Galoppbandage?

E

Elviramax

Med anledning av svårläkt sår på min hästs ena balle på bakbenet tänkte jag prova att lägga ett galoppbandage istället för ett helt hovbandage. Har letat i böcker och googlat men bara hittat äldre beskrivningar när man lägger bandaget med gasväv. Nuförtiden finns det ju bättre prylar: Vetrap osv.. Kan man göra på samma sätt med dessa lindor? Andra tips?

Sv: Galoppbandage?

När jag lägger galoppbandage så använder jag bomull som tryckutjämning och polstring mot såret, och innanför brukar jag ha zinksalva i själva såret. Bomullen bör ligga ett helt varv runt så att trycket fördelas så jämnt som möjligt. (I den mån det går.) Sen lindar jag med wet-flex eller motsvarande självhäftande linda och tejpar två varm med eltejp så att det sitter. Sen kan pållen ridas eller gå i hagen utan att såret blir skitigt, förutsatt att det inte är enbart lervälling ute.

Man kan också klippa en bit tjock filt eller en bit av ett befintligt bandageunderlägg så slipper man använda bomull.

Tackar! :bow:

Wetflex-lindan, lindar du den bara runt fossingen eller som det traditionella galoppbandaget?

Bara runt ballarna och övre delen av hoven, inte över hela hoven. Det blir ju lite bandage över kronan/kronranden också.

Fast gör man så med Vetflex så blir det ju inget galoppbandage, utan bara ett bandage som håller fast en bomullstuss som skyddar såret. Galoppbandaget lägger man ju med gasbinda just för att den är stum så att man kan göra ett tryckbandage med tryck på önskad punkt.

Min har just nu ett balltramp och jag har märkt att det funkar bra med en steril kompress närmast såret och sen lindar jag runt med en elastisk linda som jag köpt på apoteket (7 cm bred) Typ bara runt kronranden o lite ner på hoven. (Knyter på slutet)
Sist men inte minst tejpar jag ett par varv med maskeringstejp så lindan hålls fast nere vid hoven o inte glider upp :)
På själva såret har jag Socatylsalva (tror jag det heter)
Detta funkar bra för mej :grin:

Du får ett bra tryck med vet-flex också. Och det är så bandagen läggs på galoppen, i alla fall i samtliga stall som jag ahr jobbat i.

jag har en balltrampskung hemma och har fått lära mig att lägga suveräna galoppbandage av min vet.

1. lägg på en kompress som täcker såret (ej bommul, det är så lätt att det luddar av sig i såret)

2. ta gasbindan. lägg den över såret (ca 15 cm in på gasbindan) slå gasbindan ett varv runt hoven. slå sedan gasbindan RUNT OCH TILLBAKA den 15 cm långa delen på gasbindan som blev över och DRA ÅT. slå gasbindan runt hoven igen, allstå åt andra hållet runt hoven, man går alltså fram och tillbaka runt hoven och runt "gasbindssnutten" dra åt ordentligt varje gång. när du är nöjd så knyte du snutten med delen där rullen sitter. klipp av.

3. slå runt vetflex.

ett tips är att vara noga med att se till att man verkligen får gasbindan att ligga runt och under ballarna för att inget smuts ska komma in. under den värsta lerperioden brukar jag slå vetflex runt skon också och stoppa in bommul i fickorna som blir bredvid strålen.

Första gången jag skulle behandla ett balltramp och lägga om ett galoppbandage gick det käpprätt åt helvete. Varje dag när hästen kom in från hagen så satt allt ovanpå hoven :( Men efter att ha börjat göra så här så sitter det som berg och lossnar inte alls! :banana:

Tackar även för dessa goda tips :bow:

Har de senaste dagarna testat aloe-omslag som ska läggas om 1 gg/dag. Verkar fungera bra. Lägger en rejäl klick gel på en kompress, som jag lägger på ballarna, lindar därefter vetflex runt 3 varv ungefär. Håller "nästan" sig på plats i 24 timmar :-) men så är hon i boxvila också. En liten sväng ut i rasthagen varje dag får räcka tills jag fått igång en riktig läkning och ser att det går åt rätt håll. Bra att ha ditt tips i bakfickan till det blir dags att släppa ut.

Senast ändrad av en moderator:

är det ett balltramp du har att slåss med? har det bara blivit ett ytligt sår eller är det en ficka? såfall måste ju fickan bort och då är det bäst att lägga joddomslag. jag protesterade mot detta då vet sa det "jodd tar ju bort alla bakterier, det kan ju inte vara bra", men eftersom fickan måste bort, måste man döda den först för att sedan klippa av den. därför lägger man till en jodblandning på kompressen som dödar fliken.

ed. mina galoppbandage som jag lagt enligt beskrivningen ovan trillar "aldrig" av. en gång under en behandling av ett balltramp så hade jag inte möjlighet att byta bandaget och det satt i två dagar och satt lika tjusigt när jag tog av det som när jag satte på det.

Senast ändrad:

Nej, det är inget balltramp, det är sår på båda ballarna på båda bak :(. Inga andra tecken förutom regnskållor i ansiktet.

Kan inte tänka mig att hon trampat sig själv. Vet står som ett frågetecken, och enda riktiga behandlingen hon fick var smärtstillande och penicillin mot den akuta infektionen hon fick i såren. Infektionen verkar dock hävd, hon har ingen feber och hon ser pigg ut. Mina egna ideer lutar åt att det är nån slags svamp/mugg/exem eftersom hon är känslig och har lätt för att få klåda.

Bra dock att känna till det där om jodopaxomslag och fliken ifall man skulle råka ut för det framigenom.

en kompis till mig hade på sin häst ett vidrigt sår i karleden på sin häst. det var infekterat och ville inte ge med sig. dom ringde till strömsholm och fick rådet av deras ena vet att köpa klorhexidynshampoo (lite halv om halvt osäker på namnet, men går du till apoteket (där dom har mycket djurgrejer) så kan du inte missa det. det är en liten vit flaska.
iaf så började dom tvätta med det två gånger om dagen och det blev finare och finare för varje dag som gick! det kanske vore något för dig o prova om dom inte ger med sig såren!

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655
Kläder & Bli fin I stället för att kapa VGV-tråden ytterligare så får det här nu en egen tråd. Kanske är det fler än jag som just nu letar efter en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 858
Senast: Voeux
·
Hästvård Hej- Jag har haft häst i många år men varit väldigt förskonad från skador och har därför ingen koll på skador i benen. För runt 10...
Svar
1
· Visningar
1 770
A
Hästvård Ponnyn jag rider fick ett ganska djupt sår på ena bakbenet ovanför karleden på skenbenet för 10 dagar sen ungefär. Hon har inte känts...
Svar
14
· Visningar
3 348
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30