Gamla staketstolpar!

I

Islansdh_st

Hej!

Det är så att jag ska inreda ett stall med lösdrift och ska hyra mark av grannarna och måste då ha ett staket! ;)

Har fått höra att det ska rivas ner en hage en bit bort som är väldigt stor som hade passat till den hagen som jag ska stängsla in! Jag hade tänkt föreslå för ägarna om de var intresserade att få sälja det blilligt om jag tar upp det själv.
Men jag vet inte hur gammalt det är och om det är värt att ta på sig ett gammalt staket, är det svårt att få upp stolparna?

Är det någon med "erfarenhet" av detta el vart var man kan köpa nya stolpar till vettigt pris! Hagen ligger på ca 2½-3 ha.

Tacksam för svar:)

Sv: Gamla staketstolpar!

Hej!

Det är en hel del jobb med att dra upp stolparna, det ska va billigt för att va värt det tycker jag. Dom ska ju ner sen också...
Men jag hade ändå frågat grannarna, man kan spara ganska mycket pengar på att köpa begagnat. Kolla bara så det är i bra skick, inget ruttet!

Jag och min sambo köpte själv begagnat när vi flyttade ut på vår gård och även om det var lite slitigt att dra upp stolp och rulla ihop tråd så tycker vi ändå det var värt det. Sparade flera tusen och det var jättefint skick på stolparna!

Lycka till! :)

Och jag hade köpt nytt för att minimera jobbet och för att börja med helt nytt staket. Staket slits av väder och vind (och gnagande hästar) och att börja med gammalt skulle jag inte göra. Dessutom sitter kanske isolatorer på fel höjd och måste skruvas om, kanske bytas osv.

Vi byggde allt nytt för 3 årsedan med tryckimpregnerat, plastisolatorer och tråd och jag tror att jag till våren måste gå över och byta ut en tredjedel. Hälften hos mig är vinterhagar och de slits så in i den!

Mina hagar är 9 år med tryckimpregnerade stolpar och det är bara några få som behövt att slås ner lite. Alla stolpar är helt ok efter 9 år. Det finns en grej som heter Hiva elelr nått liknade på Nordpost som hjälper till att få upp stolparna ur marken. Har inte provat den själv.

Kolla vad tryckimpregnerad stolp kostar där du bor och fundera vad du är villig att ge för att plocka ner stängslet. Det tar rätt myckt tid att ta ner tråd och stolpar.

Tack för alla svar!
Ja det är ju det som jag oxå tänker på... Att allt ska dras upp och sen slås ner igen, har inte gjort det förr och vet inte hur jobbigt det är! Men spara pengar vill man ju alltid, men det ska ju oxå hålla ett par år...Hmm Får nog höra vad de skulle släppa staketet för och överväga om det är värt det!

Cyllene: Hur kommer det sig att du måste byta ut så många stolpar redan efter 3 år? Murknar de el är det skador från hästarna som gör att du ska byta ut dem?

Vad har ni andra gett för stolpar? Man köper väl pallvis och då blir det väl ett annat pris än att köpa styckevis?

Jag har köpt mina stolpar från Bole pallvis. Lite pinsamt att jag inte minns om jag har 60 eller 70 mm i diameter men idag kostar de i alla fall 25,50 resp 30,50 inklusive moms från Bole. Styckpris alltså men avser vad det blir per stolpe om man köper en hel pall. De mindre 126 st/pall och de större 90 st/pall.

Mina stolpar har inte gått sönder utan har endast vikt sig av snön. Vi har mjuk mark så de går inte av. Någon enstaka har gått av men det får man ju räkna med om en stor kvist råkar hamna precis där stolpen lämnar marken eller dylikt.

Jag skulle inte köpa gamla stolpar och dra upp dem själv men det beror enbart på att jag aldrig skulle orka med allt jobb. Det är slitigt nog att stängsla när stolparna ligger prydligt på pall från början.

Ska kanske tillägga att mina stolpar är från -05 också, om det ska vara någon nytta med informationen..... ;)

Ett tips även om man köper tryckimpregnerade stolpar är att antingen olja in de ordentligt innan man sätter ned dom i backen eller att tjära in hela stolparna.

Då får de ytterligare längre livslängd :)

Om man tjärar dom brukar hästarna inte heller vara speciellt intresserade av att tugga på dom :p :D

Jag har tjärade stolpar som är 20-25 år gamla och felfria trots att de stått ute i ur och skur året om, de blev tjärade när de var nya och har blivit tjärade 1 gång till tror jag när vi satte om hagarna för en ca 10 år sen och isommar ska de tjäras om igen..

Vi tjärade lite stolp och de blev helt sönderätna av vildsvin, så det skulle jag inte göra om jag hade hagarna i ett vildsvinstätt område. :)

*kl*

Jag skulle inte orka att ta upp gammal stolp och tråd. Drog upp en gammal taggtrådshage på gården när vi flyttade hit och det var verkligen inte kul.

Vi slog ned tryckimpregnerade stolpar med plastisolatorer och band för två år sedan och i stort sett allting är i nyskick. Hästarna har inte gnagt på en enda stolpe, men så har de en skogsdunge de attackerar istället...

Bra tips! Vi ska göra ny hage till våren, då ska vi absolut tjära stolparna!

Till TS; vad är det för tråd du talar om? Om det är elrep eller band så tror jag inte det är värt något att ta vara på den, finns säkert gott om brott på ledarna så ni iaf måste köpa nytt för att få runt elen och om det är ståltråd så är den vääldigt bänglig att hålla på med redan som ny. Efter några år och med lite skarvar och andra "knickar och krokar" på tråden så är det inte lättare! Isf bör du nog skaffa ett hjälpmedel, finns som "rullar på spett" - kan inte beskriva bättre, men du fattar nog när du ser en.

När det gäller stolp så tycker iaf jag att det känns bättre att börja med nya stolp, jobbet blir ju inte mindre för att stolpen är gammal, bara dubbelt :p Sedan måste ju stolpen hålla för att slås ner en andra gång - ju äldre stolparna är, desto fler som spricker sönder och måste kasseras antar jag.

Vi köpte våra stolp genom Nordpost, både postorder (fraktfritt och hemleverans!) och hämtade själva på Lantmännen. Ungefär samma pris överallt verkar det som.

Gaah! Såg ditt inlägg efter att jag skrivit mitt förra... ÅT vildsvinen av stolparna?? Hade ni tjärat hela stolpen då? Tänkte mig att tjära den delen som körs ner i marken eftersom det är lite blött på en del ställen...

Men att hästar inte äter på stolpen om den är tjärad? Det undrar jag, vi har nämligen stått i ett stall med tjärade boxväggar och när det "bättrades på" under tiden vi "bodde" där :crazy: var Matvraket brunkladdig på mulen... bättre då att sätta isolatorerna (ev. förlängda) så att strömtråden kommer på insidan och lite högt upp så de inte kommer åt utan att komma åt tråden.

Tjära är ett lockrop för vildsvin. Tjära används för att locka till sig vildsvin till t ex åtelplatser, mat kan de ha tillgång till delar av året, men tjära kan de inte motstå.

Vi bor vildsvinstätt och jag hade inte tjärat någon del av stolpen. De är fenomenala på att böka upp, vi tjärade en stubbe och de lyckades böka upp hela stubben för att försöka få tillgång till mer tjära.

:eek: Ska komma ihåg det om vi får några stubbar vi behöver bryta...

Tack Lovisaleonora_, då blir det ingen tjära hos oss!

Det går bra att köpa begagnat är min erfarenhet ifall stolpen är i gott skick. Oftast är det faktiskt inte nederdelen som är sliten, utan högst upp på stolpen. Det är där de slits och det är också där de behöver vara bra i och med att det är där man slår ner dem och där vattnet eventuellt rinner in vid regn.

Så länge stolpen är hela upptill är det helt okej att köpa begagnat.

Alltså- om det begagnade staketet är av ekstolpar så hade jag ju inte tvekat... Förutsatt att de r i bra skick... Men en halvtaskig tryckimpregnerad stolpe är ju kanske inte värt det.
Sen finns det ju bra o dålig kvalité av tryckt virke med...

Tjära är ett lockrop för vildsvin. Tjära används för att locka till sig vildsvin till t ex åtelplatser, mat kan de ha tillgång till delar av året, men tjära kan de inte motstå.

Vi bor vildsvinstätt och jag hade inte tjärat någon del av stolpen. De är fenomenala på att böka upp, vi tjärade en stubbe och de lyckades böka upp hela stubben för att försöka få tillgång till mer tjära.

VA?!?!?!?

Vi har 20 vildsvin utanför stallet och de bökar intill hagen men de har ALDRIG gått på stolpen och svinen har vi haft här i mååånga år, och de tjärade stolparna ännu längre.

Så skönt, våra har varit inne i hästhagarna och bökat. Det är enda gången hästarna går genom staket, när vildsvinen börjar krypa runt knuten.

Oh vad obehagligt om de går in till hästarna :crazy:

Svinen gick in till hästarna när vi bara hade 2 trådar (den undre tråden ganska högt upp) och min häst tyckte det var jättejobbigt men de andra hästarna brydde sig inte.
Hur som haver så satte jag extra trådar så har nu 5 trådar väldigt tätt och så mkt el det bara går i trådarna och då går inte svinen igenom..

Kanske kan vara något för er om ni vill slippa ha de äckliga otygen till djur i hagen...

Hjälper inte, de är så nära hagarna att hästarna går igenom. Nu har vi inte hästar längre, så frågan utgår egentligen helt. Men vildsvin är läskiga när de kommer för nära människan, de gör ju oerhört stor skada också. Förutom staket då :D

Tack för alla svar!
Tjära hade jag ingen aning om att man kunde stryka på så det ska jag absolut göra! Här jag bor har jag inte sett till en enda vildsvin (Bor granne med en golfbana) och vildsvin håller sig väl borta från människor i större skara??
Vad jag vet om hagen så har det inte gått så mycket hästar där, det har mest varit en sommarhage och nu på senare år stått tom. Jag hade tänkt låna en traktor el nått för att dra upp stolparna annars blir det nog väldigt jobbigt! Men det är ju som sagt så att de inte tåler att slås ner igen? Hmm

Men om ni hade fått stolparna gratis emot att du drog upp dem, hade du nappat då??

Det absolut bästa är ju helt klart att slå ner helt nya stolpar då kan man ju lätt räkna med att de håller betydligt längre!!

Nej, vildsvin håller sig inte borta från människor. Här är det ett jättestort problem att de attackerar folk och hundar i flitigt använda rekreationsområden.

De kommer in i byarna och bökar i trädgårdar och är väldigt nära inpå knutarna. Många hundar stryker med då de markerar vildsvinen, som går till attack och sprättar upp de stackars hundarna.

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 768
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 119
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 715
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023