Galna i örter

Haukur

Trådstartare
Jag har en hingstig valack som jag brukar köpa örter till för att han inte ska tråna efter stona:angel: Köper en örtmix innehållande Munkpeppar, Hallonblad, Valeriana, Frossört, Kamomill och Järnört. Fick hem ett nytt paket idag med posten och katterna är som galna:eek: Påsen är inte ens öppnad men dom stryker sig mot lådan, påsen, kvittot, broschyrer, ALLT!

Vad är det i mixen som dom gillar så mycke? Dom är värre nu än när något innehåller kattmynta:eek:

Sv: Galna i örter

Valeriana-vänderot är lugnande och avstressande. Finns i naturpreparat för människor också. Lukten av den torkade roten är exakt samma som den från kattmynta, om jag inte minns fel är växterna väldigt nära släkt.

Ahh.. ok. Men för katter är det ju inte avstressande:rofl: Mina blir som galna:angel:

Sassy skrev:
Valeriana-vänderot är lugnande och avstressande. Finns i naturpreparat för människor också. Lukten av den torkade roten är exakt samma som den från kattmynta, om jag inte minns fel är växterna väldigt nära släkt.

De kanske luktar likadant, men de är inte särskilt lika, och de är inte nära släkt.

250px-Koeh-143.jpg

Vänderot, Valeriana officinalis

220px-Nepeta_cataria_Sturm24.jpg

Kattmynta, Nepeta kataria

Jag har för mig att doften av valeriana ar upphetsande (kanske inte i sexuell mening) men om de far i sig vaxten verkar den lugnande.
Vet dock inte var jag fatt den informationen ifran.

Den jag har köpt som kattmynta måste ha varit en valeriana då? :confused: Inte konstigt jag tyckte de var lika då...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka