Gamla hederliga Ryttmästare "efterlyses"

E

Equiform

Söker information om så många tidigvarande Ryttmästare som möjligt - vilka ideal, principer de red efter, vilken utrustning de använde och så vidare, var man kan få tag på litteratur etc.

Mycket tacksam för svar!=)

Sv: Gamla hederliga Ryttmästare "efterlyses"

Ett tips är då att läsa RI, alltså Arméns Ridinstruktion. 1940 års upplaga finns i nytryck och ska inte vara allt för omöjligt att få tag på. Tjock lite vit bok där du kan lära dig allt från hur du simmar med en häst till piaff och passage.

Spelar nog ingen roll.

Hemsidan tillhör för övrigt en gammal ryttmästare, Dag Nätterqvist. En annan gammal ryttmästare som har skrivit en bok är Anders Gernant, och längr tillbaka i tiden finns t ex Percy Hamilton, Anrep och Ehrengranath.

Observera dock skillnaden mellan ryttmästare och ridmästare.

Ryttmästare är en svensk militär titel, kavalleriets motsvarighet till kaptensgraden.

Mycket användbar länk, dock!

okej. tack för info :) Jag är inte så beläst på militäriska titlar vilket klart och tydligt syns här. Kul ändå att min felaktiga tolkning kunde bidra med lite ändå.
Tjing :banana:

Tack så mycket för alla svar! =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
616
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix