Gamla kastrationsrekommendationer?

Jessica1987

Trådstartare
Någon som vet om det finns en bok eller en hyfsat vetenskaplig skrift om gamla kastrationsrekommendationer för katt i Sverige?

Jag har hittat ett gäng från USA, men är osäker på om det var samma rekommendationer i Sverige...

Den enda svenska jag hittat än så länge är Jamarens rekommendation från 2000 att katter kan kastreras från 6 månaders ålder, men har för mig att det varr vanligt förr att dom var ännu äldre.

Och från USA har jag hittat en källa som säger att katter under tidigt 1900-tal ofta kastrerades redan vid 2-3 månaders ålder. Fast det har jag inte hittat något svenskt om...

Anledningen att jag letar är att jag skriver ett arbete om det, och behöver riktiga källor och inte hörsägen.

Hoppas nån kan hjälpa mig! Tack på förhand!!

Sv: Gamla kastrationsrekommendationer?

Skicka iväg ett mail till Veterinärförbundet, Beck-Friis brukar iaf vara väldigt tillmötesgående och ge snabba svar.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 912
Senast: Butros
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·
T
Övr. Katt Det har varit en konstig kattdag för mig och jag känner att jag måste ventilera och be om råd. Jag har två crx hon kastrater som går...
Svar
10
· Visningar
1 611
Senast: Tant Gredelin
·
Övr. Katt Eller tratt med katt? Mina missar var hos veterinären igår och vart kastrerade och id-märkta så nu är båda försedda med tratt på huvudet...
Svar
7
· Visningar
15 437
Senast: Moniq
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama