Galopp efter hinder

S

Sofajjah

Jag har ett problem med min travare som inte galopperar efter hindrena, även om vi galopperar innan hindret. Han har jätte bra galopp och hoppar fint över hindrena, men sen... :confused: Nån som vet hur jag ska göra?
Lite konstigt skrivet kanske, men hoppas ni fattar.

Sv: Galopp efter hinder

Hoppa mycket serier och hinder efter varandra och "gasa" efter hinderna. Om han nu har så bra galopp är det ju bara att fatta ny galopp så fort han landar också. tillslut när hästen fått styrka och förstått att den ska fortsätta i galopp efter hindret så kommer det =)
Hästen måste lära sig gå fram för skänkel.

Testa och hoppa studs eller kombination:idea: då måste hon lyfta tassarna fort igen efter hon har landat! Om hon klarar det så kan du ju testa och hoppa tre kombination och så vidare! .... kan hjälpa... LYCKA TILL!!

Tack för hjälpen! :bow: Ska testa allt nu...

Ta som vana att alltid galoppera efter hinder, om det nu är det du vill? Annars så kanske det funkar om du kör FULL galopp mot hindrerna så kanske det itne är så lätt för hästen att trava efteråt? Ja, jag vet inte, bara en tanke :D

lät lite falrig tiofs haha =) men full gas efter hindren funkar ju så de lär sej att tänka framåt efter varje hinder =)

Håller med "Ämelie": Hoppa mycket serier och kombinationer. Tex en låg två kombination med ett galoppsprång mellan. Hästen kommer att upptäcka att det blir krångligt att trava mellan hindren och lätt att galoppera. Om du börjar riktigt lågt gör det ingenting om hästen krånglar till det i början. Var så stilla som möjligt och låt hästen hitta lösningen själv. Allra bäst är nog att löshoppa först. Då kan hästen hitta rytmen utan att en ryttare är "i vägen" När kombination med ett galoppsprång funkar bra kan du göra kombinationen med två språng mellan.

Har du någon som kan se på hur du själv rider hästen. Om den är fin i galoppen i övrigt och bjuder på hindret på ett bra sätt men tappar galoppen efter hindret...ja, då funderar jag på om du tappar ridningen själv innan landningen.

Bra med förslag har du fått och hoppar du serier är du ju med i ridningen direkt efter första språnget, förhoppningsvis...det kan hjälpa om du själv blir medveten om vad du gör för skillnad när det blir bra och när det inte blir det.

Ska tillägga att just travare ofta behöver ridas ihop mer aktivt tills dom är starka nog och har balans att själva bära upp sig efter t.ex. ett språng...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 692
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama