Galoppfattning

W

Westernnoob

Hur är det nu man fattar rätt galopp? Lyfter innerhanden och drar tillbaka ytterskänkeln eller tvärtom?

Sv: Galoppfattning

Ja, jag vet att det inte är riktigt så enkelt såklart ;) Men jag var osäker på om det var innerhand + ytterskänkel eller om det var innerskänkel + ytterhand. Så kan det gå när man har en "för snäll" häst som fattar på bara pussljud...

Haha jo jag förstod det. :laugh: Men det är innerhand/ytterskänkel och inte tvärtom. På gröna hästar "visar man vägen" med innerskänkel och pekar lite utåt men på skolade hästar räcker pussljudet och så kan man förstärka med det som passar en själv och ens häst -stöd i ytterskänkel, höjd innerhand etc.

Jag trodde i närmare 40 år att det var JÄTTESVÅRT och dessutom att just MINA hästar inte kunde agloppera bra:p, men så började jag träna för Jonna och då vart det sååå enkelt:D

Hon sa bara till att lägga bak ytterskänkeln och "pussa", hästen fattade DIREKT och galopperna är inte längre ett problem..

Tror att många med mig krånglar till saker och ting och då blir man ju rätt diffus i sina hjälper varvid hästen bara blir förvirrad:crazy:

Dessutom är det ju SVÅRT att fråga om såna saker när man hållt på länge och tycker sig borda veta hur det ska vara...

Men som Petrus Kastenman sa på en föreläsning "BÄttre att ställa en dum fråga än att vara dum resten av livet!":D

+ 1 på det.

TS: Och anledningen till att du ska bak med ytterskänkeln är för att få in höften på hästen (eftersom dom galopperar på 3 spår) och lyfta innerhanden för att få upp bogen och underlätta fattningen :) Men se till att lära din häst Pussljudet redan nu, det är galet användbart sen! :)

Åhh jag ska DEFENETIVT träna för Jonna när jag blivit uppsutten på min och kommit igång! Jag har kastat lystna blickar på alla härliga ekipage :D

Jonna är den bästa tränaren och ryttaren vi har i Sverige och henne ska vi vara glada för!

Hoppas bara att hon inte förvinner till USA, hört ryktas om det...:(

Ja hon är enormt pedagogisk och duktig att få saker att falla på sin plats.

En OT-fundering bara, tjejen som bokar in henne hit tycker inte att vi ska försöka få hit henne mer eftersom vi håller för låg klass:crazy:

Men är det inte bättre och viktigare att rida för Den bästa om man ska kunna komma framåt lite snabbare??:confused:

Jag har fått mycket som fallit på plats under hennes träningar och inte minst har självförtroendet fått sig en skjuts när vi faktiskt klarat saker som jag aldrig kunnat drömma om tidigare att jag och hästen var kapabla till...

En OT-fundering bara, tjejen som bokar in henne hit tycker inte att vi ska försöka få hit henne mer eftersom vi håller för låg klass:crazy:

Desto större anledning att ha den bästa tränaren kan man tycka!

Senast ändrad av en moderator:

Hoppas bara att hon inte förvinner till USA, hört ryktas om det...:(

Ja hon är enormt pedagogisk och duktig att få saker att falla på sin plats.

Men är det inte bättre och viktigare att rida för Den bästa om man ska kunna komma framåt lite snabbare??:confused:

Jag har fått mycket som fallit på plats under hennes träningar och inte minst har självförtroendet fått sig en skjuts när vi faktiskt klarat saker som jag aldrig kunnat drömma om tidigare att jag och hästen var kapabla till...

Hon är ju i USA i perioder.

Det var det dummaste jag har hört ang träningen. Varje tränare har ju sin egen teknik och pedagogik från grunden och dom allra flesta tränare vill forma sina elever från just grunden för att det ska bli bra. Då menar jag inte lära sig sitta på hästen och styra men det kan ni ju säkert alla. ;)

Det kan vara mer negativt för en tränare att få ett gäng som är inkörda på ett visst rid/träningssätt och försöka ändra om. Det är ju ett superläge om man får rätt hjälp någotsånär från början!

Jo hon är ju det, fick dock uppfattningen att det handlade om en längre period än vanligt...

Tack, då är jag inte helt ute och cyklar!;)

Hehe, ja verkligen! Nån som kan åka och hämta hem henne om hon råkar stanna för länge???:angel:

Verkligen en tillgång för svensk westernridning:love:

*kl*

Haha, Bukefalister är verkligen underbara :love: En tråd där TS ställer en tvåalternativsfråga som kan besvaras med ett enda svar... Och tråden blir 14 svar lång :D Visserligen OT-svar, men ändå...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 116
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 315
Senast: JohannaB
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 511
Senast: fixi
·
Hästvård Häst som gått igenom besiktning UA, ung välstammad. Högt blod, pigg, sportig mycket rörelse och bakben. Enligt veterinär skjuter den in...
Svar
6
· Visningar
1 524
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ringkota, operation!?
  • Ridskoleryttare