Galopp till trav

the_connemara

Trådstartare
Vad tänker ni när ni bryter av från galopp till trav?

Var med om en riktigt "aha"-grej på träningen i fredags. Jag och unghästen har alltid haft svårt för att bryta av från galopp till trav (skritt absolut inte påbörjat ännu). Jag har hela tiden trott att han bar inte är stark nog, för han är inte alls stark, spec inte i galoppen. Har testat lite allt möjligt men inget har fungerat direkt bra. Kanske ett avbrott av typ 20 blir nästan okej, dvs bara spänt, hastigt och orytmiskt men man kan behålla kontakten med munnen och han bjuder fortfarande till viss del framåt och är påverkbar nästan genom hela övergången. Det som fungerat bäst är såklart att lätta i handen och bara sitta still och försöka att inte störa.

Men nu har övergången blivit en sådan stor grej för mig, jag kan känna precis hur det borde kännas när han går bra i galoppen en så fort jag ens tänker avbrott blir han spänd och kan såklart inte bryta av det minsta bra. Jag fokuserar verkligen på avbrotten, hur jag vill att han ska bryta av och hur det känns på hästar som kontrollerat bara bryter av, jag tänker i princip skritt/halt/kort trav, vad som helst som är lugnt och inte den där trevliga slängtraven man ibland måste rida lätt några steg i för att inte tappa balansen.

Men så i fredags sa min tränare de magiska orden :D "Tänk inte att du ska bryta av, tänk trav". Redan första avbrottet var det klart bästa vi någonsin gjort! Lite stressat men inte alls sådär spänt och det var TRAV efteråt :banana: Och sedan fortsatte det i den stilen! Hela hästen kändes som att han tänkte "Gud så skönt att hon äntligen vet vad hon vill!" och han bara växlade gångart. Visst är de inte så bra ännu, han är inte star nog. Men gud så mycket bättre de kunde vara! Och han är lugn, äntligen.

Så, vad tänker ni när ni bryter av? Har ni märkt en sådan här stor skillnad?

Sv: Galopp till trav

jag räknar alltid takten tyst för mig själv när jag rider så ska bryta av till galopp räknar jag bara ett två tre, ett två tre o sen går jag över till ett två, ett två, fungera utmärkt för mig. Bara byter takt o tänk från galopp till trav :)

Jajamän, är precis det tänket man ska ha! Gör samma sak från trav till skritt, vi ska BÖRJA skritta! Fungerar hur bra som helst, helt magiskt :love:

Jag red lektion senast idag för min granne som är utbildad dressyrdomare och har dömt tom. lätt A (jag befinner mig på lätt B) och hon sa verkligen massa bra saker. Man skall verkligen tänka på att rida in i avbrottet, först göra en halvhalt i galoppen och sedan tänka trav. innan man saktar av skall man även tänka på vilken sorts trav man vill ha, om man tex. vill ha den energisk och med ett långt steg eller ordentligt samlad och lugn. Då är det lättare att få ett bra avbrott.

Jajamän, är precis det tänket man ska ha! Gör samma sak från trav till skritt, vi ska BÖRJA skritta! Fungerar hur bra som helst, helt magiskt :love:

Haha, precis som jag upplevde det :D

På tidigare hästar som haft svårt för avbrott till trav/skritt har det fungerat så bra att fokusera på avbrottet, då har det blivit tillräckligt tydligt för att de verkligen ska komma tillbaka och behålla balansen genom övergången. Så jag har liksom aldrig reflekterat över att tänka på något annat vis :o Men de har ju överlag kunnat och orkat och gjort lite sämre övergångar när man inte satt lite press på dem/lite lata med att arbeta. Nuvarande lilla prins gör verkligen allt så bra han kan hela tiden och då gäller det att tydligt visa vad man vill annars blir han lite ledsen stackarn.

Visst är det härligt med aha-upplevelser! :D

Jag hade en senast för min tränare, då vi fick hjälp med våra närmast traumatiska galoppfattningar. Det blev liksom löjligt enkelt när jag slutade anstränga mig så förbenat... :o

Det där med att tänka att man ska BÖRJA med den nya gångarten -oavsett om den är högre eller lägre- ska jag verkligen ta till mig!

Visst är det härligt med aha-upplevelser! :D

Jag hade en senast för min tränare, då vi fick hjälp med våra närmast traumatiska galoppfattningar. Det blev liksom löjligt enkelt när jag slutade anstränga mig så förbenat... :o

Det där med att tänka att man ska BÖRJA med den nya gångarten -oavsett om den är högre eller lägre- ska jag verkligen ta till mig!

Min högerfattningar är fortfarande lite lätt traumatiska. Några bra tips?

Hm, min vänsterfattning är fortfarande lite svår, och det beror på att jag inte har samma koordination och balans åt det hållet. Kanske efter den skada jag fick i högra sidan av ryggen i våras? Jag vet iaf om att jag inte är helt liksidig...

Så tipset blir väl att kolla upp din egen kropp, eller åtminstone försöka känna igenom hur du verkligen sitter i detalj och hur du egentligen gör när du fattar.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 460
Senast: nullo-modo
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
830
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama