Galopperar i starten

M

miio

Jag har en vbl val, 6 år som alltid galopperar i starten på tävlingar (montè, han bara kör ner huvudet och galopperar har även sprängt käket 1 ggr, men när alla andra hästar sprungit förbi travar han på jätte bra. Vad gör man??? har kollat tänder och med vetrinär, kiropraktor inga fel. använder vanligt trav bett, käk m pinne, bomull i öronen.

Jag har haft samma problem som dig, pållen diskad i första sväng vareviga lopp. Sist jag hade en annan kusk provade vi att döva honom rejält och sätta på ett helstängt och då gick han faktiskt iväg felfritt. Nu har jag honom i monte´licensloppen och där har jag ett vanligt långsamhuvudlag och ingen dövning, för märkligt nog så galopperar han aldrig med mig varesig jag kör eller rider lopp. Men vill du ha käk på honom så rekommenderar jag att du provar att "skarva" käken med en bit gummislang så den blir lite elastisk(tack ännu en gång Lines :bow: ) då är det omöjligt för dem att knäcka den.
Alltså prova att döva rejält(tystoproppar med huva lär vara det bästa) samt sätta på helstängt och använd en elastisk käk, det är mina tips. Kanske är det bättre med bara kindstroppen, har du provat någon annan variant på uppkäk??

Tack så mycket för tipsen! nej jag har aldrig provat med annat käk än en vanlig pinne. Raymondchek eller vad dom heter, hur funkar de, är de skarpare än en vanlig pinne?

En Raymond använder man främst till kusar som "bular" ner sig, men jag antar att din häst rycker ner huvudet?
Men du kan ju prova, det lär ju knappast skada och det kan ju vara så enkelt att han inte trivs med käkpinnen, personligen tycker jag att många hästar verkar trivas bättre utan den.

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: Mezcal
·
Ridning köpte en ny häst för 6 veckor sen. de första 4 veckorna var hon fantastisk och jätte härlig att rida. jag började kolla upp tävlingar...
2
Svar
22
· Visningar
7 233
Senast: Vingra
·
Ridning Hej Behöver verkligen hjälp nu då det snart brister för mig. Har nog lagt tråden rätt då det är ridproblem jag har. Varning för mega...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Dressyren
·
D
Ridning Hej, jag har ett problem med min häst som jag måste lösa! Efter nyår fick jag min häst, en nordsvensk travare på 10år. Dock har hon...
Svar
11
· Visningar
2 212
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama