galopperar ! :(

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare ft_lover
  • Startdatum Startdatum
F

ft_lover

min sköthäst galopperar när jag klör honom!
en shettis osm jag troligen ska tävla till våren i ponnytrav !
hur ska jag vänja av honom att inte galoppera :(
hhee , snabba svar ?
pusss !

Sv: galopperar ! :(

Hmm,du får försöka ha honom lite mera "på bettet" och pröva att sätta på lite mera tyngd i fram,pröva med ett par boots!?

Di är svåra di dära,men skall fråga shettisexperten när han kommer hem,vet att han alltid säger att han måste köra "på bettet"....

okej , men kan kan ju inte gå snabbt samtidgit som han går på tygeln .. :(?
elerr, det blir ju int elika snabbt då!!
eler vad man ska säga

Beror på vad du menar med att gå på tygeln!?

Använder du käk?

Jag menar att han ska gå med kontakt mellan töm,bett och hand.

Att du inte låter honomn springa på långa tömmar.

Han skall ha lite stöd i bettet när du kör.

Peta på honom lite med spö så han skärper upp sig.

Hoppas du förstår.

Shettisar är ju inte naturtravare på samma sätt osm varmblodstravarna, utan har ofta betydligt lättare för att falla över i galopp. EN av orsakerna till att de galopperar är att de körs i ett tempo som är på gränsen för vad de för dagen klarar av att hålla.
Mitt tips till dig är att klä på ponnyn uppkäk. Det hjälper honom att hålla sig i trav lite bättre. Sen ska du försöka låta bli att köra honom i maxfart innan han är redo för det. Försök köra lite saktare tills han känns stadig där innan du ökar mer.

Hur gammal är den? Har den startat tidigare? Hur fort kan du köra utan att den gal? Kör du både på bana o i skogen? Var är det störst problem?

om jag vore du skulle jag köra honom enbart i dom farter han klarar. Jag har ett russ som jag tävlar ponnytrav med. när vi köpte henne var jag för ung för att tävla henne och vi lät en äldre erfarnare kusk göra det. Tyvärr pressade hon min ponny i dom farterna hon inte klarade av och körde väldigt mycket galopp. detta resulterade i att hon blev osäker och när hon kände sig pressad galopperade hon.(jämt) inte förrän för tre fyra årsedan har hon blivit bättre och kan nu köras i lopp utan att hon kastar sig i galopp när farten börjar bli höga och det är trånga situationer. Så kör bara i dom farter han klarar och pressa honom inte för hårt. det lönar sig i längden! :rofl:

/ en som vet

stally skrev:
Beror på vad du menar med att gå på tygeln!?

Använder du käk? nej , hannär en häst som står i ett stall som används till travskola ibland , visa perioder , och han har nog ingen käk ens ... :(

Jag menar att han ska gå med kontakt mellan töm,bett och hand.

Att du inte låter honomn springa på långa tömmar.

Han skall ha lite stöd i bettet när du kör.

Peta på honom lite med spö så han skärper upp sig.
jag använder spöt jämt när jag kör han .. eler HAR DET DÄR. liksom ;) men jag försöker liksom hålla emot samtidigt som jag driver , inte för hårt alltså , men han faller in i galopp ändå.. :(
Hoppas du förstår.
heheh ,.............

ameo skrev:
Shettisar är ju inte naturtravare på samma sätt osm varmblodstravarna, utan har ofta betydligt lättare för att falla över i galopp. EN av orsakerna till att de galopperar är att de körs i ett tempo som är på gränsen för vad de för dagen klarar av att hålla.
Mitt tips till dig är att klä på ponnyn uppkäk. Det hjälper honom att hålla sig i trav lite bättre. Sen ska du försöka låta bli att köra honom i maxfart innan han är redo för det. Försök köra lite saktare tills han känns stadig där innan du ökar mer.
han är typ helt ur kondis , och jag har inte tänkt så mkt på det när jag kört honom *dåligt samvete* men nu ska jag börja köra han mer i arbetstempo och mest joggingtrav och skritt .. han behöver det , det vet jag nu.. :( tror inte han har nån käk :confused:

giffan skrev:
Hur gammal är den? 10 år Har den startat tidigare? ja , har gått på 2,57 Hur fort kan du köra utan att den gal? ganska snabbt , hans maxtempo tror jag det är ... [ Kör du både på bana o i skogen? aaa Var är det störst problem? ??
tack för ditt svar iaf :)

*Maria* skrev:
om jag vore du skulle jag köra honom enbart i dom farter han klarar.

/ en som vet

tror du har rätt! :) alla som svarat : TACK SÅ MKT !
men nu vet jag nog vad problemet är ..
han är ur kondis och jag har pressat han lite över gränsen tror jag , ska jobba mkt joggingarbeten med han nu ;) har jag bestämt mig för ! :)
Pusss och kram på er ;)

hoppas ni får många trevliga lopp tillsammans och att ni kommer ha kul=) ses på banorna nästa år:)

haha , ja det hoppas jag :D
kolla efter en melina bakom en fux shettis vid namn

fridhems icas :D:D :love: :love: :love:
du kan omöjligt missa honom, glöm inte att komma fram till mig då !:p

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
870
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hejsan alla hästmänniskor och icke hästmänniskor! Väldigt många har nog undrat, funderat och tänkt på varför man inte ska galoppera...
Svar
15
· Visningar
1 813
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 131
Senast: Sirap
·
Distans Ni som tränar/tävlar distansritt, vad håller ni för genomsnittshastighet på tävling? Mest intresserad är jag av er som använder t.ex...
Svar
0
· Visningar
1 473
Senast: dumletomten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix