Galopp med kallblodstravare

N

Nora

Jag har idag för första gången galopperat med kallblodstravaren jag rider, på banan. En stor bana då förstås. Han kan vänster galoppskänkel ganska bra och röstkommando. Höger blir mer travbanetrav - nån korsgalopp/trav (ja vettafan) innan man får tillbaka han. Men i vänster varv for vi till och med på en volt idag om än en 30-40 metersvolt! Är mycket nöjd över honom!! Men hur tränar man vidare? Mitt mål är att kunna få han i kontrollerad galopp med galoppskänkel i båda varven och även kontrollerat före och efter. Någon som "lärt/tränat" sin travare att galoppera. Hur gick ni tillväga då? Något speciellt man kan träna på? Vill ha alla möjliga tips och förslag!!!

Sv: Galopp med kallblodstravare

Min kallblodstravare, ett sto på 12 år, har aldrig gått på banan. Jag har ägt henne i över 3 år och det är först nu vi börjat med galoppfattningar på ridbanan (ute, på rakt spår, galopperar vi utan några som helst problem).

Att vi väntat så länge med galoppen på ridbanan beror på att hon inte kunnat bära sig förrän nu. Jag har ridit akademiskt i ett och ett halvt år nu, och det har verkligen gett resultat. Nu har jag en häst som "sätter sig" i galoppfattningen, i stället för som tidigare fara iväg i slängtrav innan hon började galoppera.

Immer

Hästen ifråga tränas och tävlas i körning med goda resultat men har tyvärr stått ett tag nu och tappat lite. Men även när han var vältränad har det varit svårt med galoppen, inte för att den jobbdes med så mycket då. Men har du några tips hur jag ska gå tillväga? Förstår ju att han behöver muskler så han orkar bära upp sig i galoppen, hur tränar man dom i skritt och trav?

Är det inte NÅGON som har nåt tips???

Träna träna träna. Kräv inga volter förrän hästen är tillräckligt stark att orka med det. Annars brukar det kunna bli lite "velodrom" träning istället, och det är ju inte så bra. Mycket galoppfattningar. Övht arbete "i form" för att stärka hästen så den orkar hålla ihop sig. Använd dig av uppförsbackar för att få till en bättre galopp. Var noga med att det inte får bli slänggalopp, då får det vänta tills hästen orkar galoppera. Avbryt så fort hästen vill hålla galoppen med hjälp av fart (slänggalopp) istället för spänst. Använd dig av bommar för att få till bättre galoppfattningar. Knepen kan vara många. Sök på gamla trådar på temat, så kommer du hitta mer info.

Säger som ovanstående: Mkt galoppfattningar. Det är bland det bästa jag kan rekommendera. Övergångar över lag är bra för att få hästen att lyssna och gå framåt/bakåt.
Testa att bugga upp ett litet kryss på kanske 40cm. Trava lugnt emot och hoppa fortsätt efteråt i galopp. Eller bom går också bra. Det är bara att fortsätta träna :D Lycka till

Ja, och för att underlätta fattningen i den svåra sidan kan du ju höja innerhanden lite (höja bogen) och tänka på att hålla tillbaka yttersidan och rulla fram inner höftben... (Nu kanske det lät jättekonstigt..)

Jag arbetar mycket med skolorna i framför allt skritt, men också lite i trav. Det är ett alldeles ypperligt sätt att stärka hästens bakkärra.

Immer

Skritt och travarbetet tror jag att jag har redan. Men har har ju som sagt stått ett tag nu så man får ju ta det lite lugnt i början. Har tränat bommar med honom också som han till en början bara sprang rakt igenom men nu börjar han lyfta på fötterna! Kanske ska ut i skogen och göra en massa fattningar innan jag börjar med han på banan och med bommar. Han blir ju lite laddad så jag ska träna han att han ska fatta direkt han får galoppskänkel och inte slängtrav först. Låter detta bra? Kallbloden brukar väl vara ganska lättlärda...

Låter bättre. Det brukar gå lättare att få till bra fattningar ute än på banan, i alla fall till att börja med. Ju mer noggrann du kan vara att undvika sängtrav in i galopp, desto fortare kommer det gå att få han att lära sig galoppfattningar och en bärigare galopp. Kallbloden brukar ha ganska lätt för galoppen ja.

Vårt kbl sto är ganska duktig på galoppfattningar, hon fattar galopp i lugnt tempo och utan att dra iväg i slängtrav. Snarare så vill hon inte öka traven :) Men sen vi började öva lite galoppfattningar har hon börjat försöka galoppera själv, alltså när man travar i lugn och sansad trav, gör hon så "hopp" emellanåt, precis som om hon ska börja galoppera.
Nu vet jag inte riktigt om man ska vara glad för det, att hon förstått att ingen blir arg för att hon galopperar (har varit travtränad), men hon verkar inte riktigt ha förstått själva galoppskänkeln. Är det nån för-/nackdel att träna i skogen, eller är banan bättre? Hon verkar ju stark, för hon fattar ibland galopp i väldigt kort trav, har inte alls nån "travartrav" men däremot lite snubblig emellanåt och lyfter inte riktigt på fötterna.
Nån som känner till nån barock/akademisk tränare lite mer norrut? Här finns mest "klassiska" tränare, och jag skulle gärna prova nåt lite annorlunda eftersom lilla fröken blir lätt uttråkad och då blir mest tjurig.

Har hon insett att hon får galoppera så kan du ju nog börja träna henne att bara galoppera när du säger åt henne! Var lite sträng...Men hur gjorde du när du skulle lära henne att hon fick och så hon gör det ordentlig?

Halloj!

Idag var jag ute och red hästen och hade tänk galoppträna. Men efter första galoppen var han så uppstressad så det var inte sant. Fick han och lugna sig i skritten efter tag i alla fall för att kunna fatta igen. På hemvägen gick det bara att skritta på långa tyglar och det gick inte alls att nudda med skänkeln utan att huvet flög upp och han började flåsa...

Inte förns vi var 300 meter från stallet lugnade han sig och kunde gå i form och jag fick använda skänkeln...

Hur gör jag? Så här stressad blev han inte på banan när jag galopperade! Kan det vara så att han inte fattat än att det är tillåtet att galoppera, att han som aktiv travare fick tillsägelser när han gjorde det så han stressar upp sig nu i väntan på en sån? Är det då bättre att fara ut i skogen, fatta en galopp och låta han galoppera på ett tag och verkligen förstå att han gör rätt?? :confused: Man kan då verkligen inte få han och trampa under sig i fattningarna när han går med nosen i vädret så där uppstressad....

Så, tips tack!

Fick du driva fram honom mkt för att han skulle fatta galopp?

Nja...inte direkt driva men trycka till med galoppskänkeln...

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 615
Ridning Hej alla! Som jag nämnt tidigare är min medryttarhäst väldigt stark och drar iväg i både traven och galoppen. Jag fick mycket hjälp...
Svar
8
· Visningar
1 199
Senast: Lisasliv
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama