Jag förstår, men då är mitt svar att en häst kan ha tränats, var otroligt fint välutbildad helt utan att ha varit tävlad någonting. Läromästarstatusen så att säga kan inte enbart baseras på meriter utan helt enkelt hästens utbildnindsnivå.Trådstarten var mer tänkt som en undran/allmän diskussion om varför vissa personer verkar prissätta sina hästar så högt. Sprungen ur en viss frustration då jag hittade en häst jag tyckte om men priset var (enligt mig iaf) helt omotiverat med tanke på utbildning, ålder och avelsvärde. Jag var nyfiken på hur andra kände om prissättning på äldre hästar som inte direkt kan ses som läromästare.
Jag tex har tävlat väldigt lite trots att jag tränade otroligt mycket, tränade tex dressyr 2 ggr i veckan för B tränare, tränade terräng och hoppning på relativt hög nivå utan att tävla mest enbart pga min ekonomi.
Så innan du säger något om hästens värde så är det bästa att helt enkelt åka och prova hästen och se hur den är, se vad den kan, se hur psyket är osv..sen kan du avgöra om hästen är värd priset eller inte.