Gamla staketstolpar!

Sv: Gamla staketstolpar!

Aj då Det är verkligen inte roligt att träffa på dem i sin trädgård, skulle bli tokig om de skulle skada hunden el gå på barnen när de är ute och leker i trädgården. Mardröm!!

Har som sagt inte dett skymten av några och jag hoppas slippa det oxå! Bor du på samma ställe som jag?? Så jag vet vilket rekreationsområde man ska undvika!! =(

Aj då Det är verkligen inte roligt att träffa på dem i sin trädgård, skulle bli tokig om de skulle skada hunden el gå på barnen när de är ute och leker i trädgården. Mardröm!!

Har som sagt inte dett skymten av några och jag hoppas slippa det oxå! Bor du på samma ställe som jag?? Så jag vet vilket rekreationsområde man ska undvika!! =(

Risken att dina barn råkar utsättas för vildsvin är väldigt liten, vildsvin är nattdjur och kommer oftast fram när det är mörkt ute och då antar jag att dina barn är inne och kanske i sängen? Så det behöver du nog inte oroa dig för.

Generellt är vildsvin skygga så om de ser dig eller känner vittring av dig så brukar de springa.
Bla därför de är fruktansvärt svåra att jaga :(

Dock har jag träffat på vildsvin ca 5 m ifrån mig i vintras men då låg vinden åt fel håll så de varken såg eller kände mig och herregud så rädd jag blev behöver jag säga att det blev ett skrik så gårdsägaren trodde jag höll på bli dödad? Sen har jag nog aldirg i hela mitt liv sprungit så fort till min bil!

Så jag är rätt nojjig för svinen nu men gårdsägarna som även är jägare säger att jag inte ska oroa mig för dom, för de kommer inte om de hör/ser människan.

Jag bor några mil norr om dig, och här är mycket vildsvin. Vi ser dem på dagarna, och de är så många att de nu är trängda och har en livföring som egentligen inte är naturlig för dem. De ynglar av sig året om och deras naturliga predatorer hinner inte med att hålla undan anstormningen.

De är svårjagade, men nu när det är hårt i marken och de därför är hungriga går de gärna in i trädgårdar och söker mat mitt på ljusan dag. Ett gott råd är att inte störa dem för mycket, hungriga och trängda vildsvin är inget att leka med.

Jag tror vi kommer att få se betydligt fler rapporter om vildsvinsolyckor (inte bilrelaterade) det närmsta året.

Tjära är ett lockrop för vildsvin. Tjära används för att locka till sig vildsvin till t ex åtelplatser, mat kan de ha tillgång till delar av året, men tjära kan de inte motstå.

Vi bor vildsvinstätt och jag hade inte tjärat någon del av stolpen. De är fenomenala på att böka upp, vi tjärade en stubbe och de lyckades böka upp hela stubben för att försöka få tillgång till mer tjära.

:idea:
NU vet jag hur jag ska få upp stubbarna i nya hästhagen.. :)

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 768
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 119
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 715
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30