gamla fönster

Rie

Trådstartare
Har sett att åtminstone ett fönster på stugan verkar ha gjort sitt.
Stugan är byggd i början på 60talet och då användes nog gamla fönster.
Jag förmodar att det blir svårt att hitta likadana.
Stängningen av dem är i princip ett gångjärn som du hakar över på "upphängningen" - om nu någon förstår beskrivningen.

Någon som vet var jag kan hitta liknande? I norra Sverige....
Eller finns det någon som renoverar liknande? Eller hur man ev kan renovera själv.

Annars blir det nog att byta det fönstret till något modernare.

Sv: gamla fönster

Om fönstret är gammalt är det sannolikt av utmärkt kvalitet! Jag spanar själv på ett hus byggt runt -40 och fortfarande där är fönstren alldeles utmärkta trots aqtt de saknat färg och kitt ganska länge. Träet är grått men fast och friskt.

När jag googlar finns det gott om utförliga beskrivningar på hur man tar hand om gamla fönster. Av allt jag begriper är det inte speciellt svårt.

Sök på fönsterrenovering, innanfönster eller andra fönsterrelaterade sökord.

I våra trakter finns byggnadshistoriska centra på flera håll. Det borde finnas även hos dig?
Annars har nog länsmuseet full koll?

Gamla fönster är precis som tanten säger oftast av utmärkt kvalité! Jag skulle definitivt satsa på att renovera det. Passa på att kolla över de andra fönstrena också, de behövs antagligen kittas om.

Det går också att prata med en duktig glasmästare.
Dom kan hjälpa dig eller föreslå duktiga kollegor som håller på med fönsterrenovering.

Jag som inte har så långt tålamod tycker att det är tillräckligt att måla dem efter de ha blivit renoverade....

Får kika lite noggrannare på fönstret. Det är hårt utsatt för väder och vind då stugan står på en holme i skärgården.
Grått och utan kitt stämmer bra.
Vi har kittat om de övriga, men detta fönster är mest utsatt.

Tanten; spännande med ett hus som knappt är rört sedan 40talet....Bortsett från allt som måste bytas, rör etc, så är det väl en möjlighet att behålla vissa saker/stilar som knappt finns längre. Om du nu gillar den stilen, alltså.....

Har googlat lite och stängningsanordningen heter handvarpa och stjärthake....

....så lärde jag mig något nytt idag....

Alla delar finns att köpa :)

Antingen begagnat eller nytillverkade kopior.
Det finns även begagnade fönster att köpa, så du kan säkert hitta ett likadant.

Som flera tidigare sagt är äldre fönster av mycket bättre kvalitet än moderna nytillverkade. Förr använde man kärnvirke :)

Googla på byggnadsvård, det finns en mängd webbutiker om du inte har möjlighet att åka till någon personligen.

Skansen är också en utmärkt källa för information ang restaurering av gamla hus.

Finns gott om småsnickerier som gör sådana jobb. Men attans vad lång väntetid det är hos dem, och gratis blir det inte heller. Men är jobbet välgjort så kan det vara prisvärt ändå.

Ptr

Ska du ha stugan uppvärmd uder vintertid ?

Är stugan ouppvärmd under vintern skulle jag rekommendera att du renoverar befintliga fönster.

Ska däremot stugan vara uppvärmd under vintern så rekommenderar jag att du byter fönster och sätter in nya fönster med maximalt 1,2 i u-värde.

Likaså om du någon gång i framtiden har tänkt dig att använda stugan för permanentboende så bör du byta till nya energieffektiva fönster.

Det är bra om nya fönster inte är öppningsbara eftersom de då blir tätare, billigare och enklare att montera.

Nej, något permanentboende kommer det aldrig att bli i denna lilla stuga i skärgården utan ström & vatten och med utedass.
Den norrbottniska vintern är lite för kall för det....bökigt att ta sig över isen/höstvågorna till jobbet också....

Stugan står också kall på vintern, det eldas möjligen i den någon gång sommartid.
Jag ska se om det går att fixa/renovera fönstret.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Hemmet Jag är med i ett väldigt spännande projekt på jobbet och det bästa stället att vända sig till för att få inspiration är förstås Buke...
Svar
9
· Visningar
872
Senast: majola
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan jag skriva här? Eller, klart att jag kan, men vad ska jag skriva? Behöver skriva ner några tankar. Känns som om jag står där vägen...
Svar
6
· Visningar
868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka