T

trollsetra

Har i ca 7 - 8 månaders tid ridit en varmblodsvalack E: Starchip Entrprise som nu är 6 år och min egen. :)
Och har nu fått en väldigt lyhörd och samlad häst som börjat söka sig ner på bettet, som litar på sin ryttare och som vi på sista tiden märk tuggar på bettet som en annan galning. Det löddrar rejält när vi har ridit. *skrattar*

Nåjo, det jag undrar över är om ngn har något bra tips på hur jag ska lära honom att galoppera? Han har haft problem med vänster sida så om jag ställer honom för mycket när jag ska börja trava så börjar han galoppera ungefär 4 språng och övergår sedan i trav.

Jag har hört mkt om att "Trava tills de faller i galopp" och att man ska försöka få dem i obalans när man rider så de fattar galopp av sig själva men ja, det känns som att jag vill ha något mer tips innan jag börjar att försöka med galoppen. Någon som har några kloka råd?

Sv: Galopp

Det är ingen större skillnad på en travare eller en vanlig ridhäst egentligen...
Alla hästar fattar galopp med det yttre bakbenet, så när han kan samla sig ordentligt och bära sig, så kan han även fatta galopp. Sen är det bara att träna med vikter och skänklarna precis som du gör på villken häst som helst.
Rid inte för långt i galoppen första tiden, låt han lära sig att bära sig och dig i galopp, många fattningar för att stärka upp bakbenen. Sen kan man öka på galopp sträckan, först en fattning, bryt av, fattning, bryt av.. tills du känner att du lätt kan galoppera en längre bit, då kan du rida en hel långsida... för att så småning om rida genom en sväng. Om du är på ridbana eller i ridhus.
Är du ute så använd dig av när vägen svänger, fatta galopp å rid en liten bit, bryt av , o.s.v.
Om du försöker rida för långa sträckor i galopp utan att hästen klarar av att bära sig, blir det bara knas. Du måste känna hur länge han klarar att bäära sig i en bra galopp.
Andra alternativ är som sagt, rid i trav tills det blir galopp, sen är det bara att öka så länge det går... men det tycker jag inte är något bra sätt att rida i.
Hoppas att det går bra med din travare =)

Varför inte tömköra och träna galoppfattningar den vägen.

Jag skulle definitivt avråda ifrån att låta hästen trava fortare och fortare tills han går över i galopp!
Du får säkert nöta ett tag men skam den som ger sig!

LYCKA TILL

Anna-Carin

Det känns som att man skulle behöva någon som är med när man rider och hjälper en. Tack för alla bra svar, jag får se hur det går med våra galopp planer. ^^

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 763
Senast: banani
·
Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 383
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama