galoppstall

M

mai

hur frågar man ett stall om man får rida hos dom lr hur man ska säja, typ om man vill bli lärling hos en tränare hur gör man?

Sv: galoppstall

gå runt på täby (eller var du nu bor) presentera dig å dina drömmar/mål... fråga om du får börja rida turer, först gratis förmodligen, sen kanske du får jobb... sen kanske lärling om de tror på dig... :)

steg 1 är iaf att FRÅGA! :)

lycka till

mai skrev:

Det finns en hel del gamla trådar där det diskuteras hur man kommer in i ett stall, att bli lärling är ett bra mål, men det krävs mer än att vara liten och lätt.

Beroende på din ålder är alltid prao/praktik bra sätt att komma in. alternativt att du traditionellt söker att jobb. Det händer att det annonseras på ams (jo faktiskt!) annars är det bar att ringa runt och höra dig för om det är någon som vet om några jobb. På Täby Galopp tror jag det är relativt fullt för tillfället. Kahn söker ofta folk.

Lycka till
/Ninni Westerlund

Ninniw skrev:
Det finns en hel del gamla trådar där det diskuteras hur man kommer in i ett stall, att bli lärling är ett bra mål, men det krävs mer än att vara liten och lätt.

Beroende på din ålder är alltid prao/praktik bra sätt att komma in. alternativt att du traditionellt söker att jobb. Det händer att det annonseras på ams (jo faktiskt!) annars är det bar att ringa runt och höra dig för om det är någon som vet om några jobb. På Täby Galopp tror jag det är relativt fullt för tillfället. Kahn söker ofta folk.

Lycka till
/Ninni Westerlund

Förlåt att jag tar "över:angel: :smirk:
Själv är 22 år och är döv. Gick på ProvaPå kurs på Strömsholm i februari. Har alltid varit intresserad för galopp sen jag var små.
Kan jag satsa? eller är det försent?
Kan jag rida löp då? I travet får man inte..

kakans skrev:
Förlåt att jag tar "över:angel: :smirk:
Själv är 22 år och är döv. Gick på ProvaPå kurs på Strömsholm i februari. Har alltid varit intresserad för galopp sen jag var små. ..
Kul att du är intresserad!
Till att börja med så är du fackiskt inte den enda döva personen som är intresserad av galopp, för närvarande vet jag att en döv kvinna rider då och då hoss tränare Patrik Wahl. Hon är delägare i någon eller ett par av hans hästar och jag har sätt att hon även träcker (leder hästarna i ledvolten innan start) i bland. Hon är en mycket god ryttare men genom att hon är döv så kan ju kommunikations problem tyvärr uppstå.

kakans skrev:
Kan jag satsa? eller är det försent? ..
Det är definitivt inte för sent. Men beroende på vad du menar med att satsa så vet jag inte riktigt vad jag skall svara. Tyvärr så har väldigt mycket med ridandet på banan med kommunikation att göra. Många hästar tränar samtidigt i mycket höga farter så det är extremt viktigt att kunna kommunicera med övriga ryttare. Det är svårt nog som det är utan ditt oturliga handikapp. Men träningsridning under kontrollerade former borde inte vara något problem. Som sagt, jag tvivlar inte på att, om du är en god ryttare, du klarar av hästen och situationerna som du kan hamna i. Men kommer ett snabbjobb bakom dig i hög hastighet räknar de med att du skall veta att de kommer och din hörselskada kan ju då vara ett problem, tyvärr.

kakans skrev:
Kan jag rida löp då? I travet får man inte..
För att få licensen måste man ha läkarintyg på att man uppfyller vissa kriterier och det innehåller även ett hörseltest så tyvärr är det inte tillåtet att rida lopp när du är döv. Syn och hörsel är två viktiga punkter i läkarundersökningen vilket är förståeligt. Inom Galoppen handlar det om ännu högre hastigheter än inom travet, situationer under loppet kräver att ryttarna måste kunna kommunicera både med kroppsspråk och genom att tex ropa till varandra. Det är inte ovanligt att det är dålig sikt och då gäller det verkliggen att spetsa öronen för att höra konkurrenter och om någon olycka händer runt om kring dig.

Jag hoppas att svaren inte skall vara allt för nedstämmande. Galopp är en sport som kan upplevas på många sätt! Långt ifrån alla som börjar rida galopphästar får chansen att rida lopp. Men bara känslan att sitta med korta läder och rida snabbjobb är faktiskt underbar. Mitt tipps är att du kontaktar Patrik Wahl så att du kan komma i kontakt med hans ägare som också är döv. Hon är oerhört trevlig! Kanske du skulle kunna få ta del av hennes erfarenheter och hur de olika momenten har fungerat för henne. Kanske hon även kan hjälpa dig få en chans att börja rida i träning?

Lycka till!!!!

kakans skrev:
Ninniw, jag är tacksam för svar!:banana: :bow: :banana:

Det är bara kul att hjälpa till! Hoppas att vi ses på banan någon dag… :)

Med vänlig hälsning Ninni Westerlund

Synd att ylva loven troligen kommer sluta med sin verksamhet nu
när hon säljer jutagården? eller ska hon det? (någon som vet)
Annars är det ett bra sätt att få en fot i galoppvärlden genom att
rida in åringar åt tränare innan dom ska till banan. Det är sedan
lätt att få jobb hos tränare efter man har varit där ...

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
523
Senast: KeeNine
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 428
Senast: sorbifolia
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 066
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka