Sv: galoppera
De ridtravare, som jag har utbildat har jag lärt in galoppen precis som på vilken unghäst som helst och det har inte varit genom att slängtrava och "puffa" in hästen i galopp och det har ej heller varit att fatta galopp över hinder eftersom jag också har haft "höjdskräck"
, möjligen en bom på marken.
Jag har försökt att få hästen att fatta galopp på lina först och då kan det vara lämpligt att ha upphöjd bom, eller litet hinder och precis i upphoppet säga
"gaaaa-lopp!". När hästen då fattar, massor av beröm och avbrott. Sedan lite skritt, eller trav och nytt försök. Galoppfattningar är stärkande, så
hellre många fattningar än varv, på varv i obalanserad "bebisgalopp".
Uppsuttet har jag ridit ut med kompisar och haft dem som draghjälp. I någon liten backe, varför inte rent av en liten grusgrop har vi travat rundbana en stund och sen ridit upp mot grusgropskanten. Hästarna tycker ju ofta det är jobbigt att klättra och då kan man lura dem, genom tydlig galoppfattning och att säga
"gaaa-lopp". Visserligen känns ju inte det som en jätterolig galopp någon eller några meter i sandbacke, men det ger ju ändå hästen en känsla/liten förståelse för vad man menar. Däremot har vi som sagt,
aldrig kört med rallytrav för att sedan tjoa
"gaa-lopp" och gunga hästen över i en flack, obalanserad galopp. Så galoppfixerad har jag aldrig varit.
På ridbana har jag först jobbat hästen i skritt och trav i trevlig tempo och form, gått in på en volt i trav och när jag är på väg ut från volten har jag gjort en tydlig galoppfattning och sagt
"gaa-lopp" och det har varit det bästa sättet för mig att lära "mina" hästar galopp. Jag har alltså brytit av efter två-tre galoppsteg, berömt, berömt och berömt, ridit in på en ny volt och gjort ny fattning på väg ut ur volten. När de fattningarna sitter ena dagen, har jag gjort några såna fattningar andra dagen också och sen gått över till att fatta galopp ur hörnpasseringar, där hästen också är lite formad.
Är det väldigt knackigt och svårt ändå att få hästen att fatta, så har jag som sagt också använt mig av bommar. Vanlig bom på marken, brukar funka med de flesta hästar, någon av de äldre ridtravarna jag har haft, som lärt sig slängtrava in i galoppen en gång i tiden har mest snubblat över bommarna och där har jag fått lägga upp bommen antingen på bägge sidor, eller också på ena sidan ungefär 1-1.5 dm.
Men
glöm inte, hellre många fattningar än en lång galopp, eftersom det är stärkande.
Och framför allt, BERÖM, BERÖM och BERÖM!!! OCH, sluta när du har fått igenom ett par bra fattningar. Fortsätt inte femtioelva gånger bara för att du blir så glad och att det är roligt. För om du sen misslyckas med fattningen när hästen börjar bli trött. Då får du ju antingen sluta när det går DÅLIGT, eller fortsätta gnata tills det går bra och då tröttnar snart hästen på att lära sig nya saker.