Galopp på asfallt?

V

Vikki

Har en kompis som kör sin shetlandsponny på asfallt. Det går hur bra som helst, och han är skodd fram. Kan hon då även trava och galoppera där, då hon inte har tillgång till något annat mjukare underlag? :p
 
Sv: Galopp på asfallt?

INte om hästen har skor på sig, det blir stötar i hovarna pga av skorna då. men tar hon av dem så kanske det går.. (??)
 
Sv: Galopp på asfallt?

Hästar ska gå på varierat underlag, nästan bara mjukt/tung är lika illa som för mycket hårt.

Visst kan hon köra ponnyn på bara asfalt och galoppera på asfalt, om hon vill förkorta den arma ponnyns liv vill säga..

Jag använder faktiskt trav på asfalt, men då handlar det om korta snuttar på vältränad häst, och de går då 99% av arbetet på annat underlag (grusväg, skogsväg, gräs, och en liten del ridbana/grus)

Så, kan hon bara köra på asfalt så får hon hålla sig i skritt och lite långsam trav.

Men NÅGON annan väg måste det ju finnas? Annars får hon väl börja köra den i skogen då?
 
Sv: Galopp på asfallt?

vart har hon sin häst? hr många stall har asfalterade vägar runt sig? klart de måste gå att trava och galoppera på asfalt. polishästarna gör ju det. fast dom kanske har gummiskor?
 
Sv: Galopp på asfallt?

Trava skulle jag göra men inte gallopera då asfalt kan bli väldigt halt.

Har skor på min häst och tävlar i Distans.

Alla som någon gång tävlat i Distans har någon gång eller regelbundet travat eller galloperat på asfalt under sina tävlingar, och det är en väl kollad sport så jag ser inget fel med att hon travar eller galloperar på asfalt.
 
Sv: Galopp på asfallt?

Asså, hon kör inte enbart på asfallt (blev liiiite fel) utan har en liten gräsplätt och skog en bit bort, men ibland låter hon honom galoppera på asfallten, om hon bara ska ta en kortare runde, då det är en bra bit till skogen..

Bonny: Du sa stackars ERA hästar, ville bara påpeka att JAG inte gör det, utan en KOMPIS!
Själv håller jag mig till skritt på asfallt..
 

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
648
Senast: Miingla
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Marvin
·
Utrustning Jag har fått ett gammalt enaxlat tranesläp av svärfar att köra hö i, men då jag faktiskt behöver ett släp till hästen funderar jag på om...
Svar
4
· Visningar
324
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp