galning on the loose

Sv: galning on the loose

Han ska bara vara glad att inte någon häst människa har fått tag i honom jag skulle lätt kunnat tortert honom till döden om han gjort så mot nått stackars oskyldigt djur. han är inte värd att leva och ska själv gå en plågsam död till mötes enligt mig.

Jag förstår inte vad som blir bättre av att tortera någon till döds. Hästen kommer inte tillbaka för det.

Inte ens mördare skickar vi i döden i vårt land.

Och det är jag fruktansvärt glad för.

Det må vara ett förkastligt brott som förtjänar ett långt straff, men självklart inte döden.

Jag är inte för dödstraff, men på vissa plan tycker jag att "har man tagit någons liv har man själv frånsagt sig rätten att leva". En sådan människa ska inte sättas fri; har man kunnat göra en sådan grov sak mot något levande djur (i detta fall hästen) ska man hållas inlåst.

tanken var psykopatologiska tendendser. när jag är upprörd skriver jag bara...

anser inte heller jag att gubben ska torteras, men jag ifrågasätter starkt vårt lands lagar kring hela detta. om ingen hört talas om det kan man tillex ha tidelagssidor, registretade och allt i sverige utan at ngn reagerar. är inte detta ett praktexempel på att vi inte värnar om vårt "otroliga djurrättssamhälle"? nåväl finns det pedofilsidor också men de som står registrerade på dessa åker ju dit så det visslar om det. varför inte samma med tidelag? jag är så trött och ledsen på detta. där jag bodde för ett tag sedan var det ett gäng ungdomar som satte gummiband kring ngr valackers snoppar. som tur väl var upptäcktes det nästan direkt och de kunde tas bort, hade gått väldigt illa annars. varför är inte skolväsendet nogrannade med att utbilda i EMPATI? det är ju allmänt kännt att barn som lever med djur utvecklar empati ca 1-2 år tidigare än anadra barn. jag säger som gandhi: man kan se ett samhälles utveckling i hur de behandlar sina djur. hur långt har sverige kommit då?

Du har missförstått. Han ska enligt tidningarna åtalas och förhoppningsvis åker han i fängelse. Samt få betala dryga pengar till familjen vars tillvaro han förstörde, så att det svider.

Grejen är att brottet inte var allvarligt nog enligt lagen för att dom fick låsa in honom fram tills rättegången. (Det är bara vid superallvarliga brott som man gör det.) Då fick dom släppa honom.

Men det betyder inte att han "går fri".

*KL*

Nu är jag så himla dålig på namn.
Men det var inte så längesedan man kunde läsa att en politiker hade skrivit ett förslag till regeringen/riksdagen att förbjuda tidelag.

Detta förslaget blev tyvärr nedröstat. :crazy::devil:
Man kan ju verkligen undra varför... Månne det vara så att gubbarna som bestämmer roar sig på fritiden och vill hålla sig inom lagens ramar? :rofl::rofl::rofl:

*KL*

Nu är jag så himla dålig på namn.
Men det var inte så längesedan man kunde läsa att en politiker hade skrivit ett förslag till regeringen/riksdagen att förbjuda tidelag.

Detta förslaget blev tyvärr nedröstat. :crazy::devil:
Man kan ju verkligen undra varför... Månne det vara så att gubbarna som bestämmer roar sig på fritiden och vill hålla sig inom lagens ramar? :rofl::rofl::rofl:

Ja herregud, man inbillar sig att man bor i ett civilicerat land, men...:crazy:
Det finns en hel del kvar att göra även här.
Och det är inte pengar som saknas, för vi är ett rikt land.

Jag fattar inte varför man tog bort den lagen egentligen, eftersom det faktiskt funnit en lag mot tidelag i Sverige förr. Det är för mig helt ofattbart.

Är det någon som vet när man tog bort den lagen förresten?

Det handlar nog inte om resurser, utan snarare om hur lagen är.

Immer
Håller med. Men, jag kan även upplysa om att det är extremt sällsynt att träffa på den här typen av förövare i psykiatrin. Jag har aldrig gjort det, och jag har jobbat i svensk psykiatri sedan mitten av åttiotalet.
Precis som med tex pedofiler så är det nog ofta "vem som helst" den du minst anar.

Lagen om tidelag var förr sammankopplad med lagen mot homosexualitet, som var förbjudet tills mitten på sjuttiotalet om jag inte minns fel.
När homosexualitet legaliserades(:bow:) åkte tidelag med på ett banaskal. Konstigt att man fortfarande då tyckte att det var likvärdigt att ha sex med en hund som att ha sex med en likakönad människa:crazy::confused:

Idag har inte lagstiftningen om det ändrats, men jag väntar ivrigt på att nått ska hända.
Man ska inte få ha sex med någon som inte kan ge ett uttryckligt medgivande!!

Man menar också att det faller under djurskyddslagen eftersom det inte är tillåtet att tillfoga ett djur lidande.

Däremot tvistar de om ifall djuret verkligen lider:confused::eek:

Men detta fallet har inget med tidelag att göra egentligen, det handlar ju om misshandel, dödsmisshandel:crazy:

När ska djur få ett egen värde???

Gubben måste väl fått gå fri för att brottet enbart har straff i form av högst böter? Så är det tyvärr med djurplågeri -vilket detta räknas som. Det är alltså inte tidelag vi behöver satsa på- utan att höja straffsatsen för djurplågeri!!

Sen är det klart att man borde jämställa tidelag med djurplågeri...

Visste ni föresten att förr var det dödsstraff för tidelag? Brändes på bål gjorde man om det uppdagades! Hemskt oxå att det gällde även homosexualitet...

Gubben måste väl fått gå fri för att brottet enbart har straff i form av högst böter? Så är det tyvärr med djurplågeri -vilket detta räknas som. Det är alltså inte tidelag vi behöver satsa på- utan att höja straffsatsen för djurplågeri!!

Sen är det klart att man borde jämställa tidelag med djurplågeri...

Visste ni föresten att förr var det dödsstraff för tidelag? Brändes på bål gjorde man om det uppdagades! Hemskt oxå att det gällde även homosexualitet...

Det är visst möjligt att utdöma fängelse enligt straffskalan även om det är ovanligt att det görs, dock tror jag att det blir utgången i detta fall även om fängelsetiden i mitt tycke blir alltför kort.

Man måste även komma ihåg att det förbud mot tidelag som fanns förr, till huvudsak inte fanns för att värna djuren utan för att man förr var orolig att det kunde bli avkommor mellan djur och människa. Därför var det tabu!

Dock är jag, som många av er andra, av den uppfattningen att det inte räcker med djurskyddsbestämmelserna utan att det bör finnas ett uttryckligt förbud mot sexuella handlingar mot djur, man ska inte behöva diskutera huruvida det är ett lidande för djuren eller ej.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka