Galoppfattningar

Sv: Galoppfattningar

Jag håller på o rider in mina två 3 åringar för fullt nu.
Dom är linade o går på kommando galopp.

så de har jag överfört i ridningen , gjort galoppskänkel o sagt galopp o nu har dom kopplat ihop skänkelhjälperna.

Blir inte rätt galopp jämt men då är de bara att bryta av lungt o försöka igen.
om du har tillgång till ridhus/staket är de lättare att fatta galopp i slutet av kortsidan /på väg ut mot långsidan.
prova att ha den lite utåtställd så du får in bogarna.

Precis som FT_ryttare skriver...För att förstärka kan man titta lite utåt. Håll koll på bogarna såklart. Jag har börjat från skritt: Lägg på ytter skänkel lite längre bak, ställ hästen ngt utåt (släpper fram inner bogen) lägg inner skänkel långt fram och skänkla på med den samtidigt som du säger tex "galopp" om hästen lärt sig det kommandot från longering/tömkörning. Prova att fatta på volt. Om det blir korsgalopp, skänkla på så brukar de ordna upp det. Och som sagt blir det fel, bryt av och börja om. En del hästar tar längre tid än andra såklart.

Lycka till!

Tack för era svar.

Men naturligtvis försvåras allt av att han är en islandshäst och gärna lägger sig i pass... :mad:

Men jag ska försöka med era tips. Men målet är att kunna fatta höger och vänster galopp även på långsidorna.
/lina

Glöm inte att använda vikthjälperna när du fattar galoppen!
När du använder vikthjälperna faller hästen lättare in i den galoppen du eftersträvar eftersom det är naturligt för dom att försöka balansera upp sig :idea:

Ni säger ställ utåt, min har svårt med vänster galoppen,
jag tränade för en tränare (dressyr) som tyckte jag skulle ställa innåt
o så in med rumpan oxå. Problemet är att min häst puttar över mig på sin höger sida så jag ska trycka ner innerskänkel för att göra det lättare för henne att ta rätt galopp, det funkar rätt bra.
Tycker ni fortfarande att man ska ställa utåt i det läget?

Så kan man också göra, en liten slutaaktig krumelur innan man fattar galopp. :) Det beror helt på hästen vad som fungerar bäst. Öppnan tycker jag fungerar bäst på hästar som har en befäst galopp uppsuttet men som råkar ta fel ibland, ex om den i ena varvet har svårare att fatta rätt galopp, eller att galoppen blir väldigt flack. Så jag tror nog du tränar rätt som du gör nu, det är bara att nöta på!

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama