Galopptips

älgen

Trådstartare
har en stor drasut i stallet som jag länge kämpat med att korta upp galoppen på. Jag vill ha kortare galoppsprång inte långsammare tempo alltså...
Saken är den att så fort man tar lite i munnen eller sitter till med sätet "dör" han. han är inte direkt slö, men gör helst inget i onödan ;)

Vill ha lite tips på bra övningar där jag kan få honom att korta upp sig och andra matnyttiga tips. han orkar rent fysiskt att gå samlad men just att kunna korta galoppen ordentligt är ett litet problem. På tävling får jag alltid rätta framåt mot hinder och det kan ibland bli lite "hipp som happ"

Funderar på om bettbyte kan göra någon nytta? Rider på vanligt tränsbett därför att det funkar bra annars och han är hygglig i munnen.

Så gnugga nu geniknölarna och HJÄLP! :D

Regel nr 1- Rätta inte framåt.
Börja med att korta lite bara i början så att han fattar vinken, ibland kan det tag ett tag innan de förstår vad man menar.
Lägg ut två bommar med ex. 6 galoppsprång imellan(normala) och rid på 6 och sedan korta så att du får ex in 8 el fler, men bestäm dig i förväg hur många språng du ska få in innan du rider.
Du kan ha galoppbommar framför hindret som hjälper dig att komma in på de korta.
Det gäller att hitta tempot så att man inte backar för mycket för då dör hela galoppen.

Mvh Leyla :)

Just denna häst stannar gärna på hinder om man nte driver riktigt ordentligt. Däremot kan han hoppa över små hus :love:
Har försökt och försökt rida olika bommar och serier och just få honom att korta upp sig, men det är precis som han inte KAN.
Givetvis måste man ju driva för att bibehålla galoppen samtidigt som man "håller emot" lite för att den ska bli kortare.
I trav är det inga problem alls att korta/samla. galoppen är även den samlad, men med långa språng. Hoppas du fattar vad jag menar.
Hästen reagerar mycket fortare på förhållande hjälper än på framåtdrivande. En förhållning tar han blixtsanbbt men en framåtdrivning har en liten fördröjning. kvittar hur mycket du driver om du samtidigt tar en pytteförhållning...

Därav frågan om ev, bettbyte

Men tack för ditt svar. :)

Bytar du till ett skarpare bett så kan han bli ännu värre när du ska korta honom, men visst man måste prova alla som går att prova så att man hittar en lösning.
Är han stor så har han nog lite svårt för att sätta under sig i galoppen, kanske han behöver bli lite starkare för att orka samla sig och ändån behålla takten i galoppen.
Jo, det är lite svårt att ge tipps när man inte har sätt hästen live :)
Han orkar kanske samla sig men inte att bibehålla samlingen i galoppen.

Styrkan fynns nog där det är jag övertygad om. Men STOR är han. Flera duktiga ryttare har provat men inte heller kommit till rätta med "problemet"
Bettförslag behöver nödvändigtvis inte vara skarpare, men vill inte rida på bettlöst på tävling. Men det går kanske bra att träna med.
Har ridit en del andra hästar i han storlek och några av dem har man kunnat "galoppera på stället"..
kanske helt enkelt får acceptera att han är som han är, men inget är så bra att det inte går att förbättra...

Nej visst, alla hästar är ju byggda olika.
Hoppas att du hittar lösningen. :)

Har du testat med att först öka galoppen 5 steg sedan samla upp 5 steg osv osv? Gjorde under för min pålla samt in på en liten volt och sedan ut på fyrkanten och när man går ur så ökar du galoppen.
Dessa råd fick jag utav min tränare och de har fungerat jättebra. Lycka till :D

Hej, jag har en häst som inte orkade bära sig i galoppen alls när vi fick henne. Du kan ju testa några av de sakerna vi gjorde på henne.

* Kämpa och ge inte upp

* Gör mycket galoppfattningar, kort galopp 2-3 steg och sen skritt och ny galopp osv

* Byt till ett skarpare bett och ha små sporrar (men inte alltid utan variera bettslingen och ha inte alltid sporrar)
Orka sitt emot, det får inte bli att han lägger sig i handen

* Ut och galoppera

/Therese :bump:

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag skulle bli glad om jag kunde få lite tips på hopp/bom övningar som jag ta fram och jobba med mellan träningar :) Jag vet...
Svar
12
· Visningar
3 423
Senast: sassiball
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·
J
Träning Hej! Jag har en halvblodskille på 9 år som har svårt att samla sig i galoppen. Han har alltid ett väldigt högt tempo, och när jag...
Svar
17
· Visningar
7 543
Senast: mackan
·
Träning Hej! Rider just nu en häst som blir väldigt "springig" i traven. Det går fort, han blir även hängig i handen när han börjar bli...
Svar
2
· Visningar
857
Senast: Deimion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30