Nej det behöver den inte, just därför jag undrar varför hästen var så billig men det finns det tydligen inga svar på.
Men det spelar väl mindre roll för dig? Är det inte viktigast att köparen är nöjd, och troligen säljaren också...?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej det behöver den inte, just därför jag undrar varför hästen var så billig men det finns det tydligen inga svar på.
Ålder och kön på hästen spelar roll, men ett 13 årigt friskt sto mitt i karriären med bra meriter på 140 hoppning utan någon som helst anledning till pension eller byta av karriär av något slag, det stämmer inte.En faktor i det hela var också att jag hade honom ute på annons som 16-åring för 60 000 och fick 1 (ett) svar och insåg att en äldre häst inte ger några pengar i dagsläget.
En kamrat till mig sålde sin 16-åring häromveckan för 20 000, också fullt frisk med meriter i 125-hoppning, LA dressyr och lätt fälttävlan. Så ser marknaden ut idag.
Är det inte på något vis lagligt att vara nyfiken? Varför är det inte okej? Det är inget avgörande i mitt liv men jag är nyfiken.Men det spelar väl mindre roll för dig? Är det inte viktigast att köparen är nöjd, och troligen säljaren också...?
Själv sålde jag en fullt frisk, välriden pre som jag inte ville skulle behöva åka transport, som skogsmulle för 15 000 (med återköpsrätt). Hon fick ett kanonhem i skogen, precis det jag unnade henne. Jag vill träna och tävla, att transporteras gav hästen panik, trots diverse "problemlösarmänniskor". Få tävlingar är på ridavstånd.
Uppfödaren hade försökt sälja honom i flera år men då han får panik av hårda skänklar och händer hade hon inte lyckats hitta någon som han inte slängde av.
Då har den säkerligen ngt röntgenfynd eller ngt annat som inte stämmer, tex ngn olat eller dylikt för en fullt frisk häst med bra temperament i full kondition säljs inte för 35.000 kr med 140 meriter. 13 år är ju ingen superhög ålder och om den inte var startklar 140 då så är frågan varför den slutat tävla.[/QUOTE
Dessa missunnsamma hästmänniskor med klämkäcka egna bedömningar om hur saker och ting säkerligen ska vara.... hästen har inga röntgenfynd eller några specifika olater, däremot har jag diverse röntgenfynd och en drös med olater om det nu skulle tillföra ngt
Lite information till dig som du verkar ha tappat på vägen. Meriter från 1.40 hoppning kan hästen få från och med 7 års ålder. Om jag skriver att hästen har meriter från 1.40 så har hästen naturligtvis hoppat till sig de meriterna, så att då undra om den inte var startklar 1,40 är för mig obegripligt. Dessa egna hitte på hela tiden.Vart har jag informerat om att hästen har sluta tatt tävla?
Här gör du egna tolkningar igen. Hästen har meriter i 1.40.Den kan ha hoppat höjden 40 ggr 20 ggr eller 5 ggr från och med 7 års ålder. Hästen har fortfarande meriten och här lägger du även in en egen värdering att hästen har presterat bra......fast du vet ju inget om själva prestationen. Du skriver upp hästen som om den är på RGB världcupsnivå. För mig är hästar på högre nivåer oavsett disciplin vardagsmat, de finns i min närmiljö. Du gör även en tolkning till att hästen ställs av......nej den rids aktivt hela tiden.Precis, en häst med bra stam, presterar bra på 140, dom ställs inte av bara sådär heller. Näe, någonting som inte går ihop riktigt.
Men det är ju du som skriver att hästen var billigare bara för att du skulle ju inte använda den till det som hästen är bra på, alltså var den billigare för dig? Det är så jag tolkar det och det går inte ihop riktigt.
Ja, till avel, som jag skrev. Men i den åldern, mitt i karriären så att säga utan anledning till att pensionera hästen, då har iallafall aldrig jag sett någon sådan så billig.
Egna tolkningar igen. Vad vet du om hästens karriär eller om den är mitt i den?
Intressant vinkling. Bara för att du inte har sett eller mött någon häst för det priset och med den meriten så finns det inte........nu blev det ju väldigt konstigt, är din bild och upplevelser av världen världsledande......
Ursäkta att jag raljerar , men det är faktiskt du som hela tiden läser in saker och gör dem till sanningar som du sen skriver är mina sanningar, vilket det inte alls är. Det finns en uppsjö av parametrar till försäljning av häst och det bhv inte alls innebära att hästen har sjukdomar eller skador. Lägg ned och vidga sinnet och tänk utanför ramen. Informationen gällande hästen och mina förehavanden är inte mer intressant än att jag har gjort ett klipp.
Personligen är jag mer som Peter Pan och tänker "happy toughs" och gratulerar ngn som gör ett klipp samt "boostar" gärna människor uppåt, för mig personligen är det inte ett dugg intressant gällande vad, varför och hur. Men alla är vi olika.
Diskussionen är för min del nu helt avslutad.
Det är ju det jag inte vet, du vägrar ju att berätta så då får jag ju ta och spekulera i det själv.Egna tolkningar igen. Vad vet du om hästens karriär eller om den är mitt i den?
Jo, jag har hört om en hel del som köpt hästar som varit rena GP hästar ibland till ett pris av 40', dock har det alltid visat sig vara något fel på dom.Intressant vinkling. Bara för att du inte har sett eller mött någon häst för det priset och med den meriten så finns det inte........nu blev det ju väldigt konstigt, är din bild och upplevelser av världen världsledande....
Det enda jag undrade över var varför hästen var billig, och det är ju uppenbarligen någonting du inte har lust att berätta. Oavsett meriter eller inte så var förmodligen hästen billig av en anledning. Man får nog tåla att folk blir skeptiska när man säger att man köpt ett ungt meriterat sto på 140 med högt avelsvärde- för 35'. Är inte konstigt det lyser varningsflaggor om en sådan häst.Personligen är jag mer som Peter Pan och tänker "happy toughs" och gratulerar ngn som gör ett klipp samt "boostar" gärna människor uppåt, för mig personligen är det inte ett dugg intressant gällande vad, varför och hur. Men alla är vi olika.