Gamla saker hjälp!!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
S

Svanhild

Hejsan! Jag har ingen vidare koll på travsaker o har fått till uppgift att göra ren o ta reda på bakgrund om en del saker till ett museum... nu behövs hjälp!

Detta kallas blinkers? Ålder på denna tro?

Vad är detta?? Ser ut att sättas runt hästens nos som en nosgrimma o drar man i ringarna som man nog sätter tömmen i klämms hästens huvud ihop:crazy: Varför detta?? Vad heter det o vad används det till för hästar?

O detta... är det en uppkäk? Ca 2 m lång dubbel, krokar i ena änden o en ögla i andra, tvinnat råläder... ålder?

Tacksam för alla svar jag kan få!:)

Sv: Gamla saker hjälp!!

Måste bara berätta att den sista grejjen har jag kommit på vad det är o det var inte till trav... det är en halva av en gammal partöm!:idea:

Nu vill jag ha lite ideer om de två övre sakerna!!;)

Hur har detta hamnat på trav?!? :confused:
Letade efter den där mellersta bilden på körning där den låg förut.
Alltså, jag känner igen det väldigt väl och jag vet att jag sett det förut så min spontana idé är att det är en ko-sak...

Nej, ingen KO-sak... det är nåt till trav då de hade travhästar där jag hämtade den där prylen...

Ren gissning nu:
Översta bilden skulle väl kunna vara Typ istället för jordblinkers,att hästen inte kan se skuggor på marken.
Andra bilden: ser ju nästan ut som ngn typ av hackamore?:confused:

Mmm, lite men den klämmer ihop hästens huvud från sidorna om man drar i tömmen:crazy:

Vild gissning, men om man bara drar i en töm/tygel, skulle den inte kunna ge lite av en putt på ena sidan, som för att styra och flytta för tryck?

Som sagt, vild gissning. Varför måste det vara en travgrej bara för att det hittats på ett travstall? Kan ju finnas många anledningar till att den hamnat där. Har du några fler ''bevis'' på att den hör travet till?

Ser hästen nåt äverhuvudtaget med det översta?
Det finns ju sådana med nät för ögonen nu :-)

Liknande trådar

S
Körning Trodde först detta kanske är nån gammal variant på uppkäk men så hittade jag en till men resten av tömmen i, det är en gammal partöm...
Svar
10
· Visningar
2 167
L
Hästhantering Hejsan alla hästmänniskor. Har suttit och bläddrat lite här inne på Bukefalos och letat efter nåt som stämmer in på mig o mitt...
2
Svar
23
· Visningar
4 288
Senast: Elma_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon