Gamla papper

Shaggy

Trådstartare
Nu sitter jag återigen med en massa gamla papper och funderar. Hur länge måste man egentligen spara dem?
I nuläget byter jag kontor och hittar gammla lönespecar från 2001 och framåt. Hur mycket av dem behöver man egentligen spara? Jag har stött på folk som behöver redovisa typ hela sitt liv till A-kassan men det känns ändå lite överdrivet att ha kvar dem så länge.
Samma sak gäller alla gamla räkningar som ligger och dräller hemma. Hur länge är det egentligen vettigt att spara typ
Elräkningar
Fackavgifter
Hovslagarräkningar
Tidningsfakturor
Försäkringsfakturor

Jag känner att jag håller på att drunkna i gamla papper.

Jag sparar företagspapper/kvitton enligt lagen.

Privata saker sparar jag bara om det är kopplat till någon garanti plus att jag gillar att hålla koll på vad jag spenderat på huset (dvs mindre saker där garanti inte är intressant plus saker/växter till trädgården). Lite är kvar av sentimentala skäl, tex kvittot på första egna hästen (död sedan många år).

Resten bränns, jag gör en utrensning varje år :D

Nu sitter jag återigen med en massa gamla papper och funderar. Hur länge måste man egentligen spara dem?
I nuläget byter jag kontor och hittar gammla lönespecar från 2001 och framåt. Hur mycket av dem behöver man egentligen spara? Jag har stött på folk som behöver redovisa typ hela sitt liv till A-kassan men det känns ändå lite överdrivet att ha kvar dem så länge.
Samma sak gäller alla gamla räkningar som ligger och dräller hemma. Hur länge är det egentligen vettigt att spara typ
Elräkningar
Fackavgifter
Hovslagarräkningar
Tidningsfakturor
Försäkringsfakturor

Jag känner att jag håller på att drunkna i gamla papper.
Lönespecar är sånt som företagen sparar oerhört länge, så om det skulle bli aktuellt att få tag i en gammal lönespec så brukar det inte vara svårt att få tag i den genom att ringa lönekontoret på företaget. Själv sparar jag räkningar och sånt i två år. Men det är mest för att ha koll på när vissa räkningar brukar komma och så kan jag jämföra elräkningarna mellan åren t ex. Försäkringsbreven har en tendens att stanna längre av någon anledning. De byts ju ut år från år, så de gamla är ju inte aktuella ändå ;)

För företaget sparar jag i sju år (som man ska) när det gäller bokföring = räkningar och inkomster :)

Ang lönespec brukar jag spara den som är en sammanfattning av vad jag tjänat över året.
Pensionspapper sparat jag också.

Jag vet folk där det blivit fel ang pension. Helt plötsligt syntes inte inbetalningar som gjorts. Det ordnade sig men var en härva som tog lång tid.
Att få tag på lönespec från nedlagda företag etc var inte lätt.

Jag sparar fem år, har fått uppgiften att det var så man skulle göra.
Men om det är sant eller inte, har jag ingen aning om.

Numera, med datoriseringen, finns ju det mesta lagrat i datasystem. Därmed har nog en del av funktionen med att spara, försvunnit. Åtminstone om man är privatperson.

Saken är den att de äldsta lönespecarna har inte det här företaget då tjänsten vid det tillfället köptes in av ett annat företag. Vad jag förstått av en kollega så var det stört omöjligt att få kopior på dem för några år sedan.

Men jösses, vad ska jag (eller någon!) med gamla lönespecer till?

Jag hade hänvisat till Skatteverket om någon ville veta vad jag tjänade 2007.

Jag sparar ingenting längre än absolut nödvändigt. Min man har svårare att slita sig loss från gamla papper och kvitton, mest av paranoida skäl - så han vill helst elda upp dem.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Tog tag i att rensa ur ett köksskåp där en hel hylla är fylld med sparade gamla betalda räkningar, tråkiga/ev känsliga papper från ett...
Svar
11
· Visningar
1 999
Senast: Mineur
·
Hemmet Vi lånar för närvarande ett hus av en vän, och kommer bo kvar här iaf ett år framåt. Det är ett stort(!) gammalt timmerhus med dålig...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 631
Senast: tara
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 382
Senast: Dopy
·
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 748
Senast: Snö
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar