Galoppera fortare?!?

Donnatello

Trådstartare
Någon som har några tips för hur jag ska kunna galoppera lite fortare på banan. Hästen i fråga är ganska snabb egentligen men inne på banan går det mest uppåt hur gör jag för att få honom att sänka sig och galoppera mer framåt? Eller handlar det bara om rutin?
Att han galopperar så mkt uppåt istället beror ju till stor del på spänningar, det kan ju dyka upp monster längs vägen :eek: hindrena i sig är det aldrig ngn tvekan på. Det är också en häst som hoppar ganska väl på alla sorters hinder och det tar självklart mer tid än en häst som hoppar flackt.
Vad tror ni ska jag testa att lägga upp grundtempot en aning och hoppas att han inte skuttar runt emellan hindrena allt för mkt så att jag dimper i backen.
Någon som har några erfarenheter av detta?

//Tello

Sv: Galoppera fortare?!?

Och ändå kunde du rida så fort i mariestad:D

Tror faktiskt att det kommer med rutinen och som du säger då de blir mer avspända och fattar till 100% vad det hela går ut på. Så verkar de vara hos mina djur, den ena som nu gått ft i 1 säsong har äntligen börjat bjuda själv. Hos den andra har jag samma problem som dig vi kommer bara uppåt, dessutom har han sadeltvång, vilket gör att det blir väldigt mkt uppåt ibland..att överhuvudtaget vara ute och galoppera tror jag kan göra nytta.

Senast ändrad av en moderator:

Nej visst det är en häst som alltid galopperar i uppförsbacke men han är mkt mkt snabbare när man galopperar hemma ute i skogen eller på galoppbana. Så jag vet ju att farten finns där vi måste bara lära oss att uttnyttja den framåt. Han är normalt en häst som täcker mkt mark men inte på terrängbanan så ofta.
Men det har väl kanske bara med rutin att göra att han måste lära sig att slappna av lite mer.

Haha ja men visst är det komiskt från 2 min för fort till typ en minut för långsamt haha :D
Ja det blir väl bättre med mer rutin för hoppningsvis. Tråkigt bara att det ska "stupa" på att det går för långsamt när man vet att det finns mer att ge.

Haha ja men visst är det komiskt från 2 min för fort till typ en minut för långsamt haha :D
Ja det blir väl bättre med mer rutin för hoppningsvis. Tråkigt bara att det ska "stupa" på att det går för långsamt när man vet att det finns mer att ge.

Fast du har ju inte tävlat så himla länge med honom? Som de andra skriver så brukar ju det där komma efter ett tag när de slutar titta på omgivningarna och istället koncentrerar sig på att springa framåt.

Men ett tips är ju att åka till lite olika ställen till vardags och galoppera. Kanske du känner nån som bor en bit ifrån dig och där du kan galoppera en slinga?

Med tiden blir det nog så här i stället :devil:
BadBrakes.jpg

Vadå hemma är han såå lugn:angel:

Nej inte jätte länge det är vår tredje säsong som börjar nu. Men det kanske kan vara ngt att åka iväg o galoppera lite. Det är ju egentligen inte ngt större fel på bjudningen eller det är inte problemet han behöver nog bara slappna av ett par snäpp till och släppa till lite mer framåt. Det är ju en spänd häst överlag så det har antagligen mkt med det att göra.
Tack för tipset :laugh:

Hehe ja det kanske ser ut så sen :P
Dock kan han ligga på mkt framåt men det händer liksom inte så mkt för det går fortfarande mest uppåt hehe.

Tror det kommer när ni får mer rutin :) Min gamling tog det många ÅR med innan han klarade av tempot då han hoppade som en banhoppningshäst och inte ur galoppen som man mer önskar i terrängen. Och så fanns det ju alltid någon funktionär som var läskigt eller dylikt :p

Såg din runda i kinda och han såg ganska tittig ut i början. Sånt plockar mkt tid och sen går den banan mkt fram o tillbaka så det gör mkt oxå. Men tyckte du lotsade runt han fint och lugnt så det är nog bara rutinen som ska komma. Lycka till! :)

Tack :laugh: känns ju dock inte alltid som att det blir sådär rytmiskt o fint när han är lite tittig och spänd men jag försöker hänga med så gott jag kan :)

Tro det eller ej så klarade jag faktist tiden idag i Tranemo la upp ett litet högre grundtempo och han kändes jätte fin :love: la till och med i en överväxel på sista raksträckan så det känns underbart att veta att galoppen faktist räcker till :laugh:

Delvis knapplån

Jag har samma problem med min häst. Hon verkar inte förstå vitsen med att springa fort. Jag har provat galoppbanan, stora gräsfält, andra hästar som drar och två års fälttävlan. Långa tyglar, korta tyglar osv. Hur får man egentligen en häst att springa fort? Är det jag som är för lugn?

Senast ändrad av en moderator:

Jag manade på min pålle ganska bra nu mellan hindrena och det verkade ju funka ganska bra så du kanske kan prova det ett par ggr och se om det händer ngt. Jag började även plocka upp lite senare till hindrena förut var jag nog lite "väl" nogrann till alla hinder.

Jaa, jag manar ju på min mest hela tiden, annars kommer vi liksom inte framåt...
Det är lite trist att alltid få tidsfel i terrängen oavsett hur mycket jag rider. Problemet är av två slag.
a) hon springer långsamt
b) hon ser inte vitsen med att springa fort och har ingen egen vilja att göra det
Jag skulle önska att hon kunde suga tag och dra iväg.
Problemet fanns redan i banhoppningen varför jag tänkte att lite terräng borde ju lösa problemet. Efter två år inser jag att nej, det verkar inte funka. Hon är lugn som en filbunke och mattes glada tillrop om att springa fort tas emot med en gäspning.
Någon annan som har något bra tips?

Liknande trådar

Dressyr Hej! Jag och min häst har bekymmer med galoppen. Blir ofta ganska öppen i formen i fattningen, blir ofta hastig galopp och slutar med...
Svar
4
· Visningar
1 227
Senast: josqla
·
Ridning Min häst som är 14 år hade inte tävlat när jag köpte henne och jag hade väl inga direkta planer på att tävla när jag köpte henne för 5...
Svar
9
· Visningar
1 580
Senast: Sirap
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 335
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
613
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bra gårds och stallhund
  • Storlek röd Kong?
  • Tråden för spår