo ( Schackimo ). Vid ett tillfälle hamnar hon hos skalbaggar som gör henne till någon sorts baggdrottning. När hon föds i tulpanen sjunger alla gårdens djur, haha. Den filmen hade jag och det är en version utav Tummelisa.

Det kan nog kanske vara Tummelisa som du tänker på ändå. Den finns i några olika versioner. Jag vet att vi hade två versioner av den när mina barn var små (på -90 talet) och det gick ytterligare en version på tv.

Fast TS har redan sagt att det inte var denna hon åsyftade, då det är samma film som någon länkade till på youtube.

Är det inte den filmen det är med en orre i? :p Minns orre så väl för jag tyckte det var ett så roligt namn :D
Jag vet att jag har sett den filmen du menar och det känns som att det är en film om Tummelisa, men det finns säkert massa versioner och kan ju varit en kortfilm för tv eller något ;)

Har hittat två versioner, den som länkats och en Anime, ingen av dem är rätt version. Minns den som tämligen dålig kvalité, dubbad till svenska såklart. Drar mig till minnes speciellt tre scener, en där de är ute och ror på löv, det börjar regna och regndropparna faller som bomber runt dem. Den andra scenen är under vintern när hon tar hand om svalan. Sorken försöker få henne att vila men hon vill bara fortsätta gnida värme i den sjuka svalan och den sista scenen är när de anländer till vad jag minns som en stad av blommor och hon ser alla stora blommor som slår ut, stora som vindkraftverk.

Anledningen till att jag vill se filmen igen är att jag har sånna fasliga minnen av den, kommer ihåg den som fruktansvärt obehaglig och när jag tänker på den får jag lite samma känsla som man får när man ser någon dö...

Tummelisa finns i en version från 1983, den kommer jag ihåg.
Går att ladda ner, sök på tummelisa 1983 så hittar du en del.

Jag känner också igen den filmen, tror också det är en Tummelisa!
Men det är inte någon av dem som har länkats här jag har sett heller, så det är nog samma version du har sett...

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka