Gamla Riders Company-västen godkänd?

Snoozam

Trådstartare
Hej!
Någon som vet om den gamla modellen av Riders Company-säkerhetsvästen är godkänd på hopptävlingar nuförtiden? Alltså den som är lite tunnare :)

tacksam för svar! ;)

Sv: Gamla Riders Company-västen godkänd?

"Säkerhetsväst, knäppt och av godkänd typ, ska bäras vid all ridning på, av alla
ryttare fram till och med det år ryttaren fyller 18 år. Säkerhetsväst får bäras
under eller utanpå ridjackan. Ryttare som bär säkerhetsväst har möjlighet att
rida utan ridkavaj, med endast långärmad tröja eller långärmad skjorta under
västen utan att det är att betrakta som oreglementsenlig klädsel. Gäller vid alla
typer av tävlingar."

Så om den är av godkänd typ så är den okej.. Antar att det är CE märkt som menas

Ja, det visste jag, men det jag är lite nyfiken på är om västen är godkänd för att få tävlas med :) förlåt om jag var lite otydlig... Alltså om den är BETA 3 eller CE-märkt eller vad det nu är som gäller för att man ska få rida med den :p

men tack i alla fall :bow:

det står bara av godkänt typ i TR och vad som är godkänt typ specificeras inte. och västar som sälja i sverige brukar få gå igenom CE koll för att få lov att säljas

det är en lila lapp med ett häst huvud, på alla västar som är beta 3 godkända är det ingen lapp så är den inte godkänd.

Det står som sagt inget om bete 3 märkning i TR så det stämmer ju inte. En väst kan bara vara CE märkt och är då också godkänd.

Okej, tack ska ni ha. Men vad klurigt då! Har också för mig att det ska vara någon BETA-märkning eller dylikt, och jag har sett en massa andra diskussioner om riders company-västen är godkänd eller inte. Men står det så i TR så lär det ju vara så!
(kollade själv i TR, och det står ju verkligen "av godkänd typ". Men hur vet man vad en godkänd väst är?)

det är en lila lapp med ett häst huvud, på alla västar som är beta 3 godkända är det ingen lapp så är den inte godkänd.

Jag har köpt hem den nya modellen av Riders Company, och jag kollade igenom hela men hittade ingen lila lapp... Däremot stod det på en lapp att den va CE-märkt. Och jag har sett ryttare rida med RC-västar... Så den behöver inte vara BETA-märkt? De hade jag för mig :confused:

Nej den behöver inte vara specifikt BETA-märkt, CE-märkning och att den är godkännd enlig Nivå 3 är det som krävs

Sjäva nivå 3 märkningen är väl det som anges med beta-märkningen?

NEJ
Det finns BETA märkningar.
Och så finns det CE märkningar.
CE märkning är ett MÅSTE för att få säljas. BETA märkning är FRIVILLIG

om man googlar på "ce märkning nivå 3" så bör det komma upp en pdf fil från konsumentverket där det står tydligt vad som gäller.

Ja, jag sa väl inget annat heller? Det jag menade är att själv nivåmärkningen inte hör ihop med själva CE-märkningen. Är västen betatestad är den också märkt med vilken nivå västen uppnår.

CE märkning finns i 3 nivåer.
Beta märkning finns i 3 nivåer.

http://www3.ridsport.se/Tavling/Vill-du-borja-tavla/Sakerhetsvast/

"Säkerhetsväst är sedan 2008 obligatorisk för ungdomar vid hopptävling När du köper en väst ska den enligt lag vara CE-märkt och uppgift om vilken skyddsnivå västen har.

Nivå 1 är endast avsedd för proffesionella jockeys
Nivå 2 är för motionsridning
Nivå 3 är den högsta nivån och krävs för att delta i fälttävlan
Betamärkning är en frivillig märkning och är en brittisk branschorganisation som bl.a. certifierar ridutrustning. Betas säkerhetsnivåert följer den europeiska normen och har etiketter enligt följande: Svart är nivå 1, brun är nivå 2 och lila nivå 3.

Om en ridväst har ett Betamärke betyder det att den är testad både enligt EN-13158 (CE märkning) och att den är godkänd av Beta. För att bli godkänd av Beta krävs årliga tester vilket inte krävs för CE märkning." http://www.hastbiten.se/ryttaren/sakerhetsvastar-c-227-1.aspx

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Skulle vilja ha lite tips av er som använder airbag väst. Har scrollat förbi någon modell som även hade skydd för nacken men hittar inte...
Svar
2
· Visningar
254
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Jag är på jakt efter säkerhetsvästar till mina barn, och har letat igenom gamla trådar på ämnet men förstått av dessa att utbudet...
Svar
6
· Visningar
1 133
Senast: Kristall10
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna... 2
Svar
31
· Visningar
4 452
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka