Status
Stängd för vidare inlägg.
Ï

ïcatanten

jag har en varmblodstravare på 10
han har gått trav hela sitt liv och jag kan inte för mitt liv få honom att galoppera.
är det försent att lära honom detta?
eller kan man skicka honom till en inridare som kan hjälpa mej med detta??

Sv: galoppera

Visar han aldrig någon som helst galopp så börja med att löshoppa många på raken låga studshinder.
Efter ett tag lägg in ett galoppsprång mellan två av studsarna i mitten.

Sen bygger du vidare med 1 galoppsprång mellan fler studsar, 2 galoppsprång osv..
När galoppen är naturlig där lägg in kommando.

nej nej det år absolut inte försent! Rid mycket på volter och hoppa över småhinder, fattar han galopp efter hindret så fortsätt galoppera, Bryt inte av med en gång utan låt honom galoppera på i rask takt, begär ingen långsam galopp för han har inte muskler för detta. När han sedan lärt sig att galoppera efter hinder lägg fattningen precis innan.

Övergå allt eftersom till markbommar och lägg fattningen över dessa i samband med att du svänger eller ta ett ledande tygeltag, höger galopp = höger tygeltag o.s.v. detta fungerade på min häst.

när du väl fått galopp, glöm inte att berömma massor! han har ju i 10år aldrig fått galoppera, då har den som suttit bakom blivit arg, och plötsligt SKA han galoppera... blir ju lite konflikt i huvet för honom, inte lätt att förstå sig på oss människor!!.... ;)
träna på bommar... försök lägga upp dom till småsmå hinder efter hand, brukar vara lättare att få galopp då... börja med löshoppning som någon föreslog, lägg ut galoppbommar, höj upp dom litegranna så att det är lättare att galoppera över dem än att trava :)
lycka till!!

På den tiden jag jobbade i travstall för sisådär 20 år sedan brukade jag gunga lite i otakt vid snabbare trav så tappade hästen balansen och föll över i galopp.
Kanske inget bra träningstips, men ett sätt?

Vi har lärt flera travare att gallopera genom denna teknink funkar super...
man tar ett fält rider ut flera och stannar på ena sidan. låter de andra starta och gallopera iväg. tar små halvhalter och låter inte hästen sticka iväg fören den har gallop på stället i princip. det kommer alltid naturligt då. när du känner att den har eller är på väg att gallopera då släpper du iväg den och ger gallop skänkeln under hela tiden.. vi lärde en 15 senast:rofl:

Rid men en annan häst som galopperar före, då kanske han följer efter för att hinna ikapp i galopp!:angel:

klart att det går, hästan kan ju galoppera bara att han aldrig har fått galoppera förut.
galopperar han i hagen?
Ainon hade bra förslag, prova det.

jag skulle först joba honom starka i skritt o trav, få¨bort travartraven lära honom att komma under sig med bakbenen o inte paddla fram. Det tar tid lång lång tid. Mkt styrke jobb i form av bom serier, studs mm. När hästen o fin i skritt o trav skulle jag börja galoppera ute med draghjälp. Rakt fram i ett frisk tempo så hästen inte tappar galoppen.

Nej nej nej!! Det är inte försent:) Jag har hjälpt till med tre travare som skulle hjälpas att galoppera i varierande ålder (7, 8, 11).

För det första så kan det vara till hjälp ibland att försöka få upp galopp i uppförsbacke. Har man tempo så tycker nog de flesta hästar att trav är för svårt och går då automatiskt över till galopp.

För det andra så kan en annan häst brevid som kan galopp hjälpa till mkt. Ha hästarna jämsides och trava igång och håll ganska högt tempo eftersom en travare som aldrig galopperat förut oftast inte orkar hålla galopp om det går för sakta. Ge hästen brevid galopp och säg samtidigt "GALOPP!" och ge travaren galoppskänkel också, under tiden som den andra hästen går över i galopp. luddig förklaring:angel:
Travaren kan då förknippa ordet galopp med just galopp eftersom hästen breve går över i den gångarten då.

Och glöm inte att berömma ordentligt när den tagit minsta galoppsprång så att den vet att den får galoppera.

En travare vi hade var väldigt svår att få upp i galoppen, men när hon red tillsammans med sin helsyster så galopperade hon direkt när systern gjorde det. När hon istället red tillsammans med hagkompisen som hon inte var släkt med så fortsatte hon att trava även fast den andre galopperade. Detta hände flera gånger, samma sak.
Tror även den hästen gillade att trava hellre än att galoppera även fast hon visste att hon fick och då är det ju självklart svårare.

De övriga två hästarna dom galopperade för glatta livet. De galopperar hellre än att trava och dom var/är det mycket enklare på.
Alltså är det väldigt individuellt detta.
Lycka till!

Rid men en annan häst som galopperar före, då kanske han följer efter för att hinna ikapp i galopp!:angel:

Haha, det där fungerar inte med min travare. Han fick bryta av från galopp till travartrav för att hinna ifatt sin travarkompis ute på banan. :angel:

Annars håller jag med Bison, träna upp hans styrka i skritt och trav först så han lär sig bära istället för att bara skjuta på.

det låter som om jag måste övervinna min hoppskräck först och främst:)

han galopperar i hagen rätt ofta faktiskt, men han travar alltid jättefort precis innan.

tack för alla råd, jag ska prova och jag ska lyckas:)

De ridtravare, som jag har utbildat har jag lärt in galoppen precis som på vilken unghäst som helst och det har inte varit genom att slängtrava och "puffa" in hästen i galopp och det har ej heller varit att fatta galopp över hinder eftersom jag också har haft "höjdskräck" :rofl:, möjligen en bom på marken.

Jag har försökt att få hästen att fatta galopp på lina först och då kan det vara lämpligt att ha upphöjd bom, eller litet hinder och precis i upphoppet säga "gaaaa-lopp!". När hästen då fattar, massor av beröm och avbrott. Sedan lite skritt, eller trav och nytt försök. Galoppfattningar är stärkande, så hellre många fattningar än varv, på varv i obalanserad "bebisgalopp".

Uppsuttet har jag ridit ut med kompisar och haft dem som draghjälp. I någon liten backe, varför inte rent av en liten grusgrop har vi travat rundbana en stund och sen ridit upp mot grusgropskanten. Hästarna tycker ju ofta det är jobbigt att klättra och då kan man lura dem, genom tydlig galoppfattning och att säga "gaaa-lopp". Visserligen känns ju inte det som en jätterolig galopp någon eller några meter i sandbacke, men det ger ju ändå hästen en känsla/liten förståelse för vad man menar. Däremot har vi som sagt, aldrig kört med rallytrav för att sedan tjoa "gaa-lopp" och gunga hästen över i en flack, obalanserad galopp. Så galoppfixerad har jag aldrig varit.

På ridbana har jag först jobbat hästen i skritt och trav i trevlig tempo och form, gått in på en volt i trav och när jag är på väg ut från volten har jag gjort en tydlig galoppfattning och sagt "gaa-lopp" och det har varit det bästa sättet för mig att lära "mina" hästar galopp. Jag har alltså brytit av efter två-tre galoppsteg, berömt, berömt och berömt, ridit in på en ny volt och gjort ny fattning på väg ut ur volten. När de fattningarna sitter ena dagen, har jag gjort några såna fattningar andra dagen också och sen gått över till att fatta galopp ur hörnpasseringar, där hästen också är lite formad.

Är det väldigt knackigt och svårt ändå att få hästen att fatta, så har jag som sagt också använt mig av bommar. Vanlig bom på marken, brukar funka med de flesta hästar, någon av de äldre ridtravarna jag har haft, som lärt sig slängtrava in i galoppen en gång i tiden har mest snubblat över bommarna och där har jag fått lägga upp bommen antingen på bägge sidor, eller också på ena sidan ungefär 1-1.5 dm.

Men glöm inte, hellre många fattningar än en lång galopp, eftersom det är stärkande. Och framför allt, BERÖM, BERÖM och BERÖM!!! OCH, sluta när du har fått igenom ett par bra fattningar. Fortsätt inte femtioelva gånger bara för att du blir så glad och att det är roligt. För om du sen misslyckas med fattningen när hästen börjar bli trött. Då får du ju antingen sluta när det går DÅLIGT, eller fortsätta gnata tills det går bra och då tröttnar snart hästen på att lära sig nya saker.

Senast ändrad:

Pratar du om en häst eller en kamel??

Hästar kan galoppera, det ingår i deras grundshema. STÄRK hästen muskulärt. Rid enbart skritt och trav tills hästen går balanserat och avslappnat i en vettig arbetsform i lugnt tempo. Lugnt trmpo är inte samma sak som att bromsa tills hästen pinnar på med korta stela ben.
Är traven mkt obalanserad så kanske du får nöja dig medf skritt första månaderna. När hästen är stark nog är galoppen enkel. Vilken metod man väljer beror på hästens psyke osv.

Jag har longerat, man väntar tills hästen själv väljer galoppen, tokberömmer och AVSLUTAR passet. Inte fortsätter pressa. Gör den rätt är den klar för dagen - även om den gör rätt tre min in på passet. Det är bästa belöningen. Sedan länger man passen allt eftersom och ber om en gång till.

Litet hinder. Runt 50 cm, gärna häst före som draghjälp. FÖRUTSÄTTER att man har ridit cavaletter med hästen innan och att den går fram självmant och med självförtroende. Anser hästen att bommarna är l'äskiga är det fel metod.

Snötäckt äng. Eller högt gräs, gärna uppförsbacke. Funkar bra på de som galopperar i hage. Annan häst som draghjälp. Som alltid. BERÖM! Och avsluta när det går bra.

Man ska alltid se till att hästen har muskler nog. Man får ALDRIG bli arg eller försöka stressa hästen i galopp. Visar den stress har man gjort fel, då får man prova ngt annat. SITT STILL i sadeln, att man kastar sig framåt på innerbogen har aldrig gett bättre galopp. Ska vikten någonstans ska den mot ytterbak. "Bara en gång till" är ett jättebra recept på att MISSLYCKAS. Var nöjd med lite. AVSLUTA alltid så fort hästen går rätt, i början kan man berömma och avsluta passet bara hästen tänker rätt eller försöker trots att det inte blir helt rätt. Att avsluta passet, få av sig utrustningen och få något att äta är bästa berömmet. Tro inte att det ska gå VARJE gång bara för att det lyckats en eller två ggr. VÄLJ noga tillfälle att prova, varken vi eller hästarna är i bästa form alla dagar. STRESSA INTE. Det tar bara längre tid då...

Min uppfattning är att hästen oavsett ras ska vara stark och kunnig i både skritt och trav innan man börjar lära den gallopera. Det krävs tid för en fd travhäst att bygga upp ridmuskler och orka bära sig både i skritt och trav.
Förrän det tycker jag man ska undvika galloppen...

Om du tittar på forumet Grundutbildning, hittar du massvis med liknande trådar. Använd sökfunktionen, så hittar du säkert användbara tips, även till din häst.

Lycka till.

IngelaH
moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 424
Senast: Lobelia
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
88
Senast: Badger
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka