P

pajkastning

Tacksam för tips från er alla vad som är bra respektive dåligt vid gallor! :) Vad ska man tänka på? :)

Sv: Gallor

de finns inget bra med gallor.
vadå tänka på? de beror ju på hur gallorna uppkommer. gammal skada, för lite motion/cirkulation, fodret osv?

finns väl inget bra med gallor, däremot behöver dom inte betyda att något är dåligt heller.

Min ena häst fick mycket gallor vid sin boxvila. Sen har jag försökt hålla han ute mycket så han får röra på sig och de har nästan försvunnit helt nu. Återkommer dock lite när han får stå inne mycket.

Först tycker jag att man ska vara medveten om vad en galla är och vad den beror på. En galla är en ökad fyllnad av ledvätska i en led. Orsaken är ofta en inflammation, men gallor kan även uppstå till följd av kraftigt foder. Det finns också gallor som är idiopatiska, dvs uppstår utan att man riktigt vet varför och inte är förenade med någon sjukdom eller skada.

Var sitter gallan? Är det i en led? Är det i en senskida? Är gallan hård eller mjuk? Är motsvarande led/senskida på andra benet lika fylld?
Detta är frågor som är av stor betydelse för att avgöra hur man ska hantera gallan. Är man osäker bör man kontakta veterinär för säker diagnostik.

För att få bort en galla brukar folk diskutera lindning, liniment osv. Man glömmer helt bort det viktigaste - vad beror gallan på? Är det sk fodergallor bör man istället se över foderstaten. Är det en enkelsidig galla i kotleden bör man ta hästen till klinik för diagnos och behandling eftersom det mycket väl kan vara det första tecknet på kotledsinflammation. Är det idiopatiska gallor (windpuffs, vanligast hasled och kotled) spelar det ingen roll vad man gör - gallan finns där oavsett och den påverkar inte hästen.

Vad gäller att öka cirkulationen - ja, det är bra vid vissa inflammationer. Ökad genomblödning innebär i vissa fall snabbare läkning. Men i själva leden finns ingen cirkulation och ledvätskan påverkas inte av vare sig liniment eller lindor.

Alltså - en galla är ett symptom. Inte en "sjukdom". Man kan inte behandla gallan - man behandlar grundorsaken.

Om hästen är svampig/tjock i benen på morgonen efter att ha tillbringat natten stillastående på box kan detta bero på försämrad cirkulation. Vilket i sig är helt fysiologiskt eftersom hovens "blodpump" är beroende av rörelse för att fungera. Detta är inte gallor. Bästa boten är att släppa hästen på lösdrift, näst bäst (enligt min åsikt) är back on tracklindor nattetid.

Några missförstod mig märker jag. Vad man kan göra eller undvika vid tex ridning/motion?

Jag tänker mest i allmänhet. Jag vet vad gallor är, jag vet hur dom uppkommer, orsaker osv. Jag tänkte mer på om ni har erfarenhet av gallor och vad som har hjälpt era hästar att hålla sig friska längre?

Hur ni gör för att underlätta för era hästar helt enkelt. Om man nu kan uttrycka sig så ni förstår ;)

Windpuffs - bryr mig inte det minsta, rider som vanligt
Fodergallor - reglerar foderstaten, rider som vanligt, ingen annan åtgärd
Ledinflammation - ställer av hästen, behandlar leden, avvaktar tills inflammationen läkt ut, sätter igång hästen, ser över träningen (ridning, underlag) och skoning/verkning
Senskideinflammation - ställer av hästen, behandlar etc

Avser du någon speciell typ av galla?

Hej,
Har precis blivit med häst igen och denna dam har en riktigt kraftig galla i ena bakkotan.
Hon har dock gått igenom böjprov och ridits normalt hela tiden utan hälta. Hästen har gått på trav tidigare, och enligt tidigare ägare skall gallan vara från en gammal utläkt skada. Jag har även tidigare sett just varmblodstravare med liknande gallor - som fortfarande gått löp.

Eftersom hästen känns helt ok försöker jag bortse från gallan, men det är svårt. Kan det trots allt vara som du beskriver - en "windpuff"?

Kan det kanske vara. Det kan också vara en kvarstående galla från en tidigare inflammation. Har hästen gått igenom böjprov så behöver du inte oroa dig!

Knägalla då? Kan det också vara av ofarlig sort eller är det alltid illavarslande?

Min welsh cob har, som du säkert läst både här o där, en komplicerad skadebild och därför har veterinärerna lämnat gallan därhän, med motiveringen att han ej reagerat på böjprov i knäleden.

Men mig stör den! Varför har han en rätt rejält hård galla i ett framknä ( framsida, snett hö )?? Det måste väl ändå vara en reaktion på något? Den blir ibland större, försvinner aldrig helt och påverkas varken av mycket stillastående eller det motsatta.
Veterinären pratade om ödem men utvecklade inte det mer efter som vi hade fullt upp med alla hans andra problem:crazy:

( förresten, eksemen är nu nästintill HELT borta -med hjälp av ngt så simpelt som Virkon:o)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Bison
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 474
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka