Sv: galopperar med bakbenen innanför spåret?
Bristande styrka, att du omedevetet ger henne hjälper för det eller att hon pga någon fysisk åkomma försöker avlasta.
Om hon gör det pga bristande styrka så är det bara att jobba på styrkan, går de på dubbla spår i galoppen brukar det vara lite si och så med rakriktningen med även i de andra gångarterna.
Men sitter DU rakt och hästen ÄR fräsch så är det en styrkegrej. Rid på galoppen lite framåt och försök rakrikta den. Rikta FRAMDELEN efter bakdelen i början dock då en hyfsat känslig häst kommer byta om du försöker rikta bakdelen efter framdelen. Sidvärts överlag (skänkelvikning, skolor etc) åt båda hållen och i båda varven är också bra. Samt att jag faktiskt gärna använder förvänd galopp i måttlig dos.
Men ibland kan det räcka med att bara rida på galoppen lite framåt och tänka rakrikta, rakrikta, rakrikta.
Men som sagt, det kan vara en avlastninsggrej hästen gör för att skona ett ben. Min herre la sig till med det där för att skona sin trasiga has. Jag lät honom faktiskt hållas, men med tiden (när han var fräsch i sin has, höll sig fräsch och vi började öka träningen) så försvann det succesivt utan att jag gjorde speciellt mycket. Kommer tillbaka om han blir trött dock men jag försöker att INTE komma dit så han ska behöva 'ta hjälp' av det för att avlasta.