galoppfattning?

A

armando

jag har alltid fått höra att en välriden häst fattar galopp för ytterskänkeln..

tills igår, då min tränare sa att hon alltid fattar galopp för innerskänkeln.

Det mest korrekta är kanske att fatta galopp med både ytter och innerskänkel, så som man liksom har lärt sig,.

men ändå, vad tycker ni?

Sv: galoppfattning?

Hästen fattar galopp för inner skänkel och byter galopp för ytter skänkel.

Eller, ja, så gör jag :D finns säkert lika många metoder där som det finns ryttare...

Min ponny lärde jag att fatta bara på innerskänkeln för att underlätta att hålla henne helt rak i fattningen. Baken går ju gärna åt sidan lite om man för bak ytter och skulle ju inte lära sig riktiga byten.
Senaste stora hästen lärde jag efterhand fatta för ytterskänkeln för att man också byter med ytterskänkeln. Jag har alltså lärt mig att både fattning och byte görs för ytter på en högre utbildad häst.
På unghästarna, när de ska lära sig, har jag använt båda skänklarna.

Som jag ser det finns det inte några rätt eller fel sätt, så länge hjälperna gör att hästen fattar lugnt, rakt och i balans.

när hästen är riktigt lyhörd ska den helst fatta endast för höften/vikten :angel: men tills vidare använder jag bägge skänklarna, ytter lite tydligare tror jag....

jag fattar med ytter, inner använder jag för ställning och böjning. :smirk:
Om det är rätt eller fel låter jag vara osagt, men det funkar på min häst iaf.

det finns eg inget rätt el fel....huvudsaken är att det fungerar på just den hästen.

man skulle tex kunna lära hästen att fatta när man säger "blomkål" eller drar den i öronen (men det är ju inte så lämpligt på en dressyrbana)

jag behöver som bara tänka galopp så är vi bort med vinden.. ;)

Jag fattar galopp för sittbenen (och innerhöften har ett litet finger med i spelet också :smirk: ), använder inte nån varken ytter eller innerskänkel..
Använder sittbenen vid byten också, om det inte är så att jag behöver förstärka, då använder jag ytterskänkel lite lätt.

Det sättet funkar för mej, på både min egen häst och medryttarhästen.

På en välutbildad häst ska man kunna fatta galopp genom att skjuta fram inner sittben en aning och "sitta till" (alltså fatta med sits och vikt). Ibland kan man behöva lägga till inner skänkel. Samtidigt har man mer stöd i yttertygeln och lättar aningen i innertygeln.

Sedan finns det vissa hästar som är lärda att galoppfattning är inner aningen fram + ytterskänkel. Då får man även använda ytter. Tygelstödet är dock detsamma.

Har aldrig hört talas om att man fattar bara för ytter? Vart lägger du vikten?

Rider enbart dressyr "engelsk ridning" och kan inte svara för andra ridstilar.

jag har lärt Evelyn att fatta för innerskänkeln men när jag var liten lärde jag mig på ridskolan att man ska ta fram inner och bak ytter och använda båda vid galoppfattning.

De beror helt på hästen.. Nu har det gått så lång tid sedan jag galopperade Akustik så jag inte kommer ihåg :o !!

Menar du inte att en bra galoppfattning är när hästen är uppe på ytter hjälper, dvs du har hästen stadigt på ytter?

Har du hästen framme och uppe på ytter hjälper så räcker det att "sitta till" för att den ska fatta. Ställningen har ju inte med saken att göra, ofta fattar man på rakt spår och då ska hästen vara RAK. Däremot får man ju inte låsa inner sidan, för då låser du hästen från att fatta RÄTT galopp... och ställer du utåt skjuter hästen fram inne bogen och då blir det också fel...
så som sagt: uppe för ytter och "sitta till" med inner höftben... därmed bör man inte vara för "stor" med sina inner hjälper. kanske så du tänker/menar också, eller har jag fattat dig fel????

Senast ändrad:

Jag hörde nånstans att anledningen till att ytterskänkeln skall vara med är att ytter bak är först ut då hästen fattar galopp, en något tillbakadragen ytterskänkel skulle så att säga vara signalen till ytter bak. Men är hästen känslig räcker det ju med lite framskjuten höft på insidan plus en stadig yttre hand och en mjuk eftergiven inre, en tillbakadragen ytterskänkel ger ofta galopp på dubbla spår.

Jag har hört någon säga att hon lärde sin häst att fatta för ytter för att underlätta för byten senare i utbildningen.
Jag tycker mer det har att göra med eftergiften i innerhanden och höftens ställning.

Man skall egentligen fatta för innerskänkel, som skall vara kvar på samma läge. Ytterskänkel dras tillbaka något, för att hästen skall känna skillnad på sluta och fattning. För det mesta rider man ju på diagonala hjälper, alltså stöd på yttertygel och innerskänkel. Samma i fattning. Dålig på att förklara.

Jag fattar för inner. Eller, jag lägger vikten på inner, skjuter fram inre höft, tror faktisk inte jag brukar använda min skänkel alls?

Har ridit till hästen själv, så jag har lärt honom fatta på det sätt jag tyckte var bäst. Är ju snarare dåligt ridna, eller fel-lärda, hästar som man behöver dra bak ytterskänkeln på? Kan inte komma på att jag ridit en häst på mååånga år som behövde så övertydliga hjälper.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 717
Senast: Freazer
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 748
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 083
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.