galopptermer

L

Love_energy

Hej!
När jag satt och tittade i året hingstkatalog för galoppavel så fattade jag inte mkt(då jag inte är isatt)

Nu undrar jag, vad är:
GR1,GR2 och Gr3 löp för någonting, skillnad?
Lised-löp?
använder man ENDAST naturlig betäckning inom galoppsporten?

Exitör bedömningen är mkt hårdare jämnfört med halvblodhingstar (tänker då på flyingeshingstkatlog)
Här står det om hästen har platta hovar, är utåt tåad ect, är detta en viktig bit om man ska få fram bra galoppörer, eller varför är detta mer i detalj än i halvblodsavlen. Tycker att det ska vara lika viktigt att nämna det där, eller har jag fel, rätta mej gärna för jag vill bara bli insatt och lära mej.:angel:

Kommer säkert med fler frågor senare...:D :smirk:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: galopptermer

Så här är det:

I Galoppen används som sagt ENDAST naturlig betäckning.

I Galoppen används sedan 70-talet bedämmningen GRUPPlopp.
Detta för att göra det lättare i åringskataloger mm. genom att man direkt ser att en hingst vunnit tex GR2.

Gr1 (Grupp 1) är högsta klassen.
Gr2 (Grupp 2) är näst högsta och
Gr3 (Grupp 3) är näst och lägst betracktas Listed.

Det är faktiskt ganska svårt (I svenska mått mätt) att få bara ett Listedrace. I Skandinavien finns det ca 20 talet Grupplopp där det högst rankade har Grupp 3 status.

Angånde din sista fråga är jag inte mycket insatt i Halvblodsavel men i galoppen är skaderisken så mycket större för en häst och det är därför viktigare att hästen inte har några fel. Så har i allafall jag uppfattat det.

ah, då klarnade det lite.

Jo jag inser att det är större skaderisk men nu när jag ska välja hingst är det nåt enligt din mening som absolut inte ska avla på?

Slänger in en fråga om du vet vad som kan passa min dam
Agena e. Be my chief u.Amourette

ah, då klarnade det lite.

Jo jag inser att det är större skaderisk men nu när jag ska välja hingst är det nåt enligt din mening som absolut inte ska avla på?

Slänger in en fråga om du vet vad som kan passa min dam
Agena e. Be my chief u.Amourette

Själv tror jag lite på att Be My Chief-linjer skulle kunna passa in på Inchrory då deras respektive fadrar Chief's Crown och Inchinor tidigare passat bra ihop.

Spanade även in ditt stos egna resultat och hon verkar vara lite mer utav en medeldistans/stayertyp och skulle kanske kunna passa till Heart Of Oak. Själv tycker jag dock att Heart Of Oak är en ganska dålig avelshingst och rekommenderar starkt att ta henne till Songline i stället som alltid är ett säkert kort och du lär inte bli besviken.

Själv tror jag lite på att Be My Chief-linjer skulle kunna passa in på Inchrory då deras respektive fadrar Chief's Crown och Inchinor tidigare passat bra ihop.

Spanade även in ditt stos egna resultat och hon verkar vara lite mer utav en medeldistans/stayertyp och skulle kanske kunna passa till Heart Of Oak. Själv tycker jag dock att Heart Of Oak är en ganska dålig avelshingst och rekommenderar starkt att ta henne till Songline i stället som alltid är ett säkert kort och du lär inte bli besviken.

Har själv ju luskat lite i hingstkatalogen och jag fastnade precis för Inchrory och Songline!:eek: :banana: Visst är det märkligt! Kommer inte ihåg var de nu står i landet, man vill ju inte köra allt för långt.

Får se vilken som passar henne exitör(t) (stavas?) i typen också, får hem och fundera vidare. tack för ditt svar

Jag har ett sto e. Inchrory u. Forsaken ue. Lake Coniston.
De blev bra. Så vad jag menar är att Incrory är en bra hingst. Songline har jag också bra avkommor av medans Prince of Birds har blivit lite "grov och slö".

Jag har också en Inchroryavkomma som vi är nöjda med. Inchrory står i Hörby.
Vår prince of Birdsavkomma är precis som du beskriver:angel:

Hej!

använder man ENDAST naturlig betäckning inom galoppsporten?

:

Inom fullblodsavel överhuvudtaget ( oavsett om det gäller galoppsport) är endast naturlig betäckning tillåten.

Detta KAN medföra lite svårigheter om man hittar en fin fbl-hingst som är gdk även för hbl-avel. ( t.ex Mr. Carrera) .... för verkar de i hbl avel är det ju ganska stor chans/risk att de inte finns för naturlig betäckning ( eftersom de inte får syssla med både och samtidigt)

Varför då? Vad har du för grund för det uttalandet?

Tycker personligen att han, ur rätt så bra stomaterial producerat alldelles för dåliga tävlingshästar.

Visst har han haft ett par bra avkommor som Queen Of Hearts och Lucky Heart men det det är en alldelles för liten procentandel bra hästar.

Dessutom vinner hans avkommor nästan uteslutande på dirtrack vilket inte riktigt funkar om man siktar "snäppet högre" i Skandinavien. Hadde det inte varit för hans seger i Pramms Memorial -97, ett i mitt tycke sämsta pramms som ridits, hade han inte varit avelshingst i dag.

Däremot är hans avkommor riktiga hederskämpar och vill man ha en häst som har chans till de fina pengarna på vintern är Heart Of Oak ett bra alternativ.

Ja, precis. Tänkte så småningom ha henne endast i fullblodssavel

ok, då ska jag rota lite i det åt dig... om jag får? :angel:

En som kom upp ganska spontant är 'Bal du Seigneur'
Har du tittat ngt på honom?

http://www.galoppsport.se/shestinfo?kommando=visaHerstamning&hestId=300487

Hur stor är din dam osv...? Psyke?

det går så bra att rota runt..:D

Måste bara fråga var står denna hingsten för man korsar ju inte landet direkt för en hingst direkt...

Min dag är 165cm i mankhöjd,lätt typ, har pratat med en annan som ridit henne på jägersro som sa att hon inte hade nerver till att tävla, och att hennes humör och sammarbetsvilja bytte från dag till dag (vissa dag pullade hon bara och vissa cantrade hon jättebra). Hon är en figther enligt mej i allafall, eller ska man säga att där är lite "jävla anama" i henne.

aha så det är därför 88:an inte betäckt inom galoppen under några år. Men han är ju med i årets hingstkatalog?

88:an har stått för hbl-avel på Flyinge ja, och därmed inte kunnat/fått betäcka för fbl avel ( naturligt)

I år släpper Flyinge honom till fbl-avel igen, eftersom han börjar bli till åren, och man vill ge blodisarna chans att få 88:an igen :D

jag vet faktsikt inte VAR han står, men jag har för mig att han är i Sverige... :eek:
det finns säert ngn här som vet?

Hennes sto verkar vara en mer än stayer/miler än Bal Du Seigneur och kanske därför inte riktigt passar blodsmässigt.

Om jag själv ska ge min mening på vilka avelshingstar som det är värt att betäcka med i Skandinavien blir listan så här(rangornad):

1. Most Welcome - redan lämnat gruppvinnare och lär definitivt kunna bli ett nyttigt tillskott till den svenska aveln. (Sverige)

2. Academy Award - Enda Danehill sonen i skandinavien. Ostartad men oerhört intressant blod och hans avkommor har sålt för mycket stora pengar. (Danmark)

3. Richard of York - Etablerad som gräs hingst. I stort sett alla avkommor blir någonting. (Danmark)

4. Mirio - Grupp 1vinnare som ska bli mycket intressant att följa hans avkommmor. (Sverige)

5. Songline - En av få svenskafödda avelshingstar som lämnat många bra avkommor. Säkert kort. (Sverige)

6. Inchrory - Stort framtidshopp i aveln. (Sverige)

7. Flyinfact - En hingst som endast haft två startande avkommor i Skandinavien varav den ena inte är helt okända Fly Society (f. 94).

8. Final Apperence - Lämnat Peas And Carrots. (Danmark)

Dess är de som är värda att nämna om man ska ha fram en champion.

Är detta rekommendationer till enbart mitt sto eller generellt?:angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka