Galoppböcker????

O

Ormbunken

Dick Francis är väl overträffad i genren, men finns det några svenska.

Någon som känner till denna eller andra:

Boka på 08-506 366 15 Maud Drews. Pris 200 SEK exkl moms. Max 5 rader.

PISTOLERO, sk v 16. Stjärnan går mot en ny vår? Egentligen är han pensionerad, men ”Pickan” verkar kraftigt på gång igen och kan förhoppningsvis vara klar för comeback i årets upplaga av Grand National på Strömsholm. Ska det bli ännu en GN-titel? Läs mer på www.kikkuli.se

Sv: Galoppböcker????

det finns en svensk deckare som heter Outsider och utspelar sig på Jägers.
Författare Margret Larsén o Kristina Andersson. Denna bok är mera en "vuxenbok" Pistolero är nog mera en ungdomsbok. (roligt att läsa iallafall)

Var det Outsider som var bra eller Pistolero?:confused:

Recension tack, vilken det nu var :smirk:

Dick Francis är väl overträffad i genren, men finns det några svenska.

Någon som känner till denna eller andra:

Boka på 08-506 366 15 Maud Drews. Pris 200 SEK exkl moms. Max 5 rader.

PISTOLERO, sk v 16. Stjärnan går mot en ny vår? Egentligen är han pensionerad, men ”Pickan” verkar kraftigt på gång igen och kan förhoppningsvis vara klar för comeback i årets upplaga av Grand National på Strömsholm. Ska det bli ännu en GN-titel? Läs mer på www.kikkuli.se

Pistolero är ju skriven av en av TG:s ( o f.d expressens tipsters) visste faktiskt inte att han givit ut den, kommer ihåg när han berättade om den i idéfasen för mig på stallfiket :D

har du dessutom inte läst " Svarta Hingsten" böckerna av Walter Farley har du ju en del att ta dig igenom ;) :idea:

Vad sägs om ett liten ”recension” av Pistolero? :)
Ett fullt Referat är på väg upp på isola…

Recension:
Pistolero
Författare P.D. Malm

Boken är till en början en smart historia om ”flickan och hästen som mot alla odds finner varandra”. Malm hittar lillgamla 16-åriga Emelies tankar perfekt när hon lite likt Marian Keyes karaktärer, svävar i väg i sina tankar och filosofier. Tankarna glider mellan killar, den senaste dokusåpan, hästarna, ungdomsproblem och gud.

Emelie kommer från Norrländska Storuman. Under ett lov passar Emelie på att ta chansen att åka till Stockholm för att bo och jobba åt farbrodern, där han mindre framgångsrikt tränar galopphästar. Men vad hon inte riktigt räknat med var att hamna långt från den glamour som Emelie tycker att huvudstaden borde erbjuda. I stallet finns dock den stora skimmeln Pickan, vilken Emelie får rida. Snart visar det sig dock att Pickan inte riktigt är den häst Emelie först trott.

Trots de fiktiva karaktärerna, de fiktiva intervjuerna, så vävs sannolika situationer samman med galoppspecifik fakta. Detta gör att boken inte bara blir bra och spännande i sig, utan den presenterar galoppen och hindersporten på ett bra, introducerande och lättillgängligt sätt.

”Pistolero” är en utmärkt ungdomsbok som fungerar som en introduktion till galoppsporten för den oinvigde och som en kul, spännande och lättläst bok för den redan galoppbitne. Äntligen finns det en galoppbok för ungdomar som är både välskriven och har svenska som originalspråk så inga poänger försvunnit i en halvdan översättning. Boken är ett klart måste för den galoppintresserade tonåringen med humorn i behåll!

- Ninni Westerlund

Recension:
Pistolero
Författare P.D. Malm

Boken är till en början en smart historia om ”flickan och hästen som mot alla odds finner varandra”. Malm hittar lillgamla 16-åriga Emelies tankar perfekt när hon lite likt Marian Keyes karaktärer, svävar i väg i sina tankar och filosofier. Tankarna glider mellan killar, den senaste dokusåpan, hästarna, ungdomsproblem och gud.

Emelie kommer från Norrländska Storuman. Under ett lov passar Emelie på att ta chansen att åka till Stockholm för att bo och jobba åt farbrodern, där han mindre framgångsrikt tränar galopphästar. Men vad hon inte riktigt räknat med var att hamna långt från den glamour som Emelie tycker att huvudstaden borde erbjuda. I stallet finns dock den stora skimmeln Pickan, vilken Emelie får rida. Snart visar det sig dock att Pickan inte riktigt är den häst Emelie först trott.

Trots de fiktiva karaktärerna, de fiktiva intervjuerna, så vävs sannolika situationer samman med galoppspecifik fakta. Detta gör att boken inte bara blir bra och spännande i sig, utan den presenterar galoppen och hindersporten på ett bra, introducerande och lättillgängligt sätt.

”Pistolero” är en utmärkt ungdomsbok som fungerar som en introduktion till galoppsporten för den oinvigde och som en kul, spännande och lättläst bok för den redan galoppbitne. Äntligen finns det en galoppbok för ungdomar som är både välskriven och har svenska som originalspråk så inga poänger försvunnit i en halvdan översättning. Boken är ett klart måste för den galoppintresserade tonåringen med humorn i behåll!

- Ninni Westerlund

:bow: :bow: :bow:

då antar jag att du gillade den alltså? ;)

finns det nå bättre böcker än Fullblodsserien av Joanna Campbell:love: :love: :love:

Jag gillade båda böckerna.
Outsider är en både spännande (mord) och vardaglig (träningsridning, löpdagar på Jägers) bok. Man känner igen sig och för den oinvigde tror jag boken väcker en lust till galopphästar och spänningen en storloppsdag.;)

Kan förresten rekommendera böckerna av Heddi Böckman om Sandra.
Visserligen tonårsböcker men kan läsas med stor behållning även av oss som är vuxna!
Sandras mamma föder upp galoppörer och Sandra träningsrider och vill så småningom prova på livet som jockey.
(Författaren har själv fött upp ett antal framgångsrika galopphästar)

Kan förresten rekommendera böckerna av Heddi Böckman om Sandra.
Visserligen tonårsböcker men kan läsas med stor behållning även av oss som är vuxna!
Sandras mamma föder upp galoppörer och Sandra träningsrider och vill så småningom prova på livet som jockey.
(Författaren har själv fött upp ett antal framgångsrika galopphästar)

Mycket bra böcker!! Det var i dem och i svarta hingsten böckerna som mitt galoppintresse föddes. Kanske mer för de yngre men säkert kul för de lite äldre också.

Är det någon som känner till en bok som heter något i stil med "En flicka i sadeln"? Det handlar om en flicka som klär ut sig till pojke för att få rida engelska grand national. Min mormor berättade om den för mig för några år sedan, den är ganska gammal tror jag, och sen dess har vi båda letat för fullt efter den! Men vi vet inte vad författaren heter och vi är inte helt säkra på titeln heller.. Någon som vet?

Kan det vara "National Velvet"?

From Wikipedia, the free encyclopedia

National Velvet is a novel by Enid Bagnold, first published in 1935.

Plot summary
Spoiler warning: Plot and/or ending details follow.
National Velvet is the story of a girl, Velvet Brown, who attempts to ride her horse to victory in the Grand National steeplechase. The fictional horse which Velvet Brown trained and rode in the National is called "The Pie".

Velvet Brown is an awkward teenager living in a small English village, dreaming of one day owning horses. Her mother is a large taciturn woman who was once famous for swimming the English Channel; her father owns a butcher shop. One day when Velvet is sent on a delivery for her father, she encounters a man who, after a brief conversation with her, leaves all his horses to her in his will, then commits suicide.

Velvet and her sisters manage to feed and keep the horses, and they have moderate success entering in local gymkhanas. Meanwhile, Velvet wins yet another horse in a local raffle - an ungainly, strong-willed piebald gelding known as The Pie (short for "The Piebald"). This is the horse she falls in love with; together with her father's apprentice, Mi Taylor, she starts dreaming of entering the Grand National.

After scraping together the entry money and figuring out how to conceal Velvet's gender, Velvet and Mi take the trip to compete in the race.

Film, TV or theatrical adaptations
In 1944, the novel was made into a highly successful film starring Elizabeth Taylor and Mickey Rooney.
From 1960 to 1962, there was a television series based on the book which aired on NBC.
In 1978. a sequel film, International Velvet, was made starring Tatum O'Neal.
This 1930s novel is a stub. You can help Wikipedia by expanding it.

Det står inte något om att hon klädde ut sig till kille men å andra sidan är boken "a stub" vad det nu kan betyda...

Härlig info, Ninni W, jag slår till direkt!

Övrevolls egen Stig Näss har skrivit en bok eller två i genren. Han är absolut inte en barnboksskribent.
John Welcome har skrivit en klart läsvärd bok, som heter "Grand National". Mycket i Dick Francis´ gamla stil. Francis´ senare böcker handlar inte mycket om hästar.
John Francome har skrivit en radda böcker som är klart tuffare än Dick Francis´, fast i samma stil. Han var championjockey över hinder och kanske den bästa någonsin och skrivar sådant, att man plötsligt upptäckar att man har läst ut boken.

Recension:
Pistolero
Författare P.D. Malm

- Ninni Westerlund

Jag har beställt både National Velvet från www.amazon.com och Pistolero från www.kikkuli.se

Återkommer om vem som vann kampen.

John Francome var säkert en bra jockey med böckerna är tråkigt nog kalla, platta och osköna utan atmosfär. Det vore annars jättefint om Francis fått en värdig arvtagare.

Nu hoppas jag på Pistolero

En annan som skrivit trevliga böcker i galoppmiljö är championtränaren Jenny Pitman. Hon har dels skrivit en självbiografi och dels några deckare. Jag har läst självbiografin och en deckare och uppskattade bägge.

Men min favvobok är "Horsetrader" om Sangsterimperiets "rise and fall". Kanske är jag färgad av att jag har upplevt hästarna och folket IRL men den ger en inblick i en tid när det fanns hur mycket pengar som helst att handla hästar för!:d

Finns tyvärr bara på engelska!

Och jag har lånat en bok om Sandra och en Joanna Campbell bok av min brorsdotter. Föredrar absolut Sandra som var riktigt kul att läsa. Har alltid varit ganska tråkig och tror inte på att folk får vinna storlopp så där hoppsan hejsan :p

Själv läste jag Pia-böckerna om en tjej som red på Täby men dom tror jag kan vara i stort sett omöjliga att få tag på nu. En annan sådan gammal bok som jag tyckte mycket om hette Barbaras Hästar och den handlade om en tjej i England som jobbade i lite olika sorters stall, både med hunters och galopphästar. Den var verklighetstrogen och kändes väldigt hästig!

Fasansfullt bra tips på galopplitteratur.

Kom att tänka på att någon skrev att Dick Francis' böcker inte handlade så mycket om hästar på slutet och det stämmer väl. Han eller snarare hon för det var väl frun som skrev, tacklade av ordentligt de sista åren.

Hittade en recension av Pistolero på en annan hästsite:

"Nu har juag läst 20 kapitel nu och det känns som om det gick på en kvart.

Boken är en mycket lättläst, rolig och possitiv bok om galopp med en hel del interiörer och intriger från ett riktigt tävlingsstall spetst med torr humor och hårdkokta repliker.

Jag tycker även att jag känner igen en hel del aktiva inom galoppen och en av de mest yviga ägarna: en känd skådespelare som var med i Jägarna (illa maskerad och lustmördad).

Mycket spännande story också tycker jag även om det nog inte blir någon Min vän flicka-klassiker."

Roligt med lite drag om en ny galoppbok som kanske får en fortsättning.

Jezzy_flyer.

DET ÄR DEN :bump:

Hittade x antal recensioner på amazon.com

http://www.amazon.com/gp/product/cu.../102-3078699-5098549?ie=UTF8&n=283155&s=books

Bara för dig att gå in och köpa loss

PS. Hört talas om Google. Jag sökte på "girl"+ "Grand National" + book... *här skulle det varit en rolig gubbe men jag editar så det går tydligen inte*

Åh! Jaa! Det är ju den! Tack så jätte mycket!:bow:

Jag är faktiskt en väldigt flitig användare av google, men det tänkte jag faktiskt inte på:angel:

Ulrika Ekblom, King of Sunset?

Stallmagasinets chefred har tydligen skrivit en serie hästböcker i travmiljö.

Hittade en recension på nätet:

Martina och King of Sunset
Författare: Ulrika Ekblom
King of Sunset är vacker, vild och farlig - men framförallt snabb. Kanske är han en av världens snabbaste travhästar. 14-åriga Martina vinner den ståtliga hingstens förtroende och med hennes hjälp ska han bli en segrare. Men de har fiender. Den ena oförklarliga händelsen efter den andra inträffar. Någon vill se King of Sunset död. Någon vill stoppa hästens tävlingskarriär. Vad jag tycker om boken: Den var jättebra, en av dem bästa böcker jag läst. Den är spännande, sorglig och bra. Det är lite kärlek i boken också.
Elvira Liljestrand, Odelsbergsskolan 5b

Någon som läst någon King of Sunset-bok?

Outsider är suuuper bra, man kan inte slita sig ifrån den:angel:
Dreamer e också bra ( har bara hittat boken på engelska) i boken är det bilder från filmen, jättefint ;) Svarta hingsten bökerna är en klassinker, så himla mysiga

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka