Galoppträning

the_connemara

Trådstartare
Varför snackas det väldigt ofta om 3*3 minuter? Då blir det ju två galopper i ena och en i andra?

Något som stört mig länge och som jag aldrig lyckats följa. Antingen blir det 2 eller 4 :p

Sv: Galoppträning

3x3 bygger inte på att rida "på volten" utan rakt fram eller på stig som svänger både höger och vänster dvs. du byter galopp lite då och då

Men jag hör de tipsen för träning på bana med? (allt galoppbana eller dylikt då ;))

Men annars så förstår jag mer :D

Jag vet inte allls, har sällan hört om 3*3 öht...

När jag ägnat mig åt intervallträning har jag alltid kört fyra vändor i galopp...

Det beror väl på hur bra kondis hästen har... med ett tjockt svenskt halvblod skulle jag ju inte gå ut och bränna på 3*5 min första gången medans fullblodet lätt klarar det när han har kondis...

Fast sen har jag oftare problemet att jag måste hålla mina nippriga fullblod i lägre kondition, dvs jag tränar aldrig upp dom till max, blir alldeles för heta då...

3*3 är faktiskt en bra början. Jag brukar alltid galoppera lite mer i den svaga galoppen. Är hästen lika i båda galopper och inte byter själv (vilket många hästar gör ute) så kan du ju byta galopp efter 90 sek i alla intevallerna.

Om hästen byter själv betyder väl det att den har blivit trött i den galoppen?
Det har iaf jag fått lära mig:crazy:

*Delvis kl*

Vilket tempo håller ni dom 3 minuterna ni galopperar (eller hur långa intervaller ni nu har) ??

Om hästen byter själv betyder väl det att den har blivit trött i den galoppen?
Det har iaf jag fått lära mig:crazy:

att hästen byter självmant beror snarare på att vägen ex. svänger, eller att hästen av ngn annan anledning kan hålla balansen bättre i "den andra" galoppen :angel:

Det beror på vilken häst det är, men om du galopperar i en frisk galopp, med hästen i balans. Skrittpaus mellan intervallerna tills andningen och pulsen gått ned ganska mycket.

Går det bra så lägg hellre på en intervall eller en minut/intervall än att öka tempot. Hög fart ökar skaderisken.

Märker du att hästen inte hämtar sig under skrittpausen så avbryt direkt. Kan vara infektion i kroppen då.

Ca 1 gång/veckan är lagom att galoppträna.
Glöm inte att värma upp och trava av.

att hästen byter självmant beror snarare på att vägen ex. svänger, eller att hästen av ngn annan anledning kan hålla balansen bättre i "den andra" galoppen :angel:

Hmm, jo det fattar jag också...:angel:
Men nu menar jag om du har en någerlunda rak väg, tex på ett fält eller stranden. Om hästen ändå håller på att byta galopp så har jag fått lära mig att den är trött i den galoppen då. Och blir det för mycket bytande ska man bryta av innan det börjar slita på hästen.

Jag anser att en häst aldrig ska få gå så snabbt den vill, jag "släpper" den alltså inte.
Jag vill alltid ha suget till bettet oavsätt hur fort jag galopperar. Men jag brukar, när jag galopptränar, öka på en kortare sträcka, fortfarande med sug fram till bettet. Det kanske är det du menar?

Fast det beror ju på vilken typ av häst du har.

Fullblodet har aldrig fått gå så fort som han kan medan lille tysken måste gå så fort han kan ibland. Han går ju allra helt i långsam galopp om han själv fick välja.

Mina galopperar var tredje dag inför större tävlingar och då blir det varierande långa pass med intervaller. Det bästa var att göra jobben i havet :D

Det kanske det gör.. Fast de hästar jag har ridit, både fullblod och min egen latmask, kör jag den principen på...

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
583
Senast: Mli
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
705
Senast: Lyan
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 259
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur