M

Maritza

Jag har precis börjat med galoppen med hästen :love:

meeeen.. i trav och skritt går hon stadigt i form i bra tempo osv.
och galoppen.. där tappar hon allt. hon blir hängig, stark, snabb och jag vet inte riktigt hur jag ska rida för att få bort det..

till saken hör att hon bara blivit galopperad med ryttare i sadel runt 20 gånger.

galoppfattningarna - hon fattar galopp precis som hon ska och förstår galoppskänkeln super bra. i vänster går det jätte bra med galoppskänkel dvs hon fattar direkt och hon fattar rätt.
i höger varv fattar hon fel, igen och igen och igen.. trots att jag fattar i hörnen volter osv.

annars är hon super go :love: men just galoppen har vi lite problem med. :devil:

ska börja träna för min tränare snart så då får jag ju hjälp men skulle vilja ha lite tips på hur jag kan göra redan nu :p

Sv: Galopp

Se till att sitta rätt, sitt i höger galopp och känn hästen galoppera i höger galopp innan du ger galoppskänkeln.

När jag började arbeta min ordentligt i galopp stod jag i fältsists och hade en rätt lång galopp så hon fick jobba lång och låg, allt eftersom hon stärkt sig har jag kortat upp galoppen och formen.

Jag ungefär samma problem...

Jag har även problem med galoppen på min häst. Hon går oxå stadigt i skritt och trav, men i galoppen är det fläng:( hon fattar iofs ofta rätt galopp, men drar i väg som sjutton. Hon gör luftsprång och sen är hon iväg tills jag sakta men säkert börjar åter få lite balans, då tycker hon det blir jobbigt igen och gör luft språng och drar igen.. Hon håller enbart på så på banan inte ute. försöker att inte bry mig om hennes hopp men det förstör rytmen och tills slut är jag helt slut! (Kanske ska tillägga att min häst hör nog till den pigga skara hästar) Så jag skulle även behöva lite råd.

jag testade att låta henne galoppera med lite längre form och låta henne galoppera på (hon galopperar gärna snabbt) och tillslut när jag försökte samla henne gick det bättre :idea: fick inte det den där tunga och låga formen som gärna kommit innan.. dock fungerade det bara i vänstervarvet.:crazy:

i höger var det iaf den tunga låga formen och återigen fel galopp :confused:

men antar att det bara är att sitta noga. fatta i hörn och volter och göra sådär 100 fattningat varje gång ;) och bra rida:D

Om jag förstår saken rätt så är hästen inte mycket riden. Med största sannolikhet så är den (naturligt) oliksidig. Jag skulle rekommendera att inte tjata om galoppskänkeln i det "svåra" varvet än, för då kan det bli en mental blockering för antingen dig eller hästen, eller er båda.

Träna i stället på annat, lika mycket i båda varven. OM du ändå ska träna galoppfattningar, så kan ett enkelt tips vara att du sätter en tillräckligt hög ex cavaletti, när hästen går ut ur ett hörn. På så vis har den "raksträckan" på långsidan framför sig, till hjälp att få hästen att tänka framåt, men den måste ta ett galoppsprång i rätt galopp tack vare hörnan och cavalettin. Får ej vara ett för högt hinder, utan man ska enbart locka fram ett galoppsprång. Beröm lugnt i farten och galoppera sen bara långsidan (i båda varven - även i det "bra" varvet, för att hästen inte ska fortsätta vara starkare i det bra varvet) för att inte trötta ut hästen i utbildningsskedet.

ja hade liknande problem när jag börjadegaloppera. När hon väl lärt sig fattningen arbetade ja först mycket i longering. Hon fick lära sig att hålla banlansen anars skulle hon gå omkull. det gjorde hon en gång och då fattade hon att hon skulle samla sig. sedan satte ja på inspänningstyglar och började arbeta i tömkörning. När detta gick någorlunda började jag förån rucggen och nu är hon fin, men har mycket kvar. Har gjort detta i 3 mån eller längre. Men det LÖNAR sig.... redan efter några veckor kännde ja skillnad....

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 293
Senast: lirco11
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 547
Senast: Roxy
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 294
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka