Galopp+ställning=problem....

Emmah.S

Trådstartare
Behöver lite tips ang ställning i galoppen. Har ridit lite typ AR i ca 2 år. Skritten funkar jättebra, traven likaså men nu har vi börjat komma till galoppen. Har övat rätt mycket galoppfattningar, 6-7 steg, bryta av, samla fatta ny osv...dock endast rakt fram utan någon direkt ställning i galoppen, men nu vill jag börja kräva lite mer av honom. På volt biter han fast i bettet när man försöker ställa i galoppen :confused: (blev faktiskt lite ledsen över det nu när jag börjar tycka han går så fint och avslappnat i traven :cry: ). Har kommit fram till en sak och det är att jag kanske ska lugna mig med galopp på volt och börja få honom ställd när jag golpperar rakt fram!? Vad mer kan jag göra/öva?

Sv: Galopp+ställning=problem....

Innan jag - och andra - svarar: Vad menar du med "lite typ AR"? :confused:

Immer

Ursäkta Immer om jag svarar för tidigt ;)

Tänk på att det är väldigt krävande för hästen att gå så, men en förutsättning för att få en bra galoppfattning à la AR är bland annat att hästen ska vara jämnt böjd i fattningen. och ur fattningen (så gott det går) fortsätta jämnt böjd. Innerhöften och ställningen hänger ihop, så troligen har hästen inte tekniken/styrkan till att behålla sin böjning. Testa gärna att fatta från sluta hellre än på rakt spår.
Innan du fokuserar mer på den saken skulle jag vilja veta om hästen kommit så långt att ni utan problem kan gå öppna och sluta i trav med jämn böjning i hästen?

Använder det bästa ur två världar...dvs AR och klassisk dressyr dock mest AR :)

Senast ändrad:

Slutan fungerar bra i båda varv men vänster öppna är lite jobbigare och själva galoppfattningarna är underbara :) ...alltså det jag är ute efter är vad jag kan göra för att hjälpa/stärka honom för att det ska bli lättare att få honom ställd på volt/rakt spår eftersom det är rätt trist att bara kunna rida skritt och trav på banan...! Hästen är 11 år och riden sedan länge tillbaka så han kan ju säkert bara han får styrkan & rätt hjälp...

Senast ändrad:

Jag skulle nog acceptera något "halvbra" till en början för att inte pressa hästen för mycket. Men sen är det som sagt innerhöften som styr ställningen. Är hästen jämnt böjd i kroppen hommer ställningen. Så jobba med böjningen i galoppen, men fortsätt gärna med fattningarna och försök få till de fem första sprången bra.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 619
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama