Galoppfattning!

S

Silverstol

Hur lär man en f.d travare (kallblod, sto 5-6 år) galoppskänkelt egentligen?
(stavas det skänkel? :P )

Enda gången jag lyckats få henne i galopp var när vi "racade" upp för en lång backe då hon tillslut travade så fort att hon började galoppera. :)

Har tillgång till bana, men är inte där så ofta, det är en liten bit att rida innan man kommer dit, så vore bra om jag fick tips som man kan träna på 'vägarna' (mjuka grus & sandvägar där det inte är trafik)

Ja. luddigt kanske, men ni kanske har förstått.
Tips på att lära en f.d häst galoppskänkeln ute på (mjuka) vägar. :)

//Silverstol

Sv: Galoppfattning!

min första tanke är en liten bom och att i skuttet över tynga ner i den sidan du vill ha galopp i. funkar i alla fall när jag longerar min travare....fast då är det ju ingen som tynger men men.
men jag vet inte. har inte kommit dit med min nya travare och den gamla kunde det när jag köpte :banana:

ah. Ok. Får testa det någon gång. lägga fram några "pinnar" (eller ja, nerhuggna träd utan grenar eller så) på någon gammal väg och testa. :P

Om du t.x. vill fatta höger galopp,vrid hennes huvud till vänster,så hon blir en aningen böjd däråt.
vrid dig själv till vänster sedan får du trava på och försök gunga igång henne in i galopp.

Du lägger oxå tillbaka vänster skänkel och fram höger en aning.

Vägen blir en utmärkt plats att träna på,gärna med svagt uppförslut.när du så vill fatta vänster g. gör du tvärt om.

Lycka till//Stally

åhå. tack för tipset. Ska testsa nästa gång jag skall rida. :) (jo, själva galoppfattningen vet jag hur man gör, men inte hästen. ;) )

Gärna fler tips tack! :D

Ja pröva du och återkom sedan och berätta,så kan du få flera tips om hur du går vidare för att stärka galoppen.

Vänl//Stally

Skall göra det! Fast det kommer att dröja, ska inte rida förrän nästa vad jag vet. Tips är aju alltid välkommna. :)

Hej!

Börja med att låta hästen trava över en liten bom. Höj bommen succesivt. Glöm inte att berömma när hösten gör rätt. När hästen hoppar blir det samma rörelse som om den skulle falla in i galopp och därför blir det ofta galopp efter skuttet.
Beröm mycklet efter varje skutt.
Och tänk på att inte bygga för högt.
Om hästen ändå inte faller i galopp, lägg en bom ca 7 meter efter hindret och höj även den succeisvt. Avsluta så fort hästen har tagit ett enda gloppsprång, beröm och nöj dig för den gången. Nästa gång kan du lägga till galoppskänkel och säga galopp när hästen själv fattar galopp efter hindret.
När hästen lyssnar lite på skänkelhjälperna efter hindret är det dags att sänka ner hindren succesivt till bommar igen, som så småningom försvinner helt.
Tänk på att avsluta när det går som bäst och på att det kan ta tid. skentrava aldrig in i galopp och jäkta inte. Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Ridning Hej! Jag har en valack på snart 13 år, han är jätte snäll att rida och hoppa gör inte något dumt direkt men kan bocka om han är pigg...
Svar
1
· Visningar
922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka