Galopp träning

N

nipa

Har en väldigt storgalopperande 5-åring och behöver tips på övningar för att få honom mer "bärig" så att han inte bara "älgar" runt på volten.
Att flytta honom lite i galoppen har fungerat mkt bra.
Fattningarna är även mkt fina.

Handlar det kankse om att han inte har tillräckligt med styrka och stabilitet i sig själv ännu?

I traven är han dock super! :)

JAg skulle börja med att galoppera i skogen, i intervaller. Så gjorde jga när jag satte igång 13-åringen...innan jag börjar kräva mer samlad galopp på volten. För att bygga rygg och rumpmuskler, klättrade en del också, det är ju nyttigt om man har möjlighet... När man har galopptränat lite kan man försiktigt börja kräva mer på volten och hästen orkar bära sig och "älgar" inte på som du skrev att h*n gjort tidigare....så gjorde min också när jag köpte henne. LYCKA TILL!!

Det som har hjälpt min häst är att rida ut själv i skogen på en ridväg som är som en bred stig, om det är någorlunda torrt ute så går det att galoppera nästan hela rundan om man vill. Men jag skrittar och "eggar" min häst lite (han kan vara lite slö, det gör så han lägger mer tyngd på bakdelen och är lite mer med på noterna). Sen fattar jag galopp från skritt eller halt (nu brukar han få kort fin galopp, det som jag vill åt) och bryter av vid ett bestämt ställe 20-50 m längre bort. Så håller jag på så hela rundan och växlar mellan skritt, halt och galopp. Jag rider på hackamore för att han inte ska hänga sig framåtnedåt som han gärna gör.

På banan finns en enkel övning:
Lägg 2 bommar på marken, kanske 30 m avstånd drygt, och galoppera över dom i din vanliga galopp. Låt säga att du får 8 galoppsprång. Då rider du över dom en gång till, men nu ska du få ett galoppsprång mer, dvs 9. Tillslut kanske du kan rida på 10, 11 eller 12 språng etc.
Övningen är bra bla eftersom man bara begär kortning några språng.

Förmodligen är han inte tillräckligt stark ännu, utan måste ta i ordentligt för att orka hålla galoppen. Har för mig att Kyra rekommenderar galopp - trav - galopp - trav på volterna, galoppfattningar är ju bra styrketräning i sig.

Sedan kanske du måste fundera på hur du rider i galoppen? Sitter du omedvetet och bromsar? För då blir ju den stora galoppen en form av försvar. Försöker alltid själv att tänka på att rida/jobba hästen där den är, vilket i detta fall innebär acceptans för stora galoppsprång. Låt hästen själv välja storlek/tempo på arbetsgaloppen och jobba med tempoväxlingar/halvhalter där i ganska korta galoppass. När hästen blir starkare/mer van att följa dig ska det inte vara några problem att få en mindre galopp. / Å

Tack för alla svar!
:)
Ska jobba vidare och pröva några av era tips.

Ett tips är att inte bara arbeta och träna i galoppen. Det arbete som man gör i skritten och i traven tillför också styrka till galoppen. Så att traggla enbart galopp ger inte särskilt mycket, det är tex samma sak som att arbeta en häst dubbelt så mycket i vänster varv bara för den har svårast för det. Den träning som man gör i höger varv förebygger och hjälper nämligen också vänstersidan!
Sedan ska man givetvis ifrågasätta om hästen är redo för "riktigt" galopparbete, annars kan det vara bra som ni kanske tidigare har nämnt, att stadga galoppen genom att galoppera lite längre sträckor.
Hoppas du förstod vad jag menade, det blev lite luddigt.. :crazy:
Lycka till!

Sv: Galopp träning

Lånar denna tråd!

Hur orkar ni sitta ner på dessa storgalopperande hästar.
Jag blir helt slut och orkar inte hålla mig kvar. Hamnar i obalans och blir ostadig i underskänkeln samt att det blir skumpigt.
Finns det några tips? Träning för min egen del på marken utan häst? Och på hästryggen.

För att skona hästen har jag i stället stått i lätt sits.

På andras hästar är det inga större problem.

Fattningar är väl något av det mest stärkande för galoppen som helhet, galoppera i uppförsbackar och i skogen, samt intervallträning typ tre långa tre korta tre långa tre korta osv språng (jättebra på stubbåkrarna nu på hösten).

nipa skrev:
Lånar denna tråd!

Hur orkar ni sitta ner på dessa storgalopperande hästar.
Jag blir helt slut och orkar inte hålla mig kvar. Hamnar i obalans och blir ostadig i underskänkeln samt att det blir skumpigt.
Finns det några tips? Träning för min egen del på marken utan häst? Och på hästryggen.

För att skona hästen har jag i stället stått i lätt sits.

På andras hästar är det inga större problem.

Hej!
Skulle också vilja ha lite tips i galopparbetet. Min 6 åring kastar sig in i galoppen spec. höger och rusar iväg vilket resulterar i att han sätter mig oftast rejält ur balans :crazy: och så tappar vi galoppen och får börja om...vänster galopp går bättre. Traven går ganska bra och han kan slappna av och bära sig ganska bra efter en stund.

Har fått tips om att fatta i hörnen, fatta från skritt och att fatta på helt lång tygel för att avdramatisera det hela men tycker ändå att hästen bara går och laddar för nästa fattning om man väl gjort en galoppfattning. Är medveten om att det handlar om obalans pga att han inte är stark tillräckligt i galoppen men man måste ju börja någonstans. Det går bäst att fatta ute och på rakt spår. Tips?
Mvh Aker

Du är inte ensam! Min femåring är också storgalopperad.

Världens galopp, men i hennes fall handlar det dessutom att hon har ett stort steg så det känns som om vi flyger fram i världens fräs. Framförallt om det dessutom finns en ponny på ridbanan) Dock har hon hon en rund och fin galopp och älgar inte bara på.

Jag har jättesvårt att hänga med och jobbar, jobbar och jobbar på det med hjälp av min tränare. Enligt henne är det bara att öva. Jag varvar också med lätt sits för hästens skull.

Bomjobb verkar vara en god idé.
Men jag vill också få lite fler tips!

Jag har ett stort halvblod, köpte honom som 5 åromng och han hade stooor galopp. Fattningarna gjorde han däremot bra.

Som 6 åring tog vi ut en Et och plötsligt hade hästen samlad galopp :smirk:

Hej!
Unga hästar med stor galopp brukar jag stärka mer i grundarbetet i trav och sen med fattningar.
Fattningen ger ju galoppen, och ju starkare hästen blir genom att du övar korrekta fattningar och trav däremellan, desto bättre grundgalopp kommer han att få när han väl blir stark.
Det här är ju inte ovanligt att se på äldre hästar som förut gått tillbakahållna i galoppen, och som när de blir lösgjorda i grundformen får tillbaka sin större ursprungliga galoppsteglängd.
Fatta en bra galopp, låt hästen galoppera tills du känner att den börjar förlora kvaliten i galoppen, bryt av mjukt till trav eller skritt och gör om flera gånger.
Galoppera ute på galoppbana eller passande ställe. Stå upp lätt, minska emellanåt, släpp fram emmellanåt så övar man styrka och elasticitet. Håll hästen mjuk och rund.
Hej då/Lena

Koppierar det svar jag skrev i tråden ((Galoppövningar)) den tråden ligger för övrigt här på ridning.

Lite olika tankar och funderingar kring galopp mm

*Kriterier för en god galopp*

-galoppen önskas rund och så att säga i uppförsbacke.
-Dessutom önskas galoppen i glar tretakt.Med tydligt svävningsmoment.
-De långa hästarna har oftast fler problem med galoppen än en kort häst.

Galoppen förbättras inte genom att man galopperar längre bitar utan genom många fattningar.
Övergångar mellan trav galopp är lösgörande och övergångar från skritt till galopp
är sammlande.Det är viktigast att det första språnget blir runt och harmoniskt.

* med hästar som kastar upp bakdelen i första språnget ..Har jag funnit det lättare om man sitter ned ett par hästlängder före för att verkligen förbereda hästen på vad som komma skall..Och dessutom om man gör på detta vis så minskar man plötslig belastning av ryggen som kan ge spänningar..som det blir om man sätter sig ner och ger hjälperna samtidigt,

Man bör oxå undvika att sitta för hårt i fattningen.Överflytta vikten till överskänklarna och smyg dig försiktigt in i det första språnget..detta tycker jag funkar väl på hästar med kännslig rygg.

Hästar med specisllt bra galopp kan man börja galoppera med tidigare i passet.. pga att dessa kan ha lättare att lösgöra sig i denna gångart.

*att tänka på*

Hästar som bjuder till en till synes "sammlad" galopp (med högt kors)
i början av ridpasset bör ridas ordentligt framåt.

*att rida fråmåt i galopp har en lösgörande inverkan.
Det ökar undertrampet och gör att de långa ryggmusklerna dras i hop
Och stimulerar därför ryggverkasmheten

*Övergångar mellan skritt och galopp.gynnar sammlingen
Att tänka på här är att man inte sitter till för hårt så man hämmar hästens rörelse.
Och att man hela tiden har i åtanke att första språnget ska vara runt och harmoniskt.

*Vid övergång till halt /skritt från galopp kan man lungt tillåta några travsteg i mellan
Det är framförallt viktigt här att hästen lyder halvhalterna..

*Arbeta med att förfina sina hjälper vid galoppfattning är väldigt viktigt.
se till att dom är harmonsika och att de andas med hästen i rörelsen i vare enskilt
galoppsprång..Gå igenom din inverkan i varge språng..

* man underlättar för hästen genom att skilja på hjälperna mellan övergångarna
t.e.x från galopp till trav och galopp till skritt..genom att vid avbrott från galopp till trav för du fram
ytterskänkeln till normal läge och vid övergång från galopp till skritt låter du ytterskänkeln vara kvar i
galoppposition,

* se till att din häst är fullkomligt lydig för dina hjälper vid det lösgörande arbetet..sammling kan inte påbörjas före
detta är ur vägen,,Plöttslig sammling leder till att man kräver för mycket av hästen vilket slutar i att hästen går med sänkt rygg och ihopdragen hals.

Här nedan följer lite saker som jag provar fram på olika hästar..

Ex: hästen slår sig fri i övregångarna från trav till galopp eller från skritt till galopp.

rid då vidare i trav och få ordning på stödet igen och inled sedan en ny övergång det
undelättar om man görjar med detta på böjtspår med hästen stäld .
Kotrolera din hjälper på samma gång och inverkan på samma gång man kan aldrig inverka mer än hästen för tillfället
ger tillåtelse till..

EX: man lyckas lösgöra hästen i trav men när man kommer till galoppfattningen så låser häten ryggen och blir spänd.

Håll koll på hur du inverkar med vikthjälperna i galoppfattningen.lägg mer tyngd på överskänklarna och ev lätt sits och ge hjälperna mer med benen följ sedan med mjukt ocå elastiskt i galopp rörelsen.

AO är att man först ordnar upp grunderna i trav innan man grjar med galopparbetet genom att rida många övergångar. och förbättra galoppen genom många fattningar..

:tempoväxlingar främjar sammlingen:

Att rida fyra fem steg i kortare tempo och sedan rida framåt är en bra övning.. och sedan korta i hop igen.
En häst ska alltid vara villig att stäcka ut framåt och nedåt.

Lär hästen ocå att den ska bibehålla tempo så länge du låter skänklarna andas med inte fören ändrad hjälpgivning ska hästen öka eller minska.. detta förfinar lydnanden .Vi problem vid detta tex att hästen slår sig fri eller bryter av rid då lugnt vidare i galopp. för att få tillbaka schvung och framåtbjudning.

EX: hästen slår sig fri i övegångar från galopp till trav/skritt .

galoppera vidare tills tills du fått ordning på stödet igen.. och inled sedan en ny övergång.

EX: hästen förekommer en eller tvärnitar och faller på bogarna..till skritt från galopp.

När detta händer har jag funnit ut att man lättast får bukt med det genom att fatta galopp genst igen
för att förhindra att tvärt avbrått tillåt heller några travsteg i början och låt hästen fånga upp vikten smidigt med sina framben..detta kräver framåt ridning..hästen får inte DÖ här..Då har inte övningen någon mening..

Viktigt man bör aldrig bita sig fast i ett problem har man svåriheter ta hjälp av en kunnig person på maken som kan hjälpa att korigera dig..Ett ordentigt grundläggande arbete är absolut en förutsättning för utblidningen av hästen..Varge liten del
av hästens utblidning räkans..
--- det finns inga genvägar---

Samma svar finns att läsa i den andra tråden.

Tack! :bow: :bow:

Har missat den andra tråden, men skall genast leta efter den också.

hej du måste nog rida all grund läggande lösgörande ridning
ibogarna och vara ordentligt fram riden och upp värmd
först innan i både trav skritt rida alla rid vägar och övningar ,rid på volterna fatta galopp och sitt emot ,ta halv halter och driv hästen hela tiden bryt ,av och fatta galopp igen av och till galopp fattningar,fortsätt rid tills du rider en rund galopp på hela volten styr och håll emot,ställ hästen hela tiden,hästen ska vara bärig och trampa under sig ordentlig byt ofta om volterna.och rid gärna ute
om du kan låt hästen sträcka ut igalopperna ,om det fungerar,sas
ösa på för fullt..inga riv starter,utan snabbt rida effektiv galopp.
med ökat tempo och minska därefter lite på farten ,reglera galoppen...man ska känna att hästen brallar lite nästan för det är
så kul. :banana: :bump: :bump: :banana:

Träna mycket på fattningar så han blir starkare. Det är ingen mening att galoppera mer än kanske 1 varv på volten, då orkar han inte samla sig.
Det funkade bra på min häst att flytta in bakdelen (sluta) och göra galoppfattningen därifrån.
Lycka till med pållen!

Det här är en övning som fungerade bra på ridskolans rätt unga mö, som inte var så stark i baken, men väldigt galoppglad (hon drog gärna iväg med sina jättesprång)

På den öppna sidan av volten så rider man en rätt så tvär skänkelvikning i skritt( med frammen inåt volten, och baken utåt), när man kommer till början på den slutna delen, så fattar man galopp ur skänkelvikningen, helst när inner bak är på väg in under hästen. Då får man en bärig igångsättning. Man fortsätter halva volten och bryter av till skritt, och börjar skänkelvikningen.

Jag tycker att det blir enklare än att fatta galopp ur sluta, för här blir det en rätt tydlig omställning i skänkeln.

Nackdelen är att hästen måste vara stark nog för att kunna fatta galopp ur skritt.

Att tex träna "bogen innanför" är stärkande för galoppen.
Korta tex 3 språng och länga 3 språng är också bra både för ryttaren och hästen. 2 ganska okomplicerade övningar som har stor effekt på galoppen.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 764
Senast: banani
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar