M

monne

:idea:Hej...
Min häst har fått gallor på sina ben...
De är mjuka och hon haltar inte, skulle nu vilja ha lite råd om vad jag kan göra för min Monne för att hon ska slippa det. Tar med glädje emot alla era råd.:idea:

Mvh Tina och Monne
.........................................

Sv: Gallor

är de lika stora på benen?
det är med all säkerhet fodergallor.
De blir mindre efter att han ridits eller?

Hästen lider inte av att ha gallor, så du behöver inte göra någonting. Om gallorna orsakas av ledinflammation däremot, bör förstås denna/dessa behandlas. Så här års får många hästar gallor pga betet.

Var sitter de? Är de liksidiga?
Oliksidiga gallor i leder bör kollas upp.

De är i lite olika storlekar men ca 10 cm.
Helt går de inte bort när jag rider...

Att linda benen vid ridning är bra mot gallor. Det ger mer stöd för hästes ben.
Även lindor över natten kan hjälpa något, iofs beroende på vad det är för sorts galla.

Hur gammal är hästen?
Vad rider du på för underlag?

Hon är 17 år och underlaget varierar men det är mycket grusväg....

Om hon är 17 år är gallor absolut inget ovanligt.
Det är vanligt bland äldre hästar att få gallor.
Men prova att linda benen vid ridning samt stallbandage på natten och se om det hjälper, ev kan du smörja på arnika som man kan ha lindor över.

Håll koll på dem om de skulle bli större och orsaka besvär för din häst.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka