Gamla oldenburgstammar

sussisus

Trådstartare
Går det få reda på oldenburghärstamningar från tidigt 1900-tal och sent 1800-tal någonstans?

Jag luskar i stammen på en gammal ridskolehäst som alla, utom jag, trott var renrasigt SWB. Lambo var e Lansiär 377 ue Gladiator 342.
Men redan mormor Iliana 7122 var renrasigt oldenburgersto, och om man tittar på Paardenfokken så kan Lambo tillhöra stofamiljen (Fokfamilie) 792.

Lambos uuuuuu som hette Cordula 1539 RÄ III (old. 35402) hade stammen e Rekrut u Cantine e Essex – Engelhard – Einar – Eberhard – Mongole – Kimme – Diedrich

Det finns två oldenburgerston med stammen Mongole - Kimme - Diedrich på Paardenfokken, bägge har namn som börjar på C, men ingen av dem har några avkommor e Eberhard i databasen.

Skulle vara trevligt att kunna ta reda på lite om stona efter Cordula och Cantine.:laugh:

Sv: Gamla oldenburgstammar

Info från stamboken 1939
Cordula brun 160 cm född 1922 i Oldenburg Ägare var först Joh. Larsson, Hidingsta, därefter Ernst Ericsson,Hässleberg, Hallsberg.
Prem AB
Föllista
1927 Sto brun e.Rustibus
1928 Hingst brun e.Rinaldo
1929 gall
1930 gall
1931 Sto brun e.Rinaldo
1932 gall
1933 Hingst mbr e.Rinaldo
1934-1936 gall
1937 sto brun e.Rheinstolz, dött
1938 gall
1939 gall

Oldenburgarna var tunga och rejäla vagnshästar på den tiden, inte ridhästar som idag.

Man kan kolla med tyska Oldenburgförbundet. Jag gjorde det på mitt sto och fick svar snabbt men tyvärr hade de inte så mycket info om hennes anmoder.

Tack, Kicki, för uppgifterna.:laugh:

Det är Cordulas stoföl f.1931, som senare blev Vera 1921 RÄc och Lambos mormors mormors mormor.

Förresten så hittade jag att Cantine också har ett stamboksnummer från Oldenburg, nämligen Old.22564.

Okej, jag får skriva dit, speciellt nu när jag hittade Cantines stamboksnummer.

Här har du en bild på Ilianas mormor Vivika RÄS 3099, om du inte redan har sett den:

Vivika.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka